ZÁPISKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Exkluze – odmítnutí
Segregace – benevolence
Integrace – porozumění
Inkluze – vzdělávání pro všechny
(L. Anderliková 2014)
Rozvinutá integrace na vyšší úrovni
Heterogenita tříd je základní podmínkou vzdělání
Hlavní představitelé oboru
Mudr. Joseph Gottstein (Ortoped, Liberec)
Ortopedický – Medikomechanický ústav – 1903
Původně jen pro německé děti (soukromý ústav), bezplatná léčebná péče o tělesné postižené, omezené kapacity, jejich navýšení 1906
o Domov pro mrzáky – 1910 – 1912
Otevřen dočasně, veřejný ústav
Prof. Rudolf Jedlička (1869 – 1926)
Zakladatel samostatné české rentgenologie, radiologie a léčebné rehabilitace
1913 završil své úsilí o komplexní rehabilitační péči pro děti s tělesným postižením založením ústavu: Jedličkův ústav pro zmrzačelé v Praze
Cílem jeho snahy:
Děti měly být vzdělávány k soběstačnosti do takové míry, aby se mohli navrátit k rodinám
Jedličkův ústav pro zmrzačelé
Nemocnice
Zde se pečovalo o děti, chirurgické zákroky, ortopedická klinika
Škola pro mrzáky
Práce s dětmi ve škole, ale i mimo ni. Založil také SPC. Zajištění diagnostické a poradenské činnosti
Dílny výukové a cvičené
Bandažistická, Ortopedicko-mechanická, Ortopedicko-obuvnická, Knihařská,…
Statek
Mudr. František Hamza
Protituberkulózní léčebna – 1901 – Luže
Cíleně záložen v Luži kvůli klimatickým podmínkám
Děti z chudých rodin léčil zdarma
František Bakule (1877-1957)
Metody – vyučování prací, přátelský vztah s žáky – byly přijímány rozporuplně
1912 započal spolupráci s R. Jedličkou
Výuky v Jedličkově ústavu však dle vlastní koncepce, i přes její úspěšnost 1918 odchází
Založil vlastní Ústav pro výchovu životem a prací
Bakulovi zpěváčci – pěvecký sbor sestával z dětí s tělesným postižením, dětí bez domova a ze sociálně negativního prostředí – spolupráce, integrace a pozitivní etický dopad celé činnosti
U nás doceněn po 1989, jeho postupy měly však velký ohlas ve Francii
Augustin Bartoš (1888 – 1969)
Kladl důraz na aktivitu dětí při vyučování
Zavedl ruční práce do vyučování
Zabýval se citlivostí pahýlu (zbytků končetin) – systematickou stimulací lze časem dosáhnout jejich citlivosti
Vynalezl pracovní protézy pro písaře s defektem rukou
Zavedl v ústavu tiskárnu pro tisk vlastní prací dětí
Realizoval první ,,cestovní školu“ – Automobil vychovatelem
Autobus coby výchovný a vzdělávací prostředek rozšiřuje duševní prostor dětí, snižuje pocit formálnosti, názorné vyučování
Jan Chlup (1889 – 1968)
Vyrůstal v Boskovicích
1919 – Ústav pro děti zmrzačelé v Brně na Kociánce
Ředitelem 20 let, spolupracoval s R. Jedličkou
Zřídil nemocniční oddělení při škole – výuka v nemocnici
Snaha o evidenci tělesně postižených dětí a mládeže na Moravě
Děti se sníženými mentálními schopnostmi = ,,oddělení pro slabomyslné“