Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Státnice-společný-základ

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (192 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

s přírodou“ znamená: žij ve shodě se světovým rozumem, který řídí běh tohoto světa

  1. Pomocí metodické skepse René Descartes dokazuje, že: existuje pochybující subjekt

  2. První vtělení nesmrtelné duše směřuje dle Platóna: vždy do lidského těla

  3. Jean-Paul Sartre chápe člověka: za absolutně zodpovědného za to, čím je

  4. Hérakleitos svůj princip, který řídí veškeré dění, dynamiku v tomto světě, nazval: logos

  5. Arthur Schopenhauer navrhuje následující možnosti pro zmírnění trvalého utrpení člověka ve světě: pěstovat umění, filosofii a žít asketicky

  6. Albert Camus ve své filosofii navrhuje následující východisko z absurdní situace, nepřehlédnutelného chuchvalce náhod v našem životě: přijmout ji za svou a hrát její hru

  7. John Locke staví svou filosofii na následujícím tvrzení: poznání má svůj původ pouze ve zkušenosti, po narození je

člověk Tabula rasa

  1. Arthur Schopenhauer buduje svou filosofii na tvrzení, že svět je: vůlí

  2. Friedrich Nietzsche buduje svou filosofii na tvrzení, že v základu lidské existence tkví: vůle k moci

  3. Filosofii Davida Huma není možno zařadit pod jeden z pojmů: racionalista

  4. Francouzští atheističtí existencialisté odvíjí úvahy o lidské existenci od: popisu absurdní situace

  5. Epikúrovo pojetí slasti lze nejlépe vystihnout následující tezí: slast je stav, kdy nepociťujeme žádnou bolest těla ani žádné utrpení duše

  6. Mezi dimenze výchovných stylů nepatří: motivace, druhá možnost je kontrola požadavků

  7. Který vývojový psycholog popisuje profesní orientaci člověka?: D. E. Super

  8. Mezi sekundární potřeby nepatří: bezpečí, další možnosti jsou: láska, štěstí, vzdělání

  9. Učivo, celkový projekt výuky a jejího průběhu označuje pojem: kurikulum, dalš možnost jsou učební osnovy

  10. Jeden z typů výzkumného problému je: kauzální

  11. Mezi díla J.A. Komenského nepatří: Pojednání o lidském rozumu, O pedantismu

  12. Učební pomůcky tzv.dárky vytvořil: F. Fröbel

  13. Mezi základní pedagogické disciplíny dělené dle obsahu zkoumání nepatří: psychopedie

  14. Vyberte z uvedených zkratek jednu, která je názvem konkrétního vzdělávacího projektu realizovaného Evropskou unií v rámci evropské dimenze ve vzdělávání: EURYDICE

  15. Pokud si jedinec osvojuje poznatky, aniž si to uvědomuje, nazývá se takovýto edukační proces: EP non-intencionální

  16. Základními kvalitami charakterizujícími pedagogovu osobnost není: pedagogovy kontakty s okolím

  17. Mezi základní funkce výchovy nepatří: potlačování kázeňských problémů

  18. Která z uvedených výchov nepatří do základních složek výchovy: výchova alternativní

  19. Typickým znakem malotřídní školy je: žáci dvou či více ročníků vyučováni společně

  20. Termíny waldorfská, montessoriovská, freinetská, jenská a daltonská škola patří do oblasti: alternativního školství

  21. Mezi úkoly obecné pedagogiky nepatří: kritické zhodnocení historického dědictví pedagogiky

  22. Vyberte jeden z termínů, který nepatří do skupiny základních pedagogických prostředků výchovy: společnost

  23. Předmětem pedagogiky není: mnohostrannost

  24. Mezi základní pedagogické rysy nepatří: explorativní a explantační charakter

  25. Který z následujících termínů nepatří do oblasti pedagogických výzkumů: personalisace

  26. Který z následujících výroků je pravdivý. V pedagogice je třeba zachovat základní pravidla pedagogického postupu: od známého k neznámému

