(1) 1. a 2. Příprava na hodinu - Houby - úvod, stavba těla hub s plodnicí
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu
Téma hodiny: HOUBY – ÚVOD, STAVBA TĚLA HUB S PLODNICÍ
Vypracoval: Daniel Sikora
Pro třídy: 6. A a 6. B
Místo realizace: učebna
Časová dotace: 2 · 45 min
Forma výuky
normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální
Prostředky výuky: tabule s křídou, učebnice Přírodopis 6 (Čabradová a kol., 2011), počítač, promítací plátno
a promítačka, ppt prezentace, sešity žáků, psací potřeby
Další informace (dle formy např. velikost skupin):
Zařazení do výuky dle RVP
Vzdělávací oblast – Člověk a příroda
Vzdělávací obor – Přírodopis
Tematický celek – Biologie hub
Průřezové téma –
A) VVC: 1. Žák vlastními slovy vysvětlí, co jsou to houby.
2. Žák uvede rozdělení hub podle toho, jak bylo sděleno v hodině.
3. Žák vlastními slovy popíše tělo hub s plodnicí a jeho stavbu podle toho, jak bylo uvedeno v hodině.
4. Žák schematicky zakreslí a popíše stavbu těla houby s plodnicí tak, jak bylo uvedeno v hodině.
5. Žák rozliší a uvede příklady hub lupenatých a rourkatých.
B) Analýza učiva
1. Pojmy nové (nově vytvářené): houby (koncepčnější pojetí, ve smyslu říše organismů), stélka, houbová vlákna,
podhoubí, plodnice, klobouk, třeň, pochva, prsten, lupeny a rourky, houby lupenaté
a rourkaté, rouško, výtrusnice s výtrusy
opěrné: houby, jednobuněčné, kvasinky, mnohobuněčné, plísně (předkoncepční pojetí pojmů), blána
rozšiřující: hyfy, plachetka, zbytky plachetky, závoj
2. Dovednosti
senzomotorické: zakreslení schématu rozdělení hub; zakreslení houby s plodnicí a popsání její stavby
intelektuální: vymezení a vytváření obecného pojmu houba, klasifikování hub, zacházení především s pojmy podhoubí,
plodnice, klobouk, třeň, lupeny a rourky, výtrusy; slovní popsání stavby těla houby s plodnicí, včetně popisu
nákresu; srovnání lupenaté a rourkaté houby
3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo
4. Myšlenkové operace: syntéza – zakreslení a popis stavby houby, srovnávání – rozdíl mezi lupenatou a rourkatou houbou,
generalizace – zobecnění pojmu houba, klasifikace – rozdělení hub,
analogie – podobnost s živočišnou buňkou, která také nemá chloroplasty, tudíž si živočich nevytváří sám
organické látky, pro houbu je to obdobné
5. Mezipředmětové vztahy
vertikální: prvouka, přírodověda (vzbuzování dojmu, že houba = houba s plodnicí) – přírodopis (houba ≠ houba s plodnicí)
horizontální: Př – ČJ (cizí slova – chloroplasty, hyfy; mnohoznačnost slov – klobouk, plachetka, závoj, pochva)
Př – VV (kresba houby)
Př – M (použití logických symbolů –, =, →)
6. Praktický dopad: při popisu houby, nejen ve škole, ale např. také v lese s atlasem hub, lepší orientace v pojmech souvisejících se