Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




(10)17. a 18. Příprava na hodinu - Ptáci - vodní ptáci

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.75 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Př – M (použití logických symbolů –, →)

6. Praktický dopad: které vodní ptáky lze chovat a jak, lov kormoránů myslivci a rybáři za účelem zabránění škod

na chovaných rybách, výcvik kormoránů k lovu ryb například v Číně

C. Scénář výuky:

Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků Metoda

Forma

Organizace výuky

Čas

Poznámky

pomůcky

Úvod

5 min

motivace

2 min

• přivítání se s žáky

• zápis do třídní knihy

• seznámení s tématem a cíli hodiny

• stojí u lavic

• sedí v lavicích, komunikují

• – | | – , poslouchají

• rozhovor úvodní

• výklad

• hromadná
– frontální

1,5 min

1,5 min 2 min

• třídní kniha

Hlavní

část:

35 min

opakování

5 min

expozice

23 min

• otázky a úkoly kladené žákům:

- Jak se nazývá věda, která se zabývá ptáky?

- Co tvoří tělní pokryv ptáků? Jakou má funkci?
Uveďte 2 základní typy ptačích per.
Na kterých částech těla ptáků se nacházejí:
krycí pera, letky, rýdovací pera?
Jak označujeme pravidelnou výměnu peří u ptáků?

- Jak nazýváme živočichy, kteří ne/mají schopnost udržovat stálou tělesnou teplotou? Označujeme ptáky jako studenokrevné nebo teplokrevné?
Kolik C° průměrně činí tělní teplota ptáků?

- Objasněte, co je to pohlavní dimorfismus.

- Jak se u ptáků jmenuje část kostry zadní končetiny mezi holení a prsty?
Kolik má pták na noze prstů?

- Uveďte alespoň 5 příkladů zástupců ptáků všežravých, alespoň 2 býložravých a alespoň 3 masožravých

- Vysvětlete rozdíly mezi mládětem krmivého a nekrmivého ptáka.

• průběh na podkladu učebnice (str. 40 –41) a obrázků z prezentace:

- výklad znaků, zástupců; charakteristika znaků vodních ptáků, rozdělení zástupců vodních ptáků do 3 skupin:

společné znaky; zástupci – vrubozobí (kachnovití)- kachny, husy, labutě, poláci – potápky, kormoráni (veslonozí), rackové (dlouhokřídlí) – lyska (krátkokřídlí

- otázky žákům:

• Hovořili jsme o schopnosti většiny ptáků létat, mohou mít ptáci i jiné schopnosti pohybu?
Které charakteristické pohybové dovednosti by mohli mít vodní ptáci?

• Dokázal by někdo z vás nějak odůvodnit, co vlastně vodním ptákům umožňuje plavat, případně se i potápět?

• Jak mohou být vlastně schopni přežívat ve vodě, dokonce i při nízkých teplotách? Mohlo by být proti případnému podchlazení nějak specificky vybaveno jejich tělo? Jak by tomuto podchlazení mohli ptáci zabraňovat?

• Znáte některé zástupce vodních ptáků?
Co o těchto zástupcích již víte?

• Věděl by někdo z vás v čem je hlavní rozdíl mezi tím, čím se živí kachny a čím třeba rackové? Kterými znaky by mohli být k tomuto způsobu obživy vybaveni?

• průběh na podkladu učebnice (str. 40 – 41) a pracovního sešitu (str. 22):

- pokyn žákům, aby si doplnili v pracovním sešitu úlohy na str. 22 s pomocí textu z učebnice; případně pomoc slabším nebo pomalejším žákům

Témata, do kterých materiál patří