(8) 14. Příprava na hodinu - Chobotnatci, kytovci
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu
Téma hodiny: CHOBOTNATCI, KYTOVCI
Vypracoval: Daniel Sikora
Pro třídu: 8. A
Místo realizace: učebna
Časová dotace: 45 min
Forma výuky
normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální, skupinová - homogenní
Prostředky výuky: učebnice a pracovní sešity Přírodopis 8 (Vaněčková a kol., 2006), počítač, promítací plátno
a promítačka, ppt prezentace, tabule s křídou, sešity žáků, psací potřeby
Další informace (dle formy např. velikost skupin): skupinky po 4 nebo 3 žáků vytvořených v rámci sloučení 2 lavic
Zařazení do výuky dle RVP
Vzdělávací oblast – Člověk a příroda
Vzdělávací obor – Přírodopis
Tematický celek – Biologie živočichů
Průřezové téma – Environmentální vzdělávání (Základní podmínky života – ochrana biologických druhů,
ekosystémy - biodiverzita)
A) VVC: 1. Žák charakterizuje společné znaky chobotnatců.
2. Žák rozliší znaky slona afrického a slona indického.
3. Žák charakterizuje společné znaky kytovců.
4. Žák rozdělí kytovce na kosticovce a ozubené, tyto skupiny charakterizuje a u každé z nich uvede alespoň 2 zástupce.
B) Analýza učiva
1. Pojmy nové (nově vytvářené): chobotnatci, chobot, kly, hmatové prstíky, kytovci, podkožní tuk, ultrazvukové vlny, kostice
opěrné: savec, suchozemský a mořský živočich, nos, zuby, řezáky, stádo, hejno, mládě, ušní boltce, hmat,
prales, plantáže, plíce, ploutve, vodorovný a svislý ocas, přední a zadní končetiny, teplokrevnost,
kojení, kůže, srst, zvuk, čelist, filtrace, ohrožený druh
rozšiřující: slonovina, echolokace
2. Dovednosti
senzomotorické:
intelektuální: vymezení pojmů chobotnatci a kytovci, kosticovci a ozubení, zacházení především s pojmy chobot, ušní boltce,
kly, hmatové prstíky, podkožní tuk, savec, plíce, ploutve, kostice, zuby; popsání znaků chobotnatců a kytovců;
klasifikování kytovců; srovnání znaků mezi slonem africkým a slonem indickým, mezi kosticovci a ozubenými
3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo
4. Myšlenkové operace: syntéza – spojení příslušných charakteristických znaků k obrázku slona afrického nebo slona indického,
abstrakce – zdůraznění zařazení kytovců mezi savce, konkretizace – charakteristické znaky chobotnatců, kytovců;
srovnávání – slon africký a slon indický, kosticovci a ozubení; klasifikace – rozdělení kytovců,
analogie – podobnost kytovců rybovitým obratlovcům
5. Mezipředmětové vztahy
vertikální: prvouka, přírodověda (základní poznatky o zástupcích savců) – přírodopis (rozvoj poznatků o zástupcích savců)
horizontální: Př – Z (lokality výskytu slonů, kytovců)
Př – F (mechanismus pohybu ocasu kytovců, jednotky rychlosti a délky, vysílání ultrazvukových vln)