  27. Mezi základní čtyři formy výchovně-vzdělávací práce nepatří: výchova občanská

  28. Filip Melanchton a Johannes Sturm jsou představitelé výchovy: reformace

  29. Které z tvrzení je správné: Herbert Spencer: ve spise Výchova rozumová, mravní a tělesná charakterizoval cíl výchovy jako přípravu pro život

  30. Studium založené na samoučení podle vlastního programu (program na 1 měsíc) je charakteristiké pro: daltonskou školu Heleny Parkhurstové

  31. Spis Úvaha o budoucí volné škole, kde se nechal inspirovat myšlenkami L. N. Tolstého, napsal: Josef Úlehla

  32. Dílo Velké obnovení věd napsal: Francis Bacon

  33. Za hlavní období mravního rozvoje jedince považuje J.J.Rousseau věk: 15 – 20 let

  34. Rukověť vzdělání pro německé učitele napsal: A. Diesterweg

  35. Ekkerhart von Braunmuhl je představitelem pedagogiky: antipedagogiky

  36. Říšským školním zákonem (Hasnerovým) z roku 1869: byla zavedena povinná školní docházka do 14 let

  37. Dílo Moje Srdce patří dětem napsal: V.A.Suchomlinskij

  38. Příprava světských kněží probíhala ve středověku ve školách: katedrálních v sídlech biskupů

  39. Antroposofie je východiskem školy: waldorfské

  40. Současníkem J.A.Komenského je: J. Locke

  41. Pojmy čtyř formálních stupňů ve výuce (jasnost, asociace,systém, metoda) zavádí: J.F. Herbart

  42. Pro který směr pedagogiky jsou charakteristické následující myšlenky: „Nejvyššíhodnotou této pedagogiky je člověk,cílem výchovy je rozvoj jeho individuality. Ve výchovném procesu hrají důležitou roli nejen činitelé racionální, ale též iracionální,citové prožitky.Ve škole je proto důležitý citlivý přístup pedagoga, klima třídy, radost“: pedagogika existencialistická

  43. Pokud si jedinec osvojuje poznatky záměrně a vědomě, nazývá se takovýto edukační proces: EP intencionální

  44. Základními kvalitami charakterizujícími pedagogovu osobnost není: pedagogův vztah k vyučované látce

  45. Mezi základní funkce výchovy nepatří: potlačování problémového chování žáků

  46. Termíny Niemarkova a Bloomova taxonomie řadíme do oblasti: cílů výchovy

  47. Termíny škola podporující zdraví, cestující škola, škola bez ročníků patří do oblasti: alternativního školství

  48. Vyberte jeden z termínů, který nepatří do skupiny základních pedagogických prostředků výchovy: evaluace

  49. Který z následujících termínů nezařazujeme do oblasti pedagogických výzkumů: dedukce

  50. Mezi základí pedagogické principy nepatří: permanentí charakter

  51. Mezi základní čtyři formy výchovně-vzdělávací práce zařazujeme: výchova mimoškolní

  52. Sofisté vytvořili soubor tří základních studijních oborů: gramatika, rétorika, dialektika

  53. Jean Francois Lyotard je představitelem: postmodernistické pedagogiky

  54. Ve středověku vznikly tyto typy škol: školy církevní, městské, univerzity, rytířská výchova

  55. Který z uvedených pedagogů je autorem tzv. Globální metody?: Ovide Decroly

  56. Co jsou to drogy: mají psychotropní účinek a mohou způsobit závislost

  57. Když nejsi schopen pomoci u nehody: efekt přihlížejícího

  58. Kdo se nezabýval mravní výchovou: Piaget

  59. Pedagogika zabývající se mravní výchovou: obecná didaktika, školní pedagogika, teorie výchovy, obecná didaktika a pedagogika

  60. Dokument, který nejpřesněji vymezuje osnovu, cíle, obsah vzdělávání: kurikulum, standard vzdělávání, učební osnovy

  61. Mezi SPU (specifické poruchy učení) nepatří: dysfagie

  62. Jak se nazývá pedagogická zásada doporučující, aby cíle, požadavky, učivo, organizační formy, metody atd... byly přizpůsobeny žákům – jejich věku, vyspělosti, nadání, povaze, individuálním zvláštnostem, kognitivnímu stylu, stupni pokročilosti atd: Zásada přiměřenosti

