12. Výukové strategie, typy výuky a vyučovací metody
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Velká didaktika, Svět v obrazech, Dveře jazyků otevřené atd… J. A. Komenský je díky těmto dílům považován za jednoho z prvních didaktiků vůbec.
„Posláním naší didaktiky od začátku do konce bude hledat a nalézt způsob, jak by učitelé méně učili, ale žáci se více naučili, aby ve školách neměl místo křik, pocit ošklivosti a vědomí marné práce, ale aby tam vládl klid, potěšení a spolehlivý prospěch….“ (Úvod k Opera didactica omnia)
„Vnitřní nesváry, třenice a nenávisti v čem jiném mají příčinu než v nevědomosti?“ (Štěstí národa)
„Žáku přísluší práce, učiteli řízení.“ (Didaktika analytická)
„Proč hledět cizím zrakem, když máme svůj? Proč chápat cizím rozumem, když máme svůj? Člověk je stvořen harmonicky, a tak miluje také ve všem harmonii, krásné obrazy, krásnou hudbu.“ (Česká didaktika)
Pedagogický odkaz Jana Amose Komenského jde ruku v ruce s uplatňováním projektů ve výuce. Komenský ve svém díle vyzdvihoval osobnost dítěte, vnímal jej jako 21 drahý klenot, upozorňoval na vnitřní potencionality dítěte a možnosti jejich rozvoje. Komenský také poukazoval na význam smysluplnosti a užitečnosti učení pro dítě, které vnímá celostně, což můžeme vyčíst z jeho výroku: „Člověk je harmonií“. Pro motivaci nabízí „vždy přijít s něčím novým, zajímavým.“