Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ZÁPISKY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Exkluze – odmítnutí

Segregace – benevolence

Integrace – porozumění

Inkluze – vzdělávání pro všechny

(L. Anderliková 2014)

  • Rozvinutá integrace na vyšší úrovni

  • Heterogenita tříd je základní podmínkou vzdělání

Hlavní představitelé oboru

Mudr. Joseph Gottstein (Ortoped, Liberec)

  • Ortopedický – Medikomechanický ústav – 1903

    • Původně jen pro německé děti (soukromý ústav), bezplatná léčebná péče o tělesné postižené, omezené kapacity, jejich navýšení 1906

o Domov pro mrzáky – 1910 – 1912

 Otevřen dočasně, veřejný ústav

Prof. Rudolf Jedlička (1869 – 1926)

  • Zakladatel samostatné české rentgenologie, radiologie a léčebné rehabilitace

  • 1913 završil své úsilí o komplexní rehabilitační péči pro děti s tělesným postižením založením ústavu: Jedličkův ústav pro zmrzačelé v Praze

  • Cílem jeho snahy:

    • Děti měly být vzdělávány k soběstačnosti do takové míry, aby se mohli navrátit k rodinám

Jedličkův ústav pro zmrzačelé

  1. Nemocnice

    1. Zde se pečovalo o děti, chirurgické zákroky, ortopedická klinika

  2. Škola pro mrzáky

    1. Práce s dětmi ve škole, ale i mimo ni. Založil také SPC. Zajištění diagnostické a poradenské činnosti

  3. Dílny výukové a cvičené

    1. Bandažistická, Ortopedicko-mechanická, Ortopedicko-obuvnická, Knihařská,…

  4. Statek

Mudr. František Hamza

  • Protituberkulózní léčebna – 1901 – Luže

    • Cíleně záložen v Luži kvůli klimatickým podmínkám

    • Děti z chudých rodin léčil zdarma

František Bakule (1877-1957)

  • Metody – vyučování prací, přátelský vztah s žáky – byly přijímány rozporuplně

  • 1912 započal spolupráci s R. Jedličkou

  • Výuky v Jedličkově ústavu však dle vlastní koncepce, i přes její úspěšnost 1918 odchází

  • Založil vlastní Ústav pro výchovu životem a prací

  • Bakulovi zpěváčci – pěvecký sbor sestával z dětí s tělesným postižením, dětí bez domova a ze sociálně negativního prostředí – spolupráce, integrace a pozitivní etický dopad celé činnosti

  • U nás doceněn po 1989, jeho postupy měly však velký ohlas ve Francii

Augustin Bartoš (1888 – 1969)

  • Kladl důraz na aktivitu dětí při vyučování

  • Zavedl ruční práce do vyučování

  • Zabýval se citlivostí pahýlu (zbytků končetin) – systematickou stimulací lze časem dosáhnout jejich citlivosti

  • Vynalezl pracovní protézy pro písaře s defektem rukou

  • Zavedl v ústavu tiskárnu pro tisk vlastní prací dětí

  • Realizoval první ,,cestovní školu“ – Automobil vychovatelem

    • Autobus coby výchovný a vzdělávací prostředek rozšiřuje duševní prostor dětí, snižuje pocit formálnosti, názorné vyučování

Jan Chlup (1889 – 1968)

  • Vyrůstal v Boskovicích

  • 1919 – Ústav pro děti zmrzačelé v Brně na Kociánce

  • Ředitelem 20 let, spolupracoval s R. Jedličkou

  • Zřídil nemocniční oddělení při škole – výuka v nemocnici

  • Snaha o evidenci tělesně postižených dětí a mládeže na Moravě

  • Děti se sníženými mentálními schopnostmi = ,,oddělení pro slabomyslné“

Témata, do kterých materiál patří