Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17. Alternativní vzdělávání

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.93 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

17. Alternativní vzdělávací programy a inovace ve vzdělávání: reformní školy, nové alternativy, inovace v současné škole.

ZÁKLADNÍ MODELY ALTERNATIVNÍCH ŠKOL:

MONTESSORIOVSKÁ ŠKOLA: Marie Montessoriová (1870-1952)

  • vhodné prostředí má zajistit svobodný rozvoj dítěte

  • didaktické pomůcky

  • pomoci lidské bytosti dosáhnout nezávislosti – dětství

  • svoboda biologická, sociální, pedagogická„Pomoz mi, abych to udělal sám“

  • 1. v Římě (1907) – dětský domov – děti od 3 do 7 let

  • dítě si zaměstnání volí, pracuje svým tempem, podle svých představ a záměrů – individualizace → mění se úloha učitele – má připravovat vhodné pomůcky, učitel nemá zasahovat do činnosti dítěte, spíše je pouze pozorovat

WALDORFSKÁ ŠKOLA: Rudolf Steiner (1861-1925) – něm. filosof

  • v Německu, Beneluxu, Skandinávii, Švýcarsku, Kanadě, USA,…

  • volná škola orientovaná všelidsky, antroposofie

  • co největší žákovská samospráva, zdůraz. iniciativu žáků

  • pojetí učitele jako umělce – aktivní umělec – stěžejní role → chceme-li tvořícího žáka, musíme mít tvořivého učitele

  • důraz na esteticko–výchovné předměty, na prac. vých. a jazykovou vých. → architektonické řešení (barvy, dlouhé chodby,…)

  • významnou úlohu hraje výchova náboženská v duchu křesťanské morálky

  • vzdělávací činnost probíhá mj. v urč. časových blocích označovaných jako „epochy―

  • osnovy neexistují, o obsahu vyučování rozhoduje svobodně učitel spolu se žáky

  • hodnocení charakteristikou žáků s doporučeními pro další rozvoj

DALTONSKÝ PLÁN: Helena Parkhurstová (1887-1957)

  • zavedený v roce 1920 v americkém městě Daltonu

  • veškeré studium je založeno na samostatném učení žáků za použití vhodných pomůcek

  • s žáky se pracuje individuálně na základě měsíční smlouvy s učitelem → ruší se rozdělení do tříd podle věku,

  • žák může být v některém předmětu v kurzu vyšším a v jiném naopak v kurzu nižším

  • pro jednotlivé předměty odborné pracovny, laboratoře, vybavené vhodnými pomůckami a knihovnou

  • celoroční látka se dělí na měsíční úkoly, které žáci plní podle vlastního programu a tempa → žáci zodpovídají sami za sebe

  • problémy daltonského plánu – jednostrannost knižního studia, přílišný individualismus, fragmentálnost

WINNETSKÁ SOUSTAVA:

  • měla překonat nedostatky daltonského plánu, ne úplně se podařilo

  • učební látka rozdělena na 2 části:

    1. 1. obsahuje NUTNÉ UČIVO – základní, každý žák ji měl absolvovat individuálně svým tempem jako v daltonském plánu;

      2. TVOŘIVÁ, založena na praktických úkolech ze života, řešil žák ve skupinové spolupráci → odborné konference, spontánní skupiny,…

  • do skupin žáci řazeni podle individuálních zájmů a schopností

MODERNÍ FRANCOUZSKÁ ŠKOLA: Célestin Freinet (1896-1966) -

  • stále hledal vhodné metody a rozmanité prostředky pro aktivizaci žáků

  • „Pracovní výchova“ – aktivnost – pracovní aktivita → práce má uspokojovat přirozené potřeby žáků (potřeba vyjádřit se, komunikovat, tvořit,…)

  • kázeň ne výsledkem nátlaku, ale má vyplynout z pracovního režimu

  • činnost dětí je individualizovaná, ale má vést ke kooperaci

  • tisk „svobodného textu“ – dítě má právo říkat cokoli, komunikovat s kýmkoli,… → napsat to i vytisknout → sami si mohou vytvářet učební texty

  • nejlepší texty se rozesílají školám, se kterými se udržuje korespondence + ankety, konference, umělecké aktivity, sběratelské, technické kroužky, exkurze

  • tradiční učebnici nahrazuje školní kartotéka, pracovní knihovna, školní slovník, časopis, audiovizuální technologie

Témata, do kterých materiál patří