17. Alternativní vzdělávání
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Odraz reformních myšlenek v českém pokusnictví 20. let
Gustav Adolf Lindner, T.G.M., Fr. Drtina, Fr. Krejčí, Fr. Čáda, O. Kádner – otvírali cestu pozitivismu, iniciovali pedagogický ruch a šířili reformní myšlenky.
Výrazně protiherbartovsky byli zaměřeni Josef Úlehla a Otokar Chlup, kteří se snažili spojovat reformní myšlenky s odkazem J.A.K. Chtěli jednotnou vnitřně diferencovanou školu, určitou volnost, hlavně v prvních letech školní docházky.
Dva hlavní zřetele:
požadavek naprosté svobody dítěte - Úlehla, Hrejsová, Bakule, Mužík, Dům dětí v Krnsku (pro sirotky legionářů z 1. světové války, princip lásky),
požadavek zřetele ke společenskému prostředí - Holešovice (pokusná pracovní škola), Kladno, Jedličkův ústav v Praze, Brno- Husovice (Domov lásky a radosti pro dívčí měštanku).
Všichni dosahovali obdivuhodných výsledků, které však byly spjaty s výjimečností a silou jejich osobnosti. Vzdělávací programy neurčité. Teorie většinou nulová, málo využitelných námětů a návodů. Malý vliv na rozvoj školství.
alternativní výchova:
obecný termín označující takové školní vzdělávání, které je odlišné od vzdělávání nabízeného státem nebo jinými tradičními institucemi
znaky alternativní výchovy:
-
přátelský vztah mezi učitelem a dítětem, ochota a schopnost učitele pozitivně děti motivovat, podporovat jejich kvality i originalitu a respektovat vývojové zvláštnosti (chyba je stupeň učení, ne přestupek)
spolupráce s rodinou dítěte (učitel zná moţnosti pedagogiky, rodiče nejlépe své děti)
co nejaktivnější zapojení dítěte ve výuce, podpora spolupráce a rozvoj komunikace
pěstování odpovědnosti spoluúčastí dětí na rozhodování
propojování předmětů (k pochopení souvislostí a vyuţitelnosti poznatků)
prostředí je uzpůsobeno dětem (pomůcky snadno přístupné v nízkých policích, dětská výzdoba)
vyučování bez zvonění, ale podle momentálního zaujetí či únavy dětí (proč končit uprostřed zajímavé činnosti a proč nedopřát oddech tam, kde je třeba)
slovní hodnocení
druhy alternativních škol a programů:
Waldorfská, Montessori ,Daltonská, Jenský plán, Winnetská soustava, Freinetova moderní škola, Začít spolu, Zdravá škola, Dokáţu to, Integrovaná tematická výuka, Domácí vzdělávání, Projektové vyučování, Otevřené vyučování, Čtením a psaním ke kritickému myšlení, Škola hrou, Komunitní školy
otevřené vyučování:
v užším slova smyslu označení organizační formy vyučování, při které žák přebírá ve zvýšené míře zodpovědnost za plánování vlastního učení, umožňuje přizpůsobit tempo práce individuálním potřebám žáků a napomáhá vnitřní diferenciaci
komunitní škola:
škola se vzdělávacími aktivitami v rámci komunity, v zemích, kde komunita představuje i organizační samosprávnou jednotu.