  63. Pokud prováníme selekci žáků na základě jejich výkonů např. pomocí testů IQ nebo na základě známek, jedná se o: kvantitativní diferenciaci

  64. Vynalezl metodickou skepsi: Descartes ¨

  65. Co je WHO: světová zdravotnická organizace, jedna z institucí patřící pod OSN

  66. Psychologie – dělení nezahrnuje celý život – asi Piaget

  67. O čem je formativní cíl výchovy (???)

  68. Posttraumatická stresová porucha (PTSD) je charakteristická: časovou prodlevou mezi prožitou traumaatickou událostí a začátkem potíží

  69. Komparativní psychologie se zabývá: studiem podobnosti psychiky zvířat a lidí

  70. Současné teorie učení přímo vycházejí: z konstruktivismu

  71. Mezi typy představivosti nepatří: normativní (pravidelná)

  72. Pojem netholismus označuje: závislost na internetu v jakékoliv formě

  73. Zvládání školní zátěže žáky neusnadňuje: rozsah studijních textů v učebnici

  74. Při krizové intervenci (I laické) u deprese je nutné: vyvarovat se jakéhokoliv hodnocení, kritizování, bagetalizace či srovnávání s jinými lidmi

  75. Z hlediska fází výuky bývají rozlišovány metody výuky: motivační, expoziční, fixační, diagnostické, aplikační

  76. Jak se zachováme, když poskytujeme první pomoc postiženému v bezvědomí, který je zasažen elektrickým proudem: nejprve izolujeme od proudového zdroje

  77. Mezi druhy paměti nepatří: kreativní

  78. Pojem craving označuje: silnou touhu pociťovat účinky psychoaktivní látky, s níž měla osoba dříve zkušenost

  79. Pozorování je: výzkumná metoda

  80. Do profesní volby by neměly zasahovat: ambice rodičů

  81. Mezi aplikační oblasti psychologie jako vědní disciplíny nepatří: naivní psychologie

  82. Aspirace jsou v psychologii chápány jako: snaha něčeho dosáhnout

  83. Jízda na kole je produktem učení: senzomotorického

  84. Mezi příčiny únavy nepatří: inteligence

  85. Pro autokratický výchovný styl je charakteristické: Vychovatel jednoznačně určuje pravidla podle svých rozhodnutí, zkušeností a úsudků

  86. Tendenci podceňovat v interpretaci chování jiných lidí (anebo při jeho řízení) vlivy situací a přeceňovat vlivy dispoziční lze zařadit mezi: tzv. Atribuční chyby

  87. Kniha života a školní tiskárna patří ke škole: moderní škole C. Freineta

  88. Největší nebezpečí manipulace s pedagogem či pedagogickým sborem hrozí od tohoto typu agresora: kultivovaný narcisistický agresor

  89. V jakém typu škol probíhala příprava světských kněží ve středověku: katedrální školy v sídlech biskupů

  90. Který z uvedených termínů nepatří do skupiny základních pedagogických prostředků: učivo

  91. Deskriptivní výzkumný problém hledá odpověď na otázku: jaké to je?

  92. Učivo, celkový projekt výuky a jejího průběhu označuje pojem: kurikulum

  93. Mezi fáze paměťového procesu nepatří: deklarování

  94. Který z uvedených přístupů je typický pro kvalitativní výzkum: jedinečnost

  95. Mezi psychologické metody nepatří: numerologie

  96. Ve školním prostředí se dlouhodobě sociálně-emotivní naladění, zobecněné postoje a vztahy, emocionální odpovědi žáků třídy na události ve třídě odborně označují jako: klima třídy

  97. Pojem “relativně stabilní emocionální naladěnost” vyjadřuje nejspíše: klima či atmosféru v určité sociální skupině

  98. Mentorem rozumíme: osobu uvádějící do znalosti oboru prostřednictvím vedení v reálných situacích, provádějící supervizi

