Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




12. Výukové strategie, typy výuky a vyučovací metody

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (138.86 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

TYPY VÝUKY

Informativní výuka je postavena na učiteli jako jediným zdrojem informací. Žáci se učí to, co jim zprostředkovává učitel. Výhodou tohoto typu výuky je to, že žáci společně postupují v probíraném učivu. Tento typ je výhodný mají-li se žáci orientovat v některé nové oblasti poznání. Nevýhodou je značná pasivita žáků ve vyučovacím procesu a převažujícího pamětného učení.

Dalším typem výuky je heuristická výuka. Ta se orientuje na samostatnou práci žáků, na zkoumání, objevování a tvořivost. Učitel do výuky vstupuje promyšleným metodickým vedením. Tento typ výuky značně přispívá k rozvoji žákova myšlení. Nejvýznamněji se heuristický typ výuky projevuje v tzv. problémovém vyučování. Žáci jsou stavěni do situací, které po nich vyžadují řešení problémů. Učitel promýšlí zadání problému a připravenost žáků k jeho řešení. Hlaví způsoby řešení problému jsou: [4]

  • řešení pokusem a omylem

  • řešení postřehem

  • řešení rozumovou analýzou

Heuristická výuka se rovněž zabývá badatelskou prací žáků. Této úrovně však žáci dosahují až na vyšších stupních svého psychického vývoje. Důležitou součástí tohoto typy výuky je správná volba učiva.

Výuka produkční zasazuje žáka do praktické situace, kterou se učí řešit. Nejčastějším případem je různá pracovní činnost v různých předmětech. V současné době je velice důležité spojení školy s běžným praktickým životem. Pro úspěšnou produkční výuku je však zapotřebí správného materiálního zabezpečení školy. Vytváření pracovních podmínek pro žáky. Mít dostatek pracovních míst, pomůcek, nářadí, náčiní, zařízení a vůbec celkového vybavení. Velice důležité je též dodržování bezpečnosti práce a hygienických zásad. Předností produkční výuky je spojení teoretických znalostí s praxí. To na žáky působí velmi motivačně. Rovněž tak uspokojení z dosažených výsledků. Důležité je neaplikovat tento typ výuky pouze do pracovních činností a pozemků, kam samozřejmě neodmyslitelně patří, ale také do ostatních vyučovacích předmětů. Např. hodin fyziky, chemie, přírodopisu, matematiky, apod.

Dalším typem je výuka regulativní. Josef Maňák uvádí ve své publikaci „Nárys didaktiky“ z roku 1995 následující: „Základem regulativní výuky je detailně rozpracovaný projekt, tj. podrobný rozpis položek učiva a dílčích operací, tvořících logicky návaznou a vzájemně propojenou soustavu úkonů, která žáka úspěšně a bezpečně vede k vymezenému cílovému stavu.“ V současné době je tento typ výuky čím dál více využíván ve směru využití počítačů ve výuce. Výuka pomocí počítače umožňuje rozdělení žáků v rychlosti učení. Samozřejmé je, že velice důležitá je volby učiva při použití tohoto typu výuky.

Témata, do kterých materiál patří