17. Alternativní vzdělávání
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
JENSKÁ ŠKOLA: Peter Peterson (1884-1952) – prof. pedagogiky
vychází z německé reformní pedagogiky
vycházet při výchově od dítěte, současně však požadavek „objektivní kultury―, v níž dítě žije a na jejímž rozvoji se má v životě podílet
program mnoha škol v Německu,i v Holandsku
školní pospolitost – jádrem není třída, ale přirozená skupina na základě dobrovolného a svobodného seskupování
10 šk. let rozděleno do 4 věkových skupin → každá skupina má pevně vypracovaný týdenní plán učiva, výuka v tzv. kurzech – povinných a volitelných, hodnocení formou charakteristiky, sebehodnocení; nepovinné a volitelné bloky
prostředí školy – budova, učebny, pracovny a jejich vybavení mají odpovídat pracovnímu charakteru školy
role učitele – podněcovat, organizovat žákovské činnosti a vytvářet pro ně vhodné podmínky, nesmí však svou aktivitou tlumit aktivitu žáků
Modely reformní pedagogiky v tabulkách
Monstessoirovská pedagogika Daltonský plán Jenský plán Freintovská pedagogika Waldorfská pedagogikaMarie Montessoriová
Helen Parkhurstová Peter Peterson Célestin Freinet Rudolf Steiner Místo vzniku Místo vzniku Místo vzniku Místo vzniku Místo vzniku Itálie Massachusetts Německo Francie Německo Principy a pojmy Principy a pojmy Principy a pojmy Principy a pojmy Principy a pojmySvoboda a zodpovědnost
Princip ticha
Absorbující duch
Senzitivní fáze
Polarizace pozornosti
Montessoriovský materiál
Kosmická výchova
Svoboda
Spolupráce
samostatnost
Pospolitost
Bázová aktivita
Aktivnost práce
Svobodné vyjádření
Antroposofie
Epocha
Výchova uměním
Vučovací formy a metody Vučovací formy a metody Vučovací formy a metody Vučovací formy a metody Vučovací formy a metody-volná práce
- cvičení ticha
- práce s materiálem
- samostatná práce
- penzum
-práce v laboratořích
- skupinová práce
- rozhovor, hra, práce, slavnost
-výuka ve více úrovních náročnosti
- individuální výuka
-výuka v ateliérech
-výuka v epochách
-eurytmie
-obřady, oslavy, tradice
Didaktické prostředky Didaktické prostředkyDidaktické prostředky
Didaktické prostředky Didaktické prostředky Montessoriovský materiál Grafy, tabulky Týdenní plánŠkolní tiskárna,
Korespondence mezi žáky
TOTALITNÍ SYSTÉMY (fašistický, nacionálně socialistický, komunistický) → zabrždění výchovného pluralismu
DRUHÁ POLOVINA 20. STOLETÍ:
rozvoj osvědčených modelů alternativních škol – hlavně montessoriovské, waldorfské, freinetovské nebo jenské
posiluje se aspekt sociálně pedagogický → škola se hlouběji propojuje se společností, s rodinou, s kulturními institucemi
1972 Hannover – ul. Glocksee – žáci z různých společenských vrstev, hl. kritérium pro přijetí je schopnost rodičů spolupracovat se školou a podpora vztahů jak ve škole i v domácích podmínkách
1979 Münster – projekt ZŠ Gievenbeck – trojí otevření školy:
METODICKÉ OTEVŘENÍ – brát větší ohled na mimoškolní zkušenosti ţáků a více akceptovat hravé, produktivní formy učení a práce
TEMATICKÉ OTEVŘENÍ – překročit tradiční oborovou orientaci výuky
INSTITUCIONÁLNÍ OTEVŘENÍ – více přihlížet k mimošk. oblastem života, k rodině, k obci, k lokalitě a posílit podíl rodičů, reprezentantů veřejného života a mimoškolních institucí ve výuce