Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




24. Kvalita školy a pedagogická evaluace

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.93 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

24. Kvalita školy a pedagogická evaluace jako proces, přístupy k pedagogické evaluaci, typy pedagogické evaluace.

Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy) se rozumí žádoucí (optimální) úroveň fungování anebo produkce těchto procesů či institucí, která může být předepsána určitými požadavky (např. vzdělávacími standardy) a může být tudíž objektivně měřena a hodnocena. Kvality nejlépe dosáhneme tak, že zajistíme všechny procesy, které vedou ke konečnému výstupu a aby byly v souladu s požadavky, které jsou na ně kladeny. Jde o řízení veškerých procesů, které probíhají ve škole, neustálou snahu provádět všechny procesy ve škole s ohledem na kvalitu.

Česká školní inspekce funguje jako kontrolní orgán škol a školských zařízení. Její kritéria pro hodnocení a kontrolu kvality škol vychází ze ŠKOLSKÉHO ZÁKOVA a BÍLÉ KNIHY. ČSI pravidelně provádí hodnocení a průběžné kontroly škol. Na webových stránkách ČSI jsou veřejně k depozici kritéria hodnocení škol. Je to sled na sebe navazujících požadavků. Škola musí pravidelně informovat o své vzdělávací nabídce, přijímacím řízení, poskytovat rovný přístup ke vzdělávání.

ISO 9001 je systém řízení kvaliry a byl vytvořen v roce 1987 (prošel několika inovacemi). Jedná se o celosvětově uznávanou normu. České školy využívají téměř výhradně normu ČSN EN ISO 9001.

Oblasti kvality školy :

  1. Podmínky ke vzdělávání (demografické, personální, bezpečnostní a hygienické, ekonomické, materiální)

  2. Obsah a průběh vzdělávání (ŠVP, plány výuky, podpůrné výukové materiály, realizace výuky, mimo výukové aktivity)

  3. Podpora školy žákům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob na vzdělávání (klima školy, systém podpory žákům, zohlednění individuálních potřeb žáků, spolupráce s rodiči, spolupráce s odpornými institucemi a zřizovatelem)

  4. výsledky vzdělávání žáků (hodnocení výuky, klíčové kompetence, znalosti a dovednosti, postoje, motivace, úspěšnost absolventů)

  5. vedení a řízení školy, kvalita personální práce, další vzdělávání ped. pracovníků (strategie řízení, organizační řízení školy, pedagogické řízení školy, profesionalita a rozvoj lidských zdrojů, partnerství školy a externí vztahy)

  6. Úrovně výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekon. Zdrojům (kvantitativní analýza, kvalitativní analýza)

Evaluace = řízené hodnocení

Pedagogická evaluace je proces systematického shromažďování a analýzy informací podle určitých kritérií za účelem dalšího rozhodování. Evaluace by měla být

  • systematická, tzn. explicitně vymezená oblast a její struktura

  • provedena správně metodicky

  • prováděna pravidelně

  • řízena podle předem stanovených kritérií

  • použitelná při rozhodování a dalším plánování.

Témata, do kterých materiál patří