  99. Který z těchto autorů se zabýval problematikou imitace jako sociálního učení: Albert Bandura

  100. Základy výzkumu naučeého agresivního chování dětí experimentem s fackovacím panákem položil: Bandura

  101. Mezi průřezová témata RVP pro ZV nepatří: Výchova ke zdraví a rodičovství

  102. Podle Kohlberga patří do vývojového období konvenční morálky: snaha vyhovět autoritě

  103. Koncepce trvale udržitelného rozvoje: Je takový rozvoj a míra využívání vyčerpatelných zdrojů, který budoucím generacím zachovává možnost uspokojovat jejich potřeby a rozvíjet se

  104. Základní atribuční chybu v sociální psychologii lze charakterizovat jako: naši přirozenou tendenci přeceňovat při posuzování chování druhých osob v konkrétní situaci jejich osobnostní vlastnosti na úkor situačního kontextu

  105. Vzdělávací na středních školách v ČR je ukončeno: maturitou nebo závěrečnou zkouškou

  106. Základním dokumentem autoevaluace školy je: evaluační zpráva školy z vlastního hodnocení školy

  107. Mezi klíčové kompetence žáků RVP pro základní školu nepatří: kompetence komunikační

  108. Jak charakterizuje J. Piaget myšlení žáka v mladším školním věku? Je to: stadium konkrétních logických operací.

  109. Jak zajistíme zprůchodnění dýchacích cest? Záklonem hlavy

  110. Biologicky plnohodnotná strava obsahuje: sacharidy, bílkoviny, tuky, vitaminy, minerální látky a vodu

  111. Jev, charakterizovatelný jako zaměřenost pozornosti pouze na určité podněty a “nevnímání” podnětů jiných, nazýváme: selektivita pozornosti

  112. Nominální proměnnou můžeme vyhodnocovat: procentuálním zastoupením sledované skupiny

  113. Mezi poradenská zařízení v resortu MŠMT nepatří: diagnostické ústavy

  114. Mezi kognitivní procesy nepatří: vědomí

  115. Když při logickém usuzování postupujeme od obecnějších tvrzení k jejich konkrétní aplikaci, hovoříme o: dedukci

  116. Pro vliv biologických predispozic na formování psychiky jedince neplatí: vliv genetických predispozic je zcela klíčoý a jiné faktory jsou pro vývoj člověka téměř nepodstatné

  117. Mezi průřezová témata RVP ZV nepatří: kulturní výchova

  118. Jak by se dala nejlépe zvládnout vzdorovitá reakce batolete: odpoutáním pozornosti jinou zajímavou činností či podnětem

  119. Správně formulovanou hypotézou je tvrzení: pomoc rodičů na škole na venkově je vyšší než pomoc rodičů škole ve městech

  120. Co uchovává implicitní dlouhodbá paměť: dovednosti a emoční obsahy

  121. Jako hypostres označujeme zátěž: kterou je jedinec schopen zvládnout bez výrazných negativních důsledků somatických i psychických

  122. Povinná školní docházka je uzákoněna: ve školském zákoně 561/2004

  123. Při sedavém způsobu života dochází ke svalovým dysbalancím, které se mj. Projevují: ochabováním svalstva v oblasti mezilopatkové, břišní a hýžďové

  124. Jak se označuje fáze kognitivního vývoje typická pro předškolní děti: fáze názorného, intuitivního myšlení

  125. Přečtěte si úlohu: “Navrhněte způsob, jak motivovat žáky 6. třídy k četbě doporučené literatury.” Tato úloha patří do taxonomie úloh, vyžadující: tvořívé myšlení

  126. Ve volném čase platí, že: nepřímá výchova je zpravidla důležitější než výchova přímá.

  127. Který z následujících psychických jevů či procesů není možné chápat jako adaptační mechanismus: vědomí

  128. Orientace na univerzální etické principy (spravedlnost, důstojnost, rovnost) je podle L. Kohlberga znakem: postkonvenční morálky

  129. Mezi základní psychologické vědy: pedagogická psychologie

  130. John Locke staví svou filozofii na následujícím tvrzení: poznáníí má svůj původ pouze ve zkušenosti

  131. Ústřední kategorií díla Viktora Emila Frankla je: smysl života

  132. Které z násldujících tvrzení neplatí pro autoritu učitele: jádrem učitelské autority je vlastnost, se kterou se člověk narodí

