(10)17. a 18. Příprava na hodinu - Ptáci - vodní ptáci
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Př – M (použití logických symbolů –, →)
6. Praktický dopad: které vodní ptáky lze chovat a jak, lov kormoránů myslivci a rybáři za účelem zabránění škod
na chovaných rybách, výcvik kormoránů k lovu ryb například v Číně
C. Scénář výuky:
Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků MetodaForma
Organizace výuky
ČasPoznámky
pomůcky
Úvod
5 min
motivace
2 min
• přivítání se s žáky
• zápis do třídní knihy
• seznámení s tématem a cíli hodiny
• stojí u lavic
• sedí v lavicích, komunikují
• – | | – , poslouchají
• rozhovor úvodní
• výklad
• hromadná– frontální
1,5 min
1,5 min 2 min
• třídní knihaHlavní
část:
35 min
opakování
5 min
expozice
23 min
• otázky a úkoly kladené žákům:
- Jak se nazývá věda, která se zabývá ptáky?
- Co tvoří tělní pokryv ptáků? Jakou má funkci?
Uveďte 2 základní typy ptačích per.
Na kterých částech těla ptáků se nacházejí:
krycí pera, letky, rýdovací pera?
Jak označujeme pravidelnou výměnu peří u ptáků?
- Jak nazýváme živočichy, kteří ne/mají schopnost udržovat stálou tělesnou teplotou? Označujeme ptáky jako studenokrevné nebo teplokrevné?
Kolik C° průměrně činí tělní teplota ptáků?
- Objasněte, co je to pohlavní dimorfismus.
- Jak se u ptáků jmenuje část kostry zadní končetiny mezi holení a prsty?
Kolik má pták na noze prstů?
- Uveďte alespoň 5 příkladů zástupců ptáků všežravých, alespoň 2 býložravých a alespoň 3 masožravých
- Vysvětlete rozdíly mezi mládětem krmivého a nekrmivého ptáka.
• průběh na podkladu učebnice (str. 40 –41) a obrázků z prezentace:
- výklad znaků, zástupců; charakteristika znaků vodních ptáků, rozdělení zástupců vodních ptáků do 3 skupin:
společné znaky; zástupci – vrubozobí (kachnovití)- kachny, husy, labutě, poláci – potápky, kormoráni (veslonozí), rackové (dlouhokřídlí) – lyska (krátkokřídlí
- otázky žákům:
• Hovořili jsme o schopnosti většiny ptáků létat, mohou mít ptáci i jiné schopnosti pohybu?
Které charakteristické pohybové dovednosti by mohli mít vodní ptáci?
• Dokázal by někdo z vás nějak odůvodnit, co vlastně vodním ptákům umožňuje plavat, případně se i potápět?
• Jak mohou být vlastně schopni přežívat ve vodě, dokonce i při nízkých teplotách? Mohlo by být proti případnému podchlazení nějak specificky vybaveno jejich tělo? Jak by tomuto podchlazení mohli ptáci zabraňovat?
• Znáte některé zástupce vodních ptáků?
Co o těchto zástupcích již víte?
• Věděl by někdo z vás v čem je hlavní rozdíl mezi tím, čím se živí kachny a čím třeba rackové? Kterými znaky by mohli být k tomuto způsobu obživy vybaveni?
• průběh na podkladu učebnice (str. 40 – 41) a pracovního sešitu (str. 22):
- pokyn žákům, aby si doplnili v pracovním sešitu úlohy na str. 22 s pomocí textu z učebnice; případně pomoc slabším nebo pomalejším žákům