Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




(8) 14. Příprava na hodinu - Chobotnatci, kytovci

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (36.22 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu

Téma hodiny: CHOBOTNATCI, KYTOVCI

Vypracoval: Daniel Sikora

Pro třídu: 8. A

Místo realizace: učebna

Časová dotace: 45 min

Forma výuky

normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální, skupinová - homogenní

Prostředky výuky: učebnice a pracovní sešity Přírodopis 8 (Vaněčková a kol., 2006), počítač, promítací plátno

a promítačka, ppt prezentace, tabule s křídou, sešity žáků, psací potřeby

Další informace (dle formy např. velikost skupin): skupinky po 4 nebo 3 žáků vytvořených v rámci sloučení 2 lavic

Zařazení do výuky dle RVP

  1. Vzdělávací oblast – Člověk a příroda

  2. Vzdělávací obor – Přírodopis

  3. Tematický celek – Biologie živočichů

  4. Průřezové téma – Environmentální vzdělávání (Základní podmínky života – ochrana biologických druhů,

ekosystémy - biodiverzita)

A) VVC: 1. Žák charakterizuje společné znaky chobotnatců.

2. Žák rozliší znaky slona afrického a slona indického.

3. Žák charakterizuje společné znaky kytovců.

4. Žák rozdělí kytovce na kosticovce a ozubené, tyto skupiny charakterizuje a u každé z nich uvede alespoň 2 zástupce.

B) Analýza učiva

1. Pojmy nové (nově vytvářené): chobotnatci, chobot, kly, hmatové prstíky, kytovci, podkožní tuk, ultrazvukové vlny, kostice

opěrné: savec, suchozemský a mořský živočich, nos, zuby, řezáky, stádo, hejno, mládě, ušní boltce, hmat,

prales, plantáže, plíce, ploutve, vodorovný a svislý ocas, přední a zadní končetiny, teplokrevnost,

kojení, kůže, srst, zvuk, čelist, filtrace, ohrožený druh

rozšiřující: slonovina, echolokace

2. Dovednosti

senzomotorické:

intelektuální: vymezení pojmů chobotnatci a kytovci, kosticovci a ozubení, zacházení především s pojmy chobot, ušní boltce,

kly, hmatové prstíky, podkožní tuk, savec, plíce, ploutve, kostice, zuby; popsání znaků chobotnatců a kytovců;

klasifikování kytovců; srovnání znaků mezi slonem africkým a slonem indickým, mezi kosticovci a ozubenými

3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo

4. Myšlenkové operace: syntéza – spojení příslušných charakteristických znaků k obrázku slona afrického nebo slona indického,

abstrakce – zdůraznění zařazení kytovců mezi savce, konkretizace – charakteristické znaky chobotnatců, kytovců;

srovnávání – slon africký a slon indický, kosticovci a ozubení; klasifikace – rozdělení kytovců,

analogie – podobnost kytovců rybovitým obratlovcům

5. Mezipředmětové vztahy

vertikální: prvouka, přírodověda (základní poznatky o zástupcích savců) – přírodopis (rozvoj poznatků o zástupcích savců)

horizontální: Př – Z (lokality výskytu slonů, kytovců)

Př – F (mechanismus pohybu ocasu kytovců, jednotky rychlosti a délky, vysílání ultrazvukových vln)

Témata, do kterých materiál patří