  133. Který z uvedených autorů se zabýval problematikou tzv. “sociálního prostoru?” Kurt Lewin

  134. Nástrojem k sebereflexi, který obsahuje popis, analýzu a interpretaci situací z perspektivy učitele, je: učitelův deník

  135. Schopnost přenášet pozornost z jednoho podnětu na druhý se nazývá: vigilita pozornosti

  136. Při vyšetřování šikany bychom neměli: vyslechnout poškozeného, obviněného a svědka dohromady

  137. Myšlenkovou operaci, která využívá dřívějších návyků a postupů u nových předmětů a jevů, nazval Piaget: asimilace

  138. Dlouhodobým trendem v oblasti vzdělávání dospělých v České republice je: nízký počet účastníků ve vzdělávání dospělých a vysoká ekonomická náročnost

  139. Naše vnímání se snaží o co nejjednodušíí uspořádání různývh prvků do jasného celku. Jak bývá tento základní fakt nazýván: zákonem pregnantnosti

  140. Pedagogickou komunikaci můžeme nejpřesněji vymev užzit jako: vzájemnou výměnu informací mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu

  141. Podle L. Kohlberga patří do vývojového období konvenční morálky: orientace na autoritu, právo a řád

  142. Učitel klade žákovi otázku: “A když se zeptám, když řeknu kultura, co vás napadne, co si pod tím pojmem představíte?.” Z hlediska typologie učitelských otázek je tato otázka položena jako: otevřená otázka vyšší kognitivní náročnosti

  143. Kompetencí školské rady není schvalovat: rozpočet školy

  144. Učení se bez opakování a posilování, kdy občas stačí jediný kontakt s důležitým podnětem nazýváme: imprinting

  145. Určete typ otázky dle otevřenosti: “Jaký je váš názor na zařizování tříd pro nadané děti?.................” : Otevřená

  146. Skinnerův pokus s holuby v “problémové skříňce” ilustruje učení “instrumentální”

  147. Hodnotovou orientaci zaměřenou na příjemnost a požitky života, vyhýbající se aktivně nepříjemnostem nazýváme: hedoistickou

  148. Kognitivím vývojem dítěte se zabýval: Piaget

  149. Autorem výroku “Dejte mi na výchovu tucet zdravých dětí a já vám zaručím, že z každého z nich vyhovám specialistu, jakého náhodně zvolím – lékaře, právníka... bez ohledu na jeho talent, sklony I bez ohledu na vlastnosti jeho předků” je: Watson

  150. Příčinou frustrace je: překážka bránící dosažení cíle jedince

  151. Normativní pojetí didaktiky je orientováno na: cíle, hodnoty, jichž má být vzděláním dosaženo na základě ideálu nebo shody většiny

  152. Brainstorming je: jedna z technik rozvíjející tvořivé myšlení mající širší použití např. Nyní ve vyučování jako aktiviziační prvek

  153. Prevencí vzniku osteoporózy je: trvalý dostatek vápníku ve stravě již od dětského věku

  154. Mezi základní emoce nepatří: rozpaky

  155. Výchova v užším slova smyslu je označení pro: Výchovu a vzdělávání

  156. Vyberte nejjednodušíí pojem týkající se vnímání: požitek

  157. Nejnebezpečnější složkou cigaretového kouře je: dehet

  158. Která z uvedených zásad není zařazována mezi základních devět pedagogických principů: permanentní charakter

  159. Schopnost vcítit se do emocí druhých je: empatie

  160. Pavlovovy experimenty se psy jsou příkladem jakého typu učení? Klasického podmiňování

  161. Psychologie jako odborná disciplína se nezabývá: minulými životy

  162. Z hlediska sociální psychologie školní třída není: primární sociální skupina

  163. Zákonitostmi lidského vnímání se v dějinách psychologie zabývala hlavně: gestalt (celostní, tvarová) psychologie

  164. Mezi samosprávné územní instituce řízení školství v ČR podle zákona o vzdělávání, patří: kraj

  165. Mezi mimointelektové příčiny žákovského neúspěchu nepatří: rozumové nadání žáka

  166. Sociální skupina neovlivňuje své členy přímo: jednáním jiné skupiny

  167. Ostrakismus je: fáze šikanování, které spočívá většinou ve slovním napadání, agresor “sonduje” půdu

  168. Aktivitou rozumíme: pedagogický pojem, který bývá rezervován jen pro tu skupinu činností, při nichž musí člověk projevit vyšší úroveň iniciativy, samostatnosti, úsilí, být celkově efektivnější a výkonnější

