Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ZÁPISKY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

8. přednáška (30.11.2016)

Specifika práce s chronicky nemocnými

  • Onemocnění = velká životní zátěž nejen pro nemocného, ale i pro jeho rodinu

    • Somatické faktory – tělesný stav člověka (podmíněn geneticky)

    • Psychické faktory – osobnost, temperament, odolnost vůči zátěži

    • Sociální faktory – rodinná situace, nezvládnuté obtíže = stresory

  • Onemocnění má vliv na somatickou, psychickou i sociální oblast

  • Dochází k oslabení psychických funkcí

    • Snížení koncentrace, poruchy chování, sklony k hysterii, nesprávné společenské návyky, nesprávné hygienické návyky

  • Problémy jsou spojeny s častým pobytem ve zdravotnických zařízeních, absenci ve škole, reintegraci do kmenové třídy, problémy v rodině,…

  • Učitel musí být seznámen se situací a přizpůsobit se jí.

Specifika práce s chronicky nemocnými

Podmínky vzdělávání:
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb. O vzdělávání žáků se SVP a žáků nadaných

  • Musí být splněny následující podmínky:

    • Respektování zdravotního stavu

    • Ctít individualitu a potřeby žáků

    • Využívat veškerá dostupná podpůrná opatření

    • Principy diferenciace a individualizace ve výuce

    • Při stanovení obsahu, forem a metod vzdělávání zabezpečit odbornou výuku předmětů speciálně pedagogické péče

    • Zohlednit druh, stupeň a míru postižení či onemocnění při hodnocení výsledků vzdělávání

Na základní škole:
  • Reakce na nemoc různá, výrazný vliv věku na prožívání

  • V dětství je nemoc vnímaná jako obtíž, ve školním věku začíná dítě uvažovat i o budoucnosti, vzdor, nerespektování nemoci…

  • Nezbytná je připravenost školy na potřeby dítěte (učitelé i děti ve třídě)

  • Komunikace s rodiči

  • Kvalita učitele – partner, důvěrník, pomocník. Ve škole se musí žák cítit v bezpečí, bez strachů

  • Individuální přístup – zvýšená unavitelnost, snížené sebehodnocení, psychická labilita, obtíže v socializaci…

Epilepsie:

  • Záchvatovité onemocnění projevující se opakovanými záchvaty s rozmanitými klinickými příznaky

  • Podmíněno excesivními výboji mozkových neuronů (EEG příznaky)

  • Prevalence v populaci cca 1%, v dětské populaci 3% (Šlapal, R. 2007)

  • 2013 – v ČR cca 100 000 pacientů (1%), v Evropě 6 mil., z nichž 1 mil. Dětí

  • V současné době asi 50 milionů jedinců na světě

  • Dříve název Padoucnice

  • Etiologie:

    • Není zcela jednotná

    • Epileptické ohnisko = různě rozsáhlá populace neuronů s patologickou bioelektrickou aktivitou

    • Záchvatová pohotovost mozku podmíněna geneticky, ale také věkem, povrchním spánkem, horečka, menstruace apod.

    • Epileptogenní podnět

      • Fotostimulace, hyperventilace, léky, toxické látky, alkohol, stres, fyzická zátěž

Témata, do kterých materiál patří