24. Kvalita školy a pedagogická evaluace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pedagogická evaluace také zjišťuje, porovnává a vysvětlujte data charakterizující stav, kvalitu, fungování, efektivnost škol, částí nebo celku vzdělávacího systému. Zahrnuje hodnocení vzdělávacích procesů, hodnocení vzdělávacích projektů, hodnocení vzdělávacích výsledků, hodnocení učebnic aj.
Pedagogická evaluace se zabývá zejména metodami, kterými lze kvalitu a efektivitu vzdělávání objektivně hodnotit, měřit a porovnávat.
Předmětem zkoumání pedagogické evaluace jsou oblasti:
evaluace vzdělávacích potřeb (co potřebují subjekty vzdělávání)
valuace vzdělávacích programů (analýza vzdělávacích programů, projektů, plánů pro (mimo)školní vzdělávací zařízení)
evaluace edukačních prostředí
evaluace výuky
evaluace vzdělávacích výsledků
evaluace na základě standardů
evaluace činnosti a produktivity škol
Evaluace je
Teoretický přístup, podle něhož všechny ped. jevy mohou být hodnoceny, pracuje s koncepty kvality a efektivnosti
Metodologie – soubor nástrojů a konvencí k jejich aplikaci pro účely realizace přístupu
Proces – soubor aktivit zajišťovaných institucionální a organizační infrastrukturou výzkumu, kterými se realizuje přístup pomocí metodologie; zaměřuje se na monitorování a měření jevů
Kritéria evaluace
jsou vymezena explicitně a odsouhlasena
jsou stanoveny specifické oblasti priorit založené na vymezených cílech
jsou formulovány indikátory výkonu
Evaluační plán
je strukturovaný
je daná jasná odpovědnost
jsou definovány explicitní vztahy s cíli
vyžaduje detailní plánování
Metody
jsou systematické
přesně určené zdroje dat
použit reprezentativní vzorek
evaluační nástroje odpovídají metodám použitým pro sběr dat
systematická analýza dat
vypracování zprávy.
Typy pedagogické evaluace:
Autoevaluace = vnitřní evaluace je proces systematického sběru dat a analýzy informací za účelem vytvoření soudů o hodnotách založených na spolehlivých důkazech. Autoevaluace školy je soustavný proces hodnocení, ve kterém škola (školské zařízení) shromažďuje údaje o všech hlavních aspektech fungování školy (z hlediska naplňování kurikula, vzdělávacích výsledků, školního klimatu aj.), které se vyhodnocují pro účel zlepšení fungování a efektivity školského (vzdělávacího) zařízení. Poskytuje zpětnou vazbu o kvalitě a úrovni dosažených cílů vzhledem k projektovaným cílům. Provádí se pomocí různých technik (ankety, dotazníky, sociometrické testy, srovnávací didaktické testy, analýzy kurikulárních dokumentů školy aj.) Autoevaluace je prováděna pracovníky školy
Evaluace vnější je souhrnné posuzování a hodnocení školy prováděna z vnějšku. Provádí ji česká školní inspekce ČSI (orgán Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy MŠMT). Ta hodnotí průběh, podmínky a výsledky vzdělávání žáků a studentů, jsou-li v souladu se vzdělávacími programy, je-li dosahováno stanovených vzdělávacích cílů a zdali je dodržován školský zákon. Výsledkem školní inspekce je zveřejnění inspekční zprávy, která hodnotí komplexně dané vzdělávací zařízení. Inspekce může navštívit školu na základě svého plánu, ale také na základě stížnosti či na popud zřizovatele. Komplexním hodnocením vzdělávání se kromě ČSI zabývají CERMAT (Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání) NÚOV (Národní ústav odborného vzdělávání) a VÚP (Výzkumný ústav pedagogický).