17. Alternativní vzdělávání
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zdravá škola:
směr vybudován na základě péče o zdravé klima školy, mezilidské vztahy a vztahy školy k okolí. Podstatou je vytvoření zdravého prostředí ve škole, výchova ke zdravým životním návykům a chování.
Vzdělávací program Začít spolu:
zdůrazňuje individuální přístup k dítěti, partnerství rodiny, školy a širší společnosti v oblasti výchovy a vzdělávání. Prosazuje inkluzi dětí se speciálními potřebami. Klade důraz na podnětné prostředí - netradiční členění třídy do center aktivit, kooperativní učení, projektové vyučování a integrovanou tématickou výuku. Již od MŠ se úspěšně pracuje se sebehodnocením (portfolio a IVP) dětí, což posiluje pozitivní motivaci dětí k aktivnímu a samostatnému učení.
Čtením a psaním ke kritickému myšlení:
Učitelé získávají konkrétní praktické metody, techniky a strategie sestavené v otevřený, ale efektivní systém použitelný přímo ve škole. Zdůrazňuje, že k ovládnutí nových výukových přístupů je důležité přímé prožití učebních činností a jejich následná analýza. Postaven na nejnovějších poznatcích pedagogických a psychologických výzkumů.
Integrovaná tematická výuka:
propojování učiva, poznatků a informací a o společnou výchovu a vyučování dětí postižených i zdravých. Snahou je vytvořit prostředí inspirující dítě k učení.
Program Dokážu to?
celostátní pedagogický projekt, cílem je prevence patologických jevů. Nástrojem prevence je osobnostní a sociální výchova a budování zdravého školního klimatu. Projekt prevenci nepojímá odděleně, ale v kontextu rozvoje celé osobnosti. Na realizaci se podílí tým složený z manažerů, odborných garantů, lektorů a dalších spolupracovníků, kteří dbají o to, aby myšlenky i metody v rámci projektu používané byly v souladu s aktuálními trendy v oblasti českého školství.
Individuální a domácí vzdělávání:
vzdělávání žáka 1 učitelem. Žák je vzděláván doma vlastními rodiči nebo rodiči spolupracujícími v rámci svépomocné skupiny. Do školy dochází pouze skládat státem předepsané zkoušky
e – learning:
elektronické učení, druhy učení podporované počítačem s vyuţitím moderních technologií, hl. u distančního vzdělávání, podnikového vzdělávání,…
kooperativní vyučování:
založené na spolupráci osob při řešení složitějších úloh. Řešitelé jsou vedeni k tomu, aby si dokázali rozdělit sociální role, naplánovat si celou činnost, rozdělit si dílčí úkoly, naučit se radit si, pomáhat, sledovat úsilí, kontrolovat jeden druhého, řešit spory,…
projektové vyučování:
založené na projektové metodě = vyučovací metoda jíţ jsou žáci vedeni k řešení komplexních problémů a získávání zkušeností praktickou činností a experimentováním.
Škola hrou
Komenský o hře říká, že je to „metoda libá―. Hru si dítě velmi často spojí s příjemnými prožitky. Tato „libost― je pravděpodobně jedním z hlavních motivů pro dítě hra je zábava, ale i poučení – jakákoliv dobře vedená hra má tu moc, že i ty nejprotivnější povinnosti dovede obrátit v potěšení. škola hrou – něco, co dítě hravě a s radostným zaujetím zvládá