4. Záznam z hospitace - Ptáci - úvod, stavba těla
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Záznamový arch o průběhu vyučovací hodiny:
I. Informativní část:
Škola: ZŠ a MŠ Písek, Písek 184, příspěvková organizace (okres F-M) Učitel: Mgr. Tomáš Minks Třída: 7. B Předmět: Přírodopis Počet žáků: 17 Datum hospitace: 22. 11. 2017 Tématický celek: Biologie živočichů Téma vyučovací hodiny: Ptáci – úvod, stavba těla Jméno pozorovatele: Daniel Sikora Obor studia: Učitelství matematiky pro ZŠ a Učitelství přírodopisu pro ZŠII. Přípravná část:
tabule s křídou, učebnice Přírodopis 7 (Čabradová a kol., 2005), pracovní listy, sešity žáků, psací potřeby
III. Realizační část:
1. úvod 0,5 min
2. expozice 42,5 min
3. závěr 2 min
Čas Etapa hodiny Aktivita učitele Aktivita žáků Obraz tabule Vyučovací metody Vyučovací prostředkyPoznámky
(forma výuky, kázeňská opatření apod.)
0,5 min úvod• přichází do třídy
• seznamuje žáky s tématem a náplní hodiny: ptáci – úvod, stavba těla; budou vyplňovat pracovní list
• postupně se utiší, sedí v lavicích
• – | | –, poslouchají, někteří se ještě baví
• výklad • hromadná – frontální42,5 min
12 min
5 min
25,5 min
expozice• podněcuje žáky, že budou hledat info do pracovního listu z učebnice od str. 34 po str. 37
- přiděluje žákům čísla 1 až 6, přerozděluje je podle čísel do sloupců v rámci polovin lavic
- sděluje, že každý dostane papír (p. l.) a bude mít max. 15 min na to, aby vypracoval úlohy v pracovním listu (p. l.)
- zdůrazňuje, aby poslouchali: pracujte sami / ve dvojicích – všichni pracují, ne že někdo bude pracovat i za jiného
• nechává čas k vypracování p. l., chodí po třídě; v průběhu dodává, že některé info v učebnici není
- podotýká: kdo má rychle hotovo, dělá si samostatnou práci, neruší! – prohlédne si v učebnici obrázky druhů ptáků, co se budou probírat; - reaguje, že na 1 skupinu ještě chvíli počkáme
• říká, že každý dostane písmenko a přiřazuje A, B, C a podle nich žáky přerozděluje do sloupců v rámci celých lavic
- vybízí: zkontrolovat skupinově, zda všichni mají stejné odpovědi a kdo ne, ukázat mu příp. v učebnici, co je správně
- chválí: Jste šikovní!
• žádá 1 – 2 žáky: vypnout vzadu počítač, zatáhnout
• podotýká a pobízí: vámi napsané info z tabule z předešlé hodiny je smazané – vzpomene si někdo, co tu bylo napsané nebo na co si ještě vzpomenete? - poznamenává, že většina z toho se stavbou těla souvisí
• vyzývá ke společné kontrole a rozboru informací z p. l.; pobízí žáky, aby postupně četli úlohy z p. l. a odpovídali řešení;
- koordinuje odpovědi žáků, poznamenává vysvětlivky k některým úlohám, místy jakoby žertovně sváděl ke špatným odpovědím (např. Opravdu se ptáci nečepýří?)
- u 5. úlohy se ptá: Kdo ještě má páteř z obratlů? (savci- lidé-, plazi, ryby, obojž., paryby – chrupavčitá vnitř. kostra; obratle všech obratlovců jsou s chrupavkami- desky z chrupavek)