Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17. Alternativní vzdělávání

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.93 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

JENSKÁ ŠKOLA: Peter Peterson (1884-1952) – prof. pedagogiky

  • vychází z německé reformní pedagogiky

  • vycházet při výchově od dítěte, současně však požadavek „objektivní kultury―, v níž dítě žije a na jejímž rozvoji se má v životě podílet

  • program mnoha škol v Německu,i v Holandsku

  • školní pospolitostjádrem není třída, ale přirozená skupina na základě dobrovolného a svobodného seskupování

  • 10 šk. let rozděleno do 4 věkových skupin → každá skupina má pevně vypracovaný týdenní plán učiva, výuka v tzv. kurzech – povinných a volitelných, hodnocení formou charakteristiky, sebehodnocení; nepovinné a volitelné bloky

  • prostředí školy – budova, učebny, pracovny a jejich vybavení mají odpovídat pracovnímu charakteru školy

  • role učitele – podněcovat, organizovat žákovské činnosti a vytvářet pro ně vhodné podmínky, nesmí však svou aktivitou tlumit aktivitu žáků

Modely reformní pedagogiky v tabulkách

Monstessoirovská pedagogika Daltonský plán Jenský plán Freintovská pedagogika Waldorfská pedagogika

Marie Montessoriová

Helen Parkhurstová Peter Peterson Célestin Freinet Rudolf Steiner Místo vzniku Místo vzniku Místo vzniku Místo vzniku Místo vzniku Itálie Massachusetts Německo Francie Německo Principy a pojmy Principy a pojmy Principy a pojmy Principy a pojmy Principy a pojmy

Svoboda a zodpovědnost

Princip ticha

Absorbující duch

Senzitivní fáze

Polarizace pozornosti

Montessoriovský materiál

Kosmická výchova

Svoboda

Spolupráce

samostatnost

Pospolitost

Bázová aktivita

Aktivnost práce

Svobodné vyjádření

Antroposofie

Epocha

Výchova uměním

Vučovací formy a metody Vučovací formy a metody Vučovací formy a metody Vučovací formy a metody Vučovací formy a metody

-volná práce

- cvičení ticha

- práce s materiálem

- samostatná práce

- penzum

-práce v laboratořích

- skupinová práce

- rozhovor, hra, práce, slavnost

-výuka ve více úrovních náročnosti

- individuální výuka

-výuka v ateliérech

-výuka v epochách

-eurytmie

-obřady, oslavy, tradice

Didaktické prostředky Didaktické prostředky

Didaktické prostředky

Didaktické prostředky Didaktické prostředky Montessoriovský materiál Grafy, tabulky Týdenní plán

Školní tiskárna,

Korespondence mezi žáky

TOTALITNÍ SYSTÉMY (fašistický, nacionálně socialistický, komunistický) → zabrždění výchovného pluralismu

DRUHÁ POLOVINA 20. STOLETÍ:

  • rozvoj osvědčených modelů alternativních škol – hlavně montessoriovské, waldorfské, freinetovské nebo jenské

  • posiluje se aspekt sociálně pedagogický → škola se hlouběji propojuje se společností, s rodinou, s kulturními institucemi

  • 1972 Hannover – ul. Glockseežáci z různých společenských vrstev, hl. kritérium pro přijetí je schopnost rodičů spolupracovat se školou a podpora vztahů jak ve škole i v domácích podmínkách

  • 1979 Münster – projekt ZŠ Gievenbeck – trojí otevření školy:

    • METODICKÉ OTEVŘENÍ – brát větší ohled na mimoškolní zkušenosti ţáků a více akceptovat hravé, produktivní formy učení a práce

    • TEMATICKÉ OTEVŘENÍ – překročit tradiční oborovou orientaci výuky

    • INSTITUCIONÁLNÍ OTEVŘENÍ – více přihlížet k mimošk. oblastem života, k rodině, k obci, k lokalitě a posílit podíl rodičů, reprezentantů veřejného života a mimoškolních institucí ve výuce

Témata, do kterých materiál patří