12. Výukové strategie, typy výuky a vyučovací metody
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
žák pochopí problém a zafixuje si algoritmus:
pojmenování problému
rozbor problému
možná řešení
výběr nejlepšího možného řešení
realizace řešení
ověřování správnosti realizovaného řešení
heuristická metoda: učitel vytyčí problém, formuluje učební úlohy, které od žáků vyžadují samostatné řešení
učitel: řídí a usměrňuje
žák: vnímá, pochopí podmínky řešení, aktualizuje své vědomosti a dovednosti o postupech řešení, provádí sebekontrolu
výzkumná metoda: žák sám hledá řešení problému, učitel sestavuje vhodné učební úlohy, zadává literaturu, kontroluje a hodnotí průběh
klasifikace dle Mojžíška:
metody motivační: motivační rozhovor, vyprávění a demonstrace (obraz, film, trojrozměrná pomůcka)
metody expoziční:
monologické: přednáška, vyprávění, popis, vysvětlování
dialogické: sokratovská, heuristická, beseda, katechická
problémové: problémy, projekty
demonstrační: obrazová demonstrace, film, demonstrace pohybu a trojrozměrných pomůcek, akustická demonstrace a exkurzní demonstrace
pracovní: laboratorní práce
hra
ilustrace
autodidaktická metoda
metody fixační:
metody opakování vědomostí: ústní a písemná opakování, opakovací rozhovor, opakovací četba, beseda k prohloubení učiva, laboratorní práce, exkurze, film, ilustrace, dramatizace, domácí úlohy
metody nácviku dovedností: intelektuální a motorický trénink
metody diagnostické, kontrolní a klasifikační:
klasické diagnostické metody (ústní a písemné zkoušení, testy)
vědecko-výzkumného charakteru (systematické pozorování žákovských projevů, rozbor žákovských prací, explorační metody, anamnéza, speciální diagnostické metody – diagnóza zájmu, výkonu, paměti, pozornosti)
metody třídění a interpretace diagnostických údajů
klasifikační symbolika a její metody: aproximální metody (odhad), exaktní metody (kvantitativní a kvalitativní)
JINÁ MOŽNOST DĚLENÍ:
metody hlavní
metody vedlejší
metody pomocné
METODICKÉ OBRATY JSOU PLYNULÉ PŘECHODY MEZI JEDNOTLIVÝMI VYUČOVACÍMI METODAMI.
JAKOU METODU POUŽIJU?
obsah a pojetí učiva
vzdělávací víle hodiny
didaktické zásady, principy a pravidla
věk a znalosti žáků
osobnost vyučujícího
vyučovací formy
vyučovací prostředky
ZÁSADY DIDKATICKY ÚČINNÝCH METOD
informativně nosná: předává obsahově správné a nezkreslené informace
formativně účinná: rozvíjí poznávací procesy
racionálně a emotivně působivá: aktivizuje a motivuje žáka
výchovná: rozvíjí žáka po stránce morální, sociální, pracovní a estetické
má přirozený průběh a důsledek
respektuje systém vědy poznání
použitelná v praxi
adekvátní žákům
adekvátní učiteli
didakticky ekonomická
hygienická
Pedagogický odkaz J. A. Komenského ve vztahu k současným výukovým strategiím a principům výuky