(10)17. a 18. Příprava na hodinu - Ptáci - vodní ptáci
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu
Téma hodiny: PTÁCI – VODNÍ PTÁCI
Vypracoval: Daniel Sikora
Pro třídy: 7. B a 7. A
Místo realizace: učebna
Časová dotace: 2 · 45 min
Forma výuky
normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální, samostatná práce
Prostředky výuky: tabule s křídou, učebnice a pracovní sešity Přírodopis 7 (Čabradová a kol., 2005), počítač, promítací plátno a promítačka,
ppt prezentace, sešity žáků, papíry k poznávačce (praktické zkoušení – poznávání podle fotografií), psací potřeby
Další informace (dle formy např. velikost skupin):
Zařazení do výuky dle RVP
Vzdělávací oblast – Člověk a příroda
Vzdělávací obor – Přírodopis
Tematický celek – Biologie živočichů
Průřezové téma – Environmentální vzdělávání (Základní podmínky života – ekosystémy - biodiverzita)
A) VVC: 1. Žák charakterizuje společné znaky vodních ptáků probírané v hodině.
2. Žák rozdělí vodní ptáky na vrubozobé (kachnovité); potápky, kormorány (veslonohé) a racky; lysku.
3. Žák uvede 4 zástupce vrubozobých ptáků probíraných v hodině.
4. Žák rozliší znaky vodních ptáků skupiny vrubozobí a skupiny potápky, kormoráni a rackové a charakterizuje je na zástupcích.
B) Analýza učiva
1. Pojmy nové (nově vytvářené): plovací blány, výměšek žlázy u ocasu, podkožní tuk, vroubky
opěrné: plavání, potápění, zadní končetiny, prsty, opeření, promazávání, ocas, nesmáčivé peří, podchlazení,
zobák, procezování, sběr, potrava, plankton, lov, rybožravost, všežravost
rozšiřující: veslovací noha, dlouhokřídlí, krátkokřídlí
2. Dovednosti
senzomotorické: provádění zprostředkovaného pozorování zástupců vodních ptáků podle obrázků v prezentaci
intelektuální: vymezení pojmu vodní ptáci, zacházení s pojmy plavání, potápění, plovací blána, opeření, promazávání, výměšek
žlázy u ocasu, podkožní tuk, vrubozobí, lov, rybožravost, všežravost; popsání společných znaků vodních ptáků;
klasifikování vodních ptáků; srovnání znaků mezi skupinou vrubozobí, skupinou potápky, kormoráni a rackové a lyskou
3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo
4. Myšlenkové operace: konkretizace – charakteristické znaky vodních ptáků,
srovnávání – skupina vrubozobí, skupina potápky, kormoráni a rackové a lyska;
klasifikace – rozdělení vodních ptáků;
analogie – spojitost ostrého zobáku a rybožravosti u potápek obdobná jako u kormoránů a racků
5. Mezipředmětové vztahy
vertikální: prvouka, přírodověda (základní poznatky o zástupcích ptáků) – přírodopis (rozvoj poznatků o zástupcích ptáků)
horizontální: Př – F (schopnost létavého i plovavého pohybu, mechanismus termoregulace)
Př – ČJ (cizí slova – plankton; nadřazenost, podřazenost a souřadnost slov; mnohoznačnost slov – opeření, polák)