Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




12. Výukové strategie, typy výuky a vyučovací metody

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (138.86 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

žák pochopí problém a zafixuje si algoritmus:

  1. pojmenování problému

  2. rozbor problému

  3. možná řešení

  4. výběr nejlepšího možného řešení

  5. realizace řešení

  6. ověřování správnosti realizovaného řešení

  1. heuristická metoda: učitel vytyčí problém, formuluje učební úlohy, které od žáků vyžadují samostatné řešení

učitel: řídí a usměrňuje

žák: vnímá, pochopí podmínky řešení, aktualizuje své vědomosti a dovednosti o postupech řešení, provádí sebekontrolu

  1. výzkumná metoda: žák sám hledá řešení problému, učitel sestavuje vhodné učební úlohy, zadává literaturu, kontroluje a hodnotí průběh

  1. klasifikace dle Mojžíška:

  1. metody motivační: motivační rozhovor, vyprávění a demonstrace (obraz, film, trojrozměrná pomůcka)

  2. metody expoziční:

    1. monologické: přednáška, vyprávění, popis, vysvětlování

    2. dialogické: sokratovská, heuristická, beseda, katechická

    3. problémové: problémy, projekty

    4. demonstrační: obrazová demonstrace, film, demonstrace pohybu a trojrozměrných pomůcek, akustická demonstrace a exkurzní demonstrace

    5. pracovní: laboratorní práce

    6. hra

    7. ilustrace

    8. autodidaktická metoda

  3. metody fixační:

    1. metody opakování vědomostí: ústní a písemná opakování, opakovací rozhovor, opakovací četba, beseda k prohloubení učiva, laboratorní práce, exkurze, film, ilustrace, dramatizace, domácí úlohy

    2. metody nácviku dovedností: intelektuální a motorický trénink

  4. metody diagnostické, kontrolní a klasifikační:

    1. klasické diagnostické metody (ústní a písemné zkoušení, testy)

    2. vědecko-výzkumného charakteru (systematické pozorování žákovských projevů, rozbor žákovských prací, explorační metody, anamnéza, speciální diagnostické metody – diagnóza zájmu, výkonu, paměti, pozornosti)

    3. metody třídění a interpretace diagnostických údajů

    4. klasifikační symbolika a její metody: aproximální metody (odhad), exaktní metody (kvantitativní a kvalitativní)

JINÁ MOŽNOST DĚLENÍ:

  1. metody hlavní

  2. metody vedlejší

  3. metody pomocné

METODICKÉ OBRATY JSOU PLYNULÉ PŘECHODY MEZI JEDNOTLIVÝMI VYUČOVACÍMI METODAMI.

JAKOU METODU POUŽIJU?

  1. obsah a pojetí učiva

  2. vzdělávací víle hodiny

  3. didaktické zásady, principy a pravidla

  4. věk a znalosti žáků

  5. osobnost vyučujícího

  6. vyučovací formy

  7. vyučovací prostředky

ZÁSADY DIDKATICKY ÚČINNÝCH METOD

  1. informativně nosná: předává obsahově správné a nezkreslené informace

  2. formativně účinná: rozvíjí poznávací procesy

  3. racionálně a emotivně působivá: aktivizuje a motivuje žáka

  4. výchovná: rozvíjí žáka po stránce morální, sociální, pracovní a estetické

  5. má přirozený průběh a důsledek

  6. respektuje systém vědy poznání

  7. použitelná v praxi

  8. adekvátní žákům

  9. adekvátní učiteli

  10. didakticky ekonomická

  11. hygienická

Pedagogický odkaz J. A. Komenského ve vztahu k současným výukovým strategiím a principům výuky

Témata, do kterých materiál patří