Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17. Alternativní vzdělávání

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.93 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Odraz reformních myšlenek v českém pokusnictví 20. let

Gustav Adolf Lindner, T.G.M., Fr. Drtina, Fr. Krejčí, Fr. Čáda, O. Kádner – otvírali cestu pozitivismu, iniciovali pedagogický ruch a šířili reformní myšlenky.

Výrazně protiherbartovsky byli zaměřeni Josef Úlehla a Otokar Chlup, kteří se snažili spojovat reformní myšlenky s odkazem J.A.K. Chtěli jednotnou vnitřně diferencovanou školu, určitou volnost, hlavně v prvních letech školní docházky.

Dva hlavní zřetele:

  • požadavek naprosté svobody dítěte - Úlehla, Hrejsová, Bakule, Mužík, Dům dětí v Krnsku (pro sirotky legionářů z 1. světové války, princip lásky),

  • požadavek zřetele ke společenskému prostředí - Holešovice (pokusná pracovní škola), Kladno, Jedličkův ústav v Praze, Brno- Husovice (Domov lásky a radosti pro dívčí měštanku).

Všichni dosahovali obdivuhodných výsledků, které však byly spjaty s výjimečností a silou jejich osobnosti. Vzdělávací programy neurčité. Teorie většinou nulová, málo využitelných námětů a návodů. Malý vliv na rozvoj školství.

alternativní výchova:

obecný termín označující takové školní vzdělávání, které je odlišné od vzdělávání nabízeného státem nebo jinými tradičními institucemi

znaky alternativní výchovy:

  1. přátelský vztah mezi učitelem a dítětem, ochota a schopnost učitele pozitivně děti motivovat, podporovat jejich kvality i originalitu a respektovat vývojové zvláštnosti (chyba je stupeň učení, ne přestupek)

    spolupráce s rodinou dítěte (učitel zná moţnosti pedagogiky, rodiče nejlépe své děti)

    co nejaktivnější zapojení dítěte ve výuce, podpora spolupráce a rozvoj komunikace

    pěstování odpovědnosti spoluúčastí dětí na rozhodování

    propojování předmětů (k pochopení souvislostí a vyuţitelnosti poznatků)

    prostředí je uzpůsobeno dětem (pomůcky snadno přístupné v nízkých policích, dětská výzdoba)

    vyučování bez zvonění, ale podle momentálního zaujetí či únavy dětí (proč končit uprostřed zajímavé činnosti a proč nedopřát oddech tam, kde je třeba)

    slovní hodnocení

druhy alternativních škol a programů:

Waldorfská, Montessori ,Daltonská, Jenský plán, Winnetská soustava, Freinetova moderní škola, Začít spolu, Zdravá škola, Dokáţu to, Integrovaná tematická výuka, Domácí vzdělávání, Projektové vyučování, Otevřené vyučování, Čtením a psaním ke kritickému myšlení, Škola hrou, Komunitní školy

otevřené vyučování:

v užším slova smyslu označení organizační formy vyučování, při které žák přebírá ve zvýšené míře zodpovědnost za plánování vlastního učení, umožňuje přizpůsobit tempo práce individuálním potřebám žáků a napomáhá vnitřní diferenciaci

komunitní škola:

škola se vzdělávacími aktivitami v rámci komunity, v zemích, kde komunita představuje i organizační samosprávnou jednotu.

Témata, do kterých materiál patří