  169. Do Kretschmerovy typologie dle tělesné konstituce nepatří: plastik

  170. Správné pořadí vývoje sociální skupiny je: formování, bouření, normování, optimální výkon, ukončování

  171. Smluvní teorií o původu státu se zabývvají ve svých spisech: J. Locke a J. J. Rousseau

  172. Šikanování je: Asymetrický, samoúčelný typ agrese

  173. Schopnost chápat vlastní emoce, emoce druhých, pracovat s nimi, dovedně komunikovat a orientovat se v mezilidských vztazách označujeme jako: sociální inteligenci

  174. Relativně nejlépe je pedagogickým působením ovlivnitelný: styl učení

  175. Výchovou v užším slova smyslu a jejími metodami, formami a prostředky se primárně zabývá: teorie výchovy

  176. Disciplína pedagogiky zabývající se primárně učením a vzděláváním dospělých v ekonomicky aktivním věku se odborně nazývá: andragogika

  177. Na kterých stupních školství v ČR se realizuje program Zdravá Škola?: mateřská škola, základní škola (nebo všechny stupně)

  178. Který významný český filozof neodděluje filozofii od teologie a mluví o tzv. Pansofii?: J. A. Komenský

  179. Asertivitu můžeme definovat: (sebeprosazování, nenásilně projevené sebevědomí, troufalost): způsob jednání, kterým člověk vyjadřuje a prosazuje upřímně, otevřeně a přiměřeně situaci své myšlenky, názory, postoje, city jak pozitivního, tak negativního charakteru

  180. Autoritativní výchova znamená: styl výchovy typický častým používáním rozkazů, trestů, malým porozuměním pro potřeby a zájmy dětí a potlačování jejich iniciativy- NEUROTIZUJE

  181. Burnout efekt je: A ztráta zájmu o práci, eroze profesionálních postojů, které se především projevují u pracovníků tzv. pomáhajících profesí (poradci, pedagogové, sociální pracovníci)

  182. Činnostní pojetí vyučování: je charakterizováno jako takové vyučování, „...v němž majíj žáci dostatek příležitostí aktivně se podílet na vlastním vzdělávání, samostatně se projevovat, získávat nové vědomosti vlastní činností, řešit úkoly...“

  183. Porucha vnímání (percepce), obvykle součást syndromu specifických poruch učení je: dysgnozie

  184. Fenomenografie je: jeden ze směrů pedagogického kvalitativního výzkumu

  185. Co je hermeneutická pedagogika? (umění výkladu, interpretace, porozumění; vysvětlení jen pro zasvěcené;teorie snažící se spojovat mimohudební obsah s danými hudebními postupy): pedagog. směr, vycházející z hermeneutické filozofie, která zdůrazňuje významnost výkladu (interpretace) a porozumění textům. Patří do oblasti duchovědné pedagogiky.

  186. Inovativní škola: A v české pedagogice nový termín označující školy, v nichž se uplatňují nějaké inovace ve vzdělávání, tj. odlišnosti od standardních vzdělávacích obsahů, forem učení, vztahů mezi učiteli a žáka aj.

  187. S dělením osobností podle temperamentu podle tělesných šťáv přišel: Galén

  188. Mezi OBECNÉ ZÁKONY VÝVOJE nepatří: zákon stálého postupu k vrcholnému stavu duševních sil

  189. K prvním asociacím představ dochází: počátkem batolecí fáze

  190. Představa, že “všechno někdo stvořil” se nazývá: artificializmus

  191. Citlivost na hodnocení vzniká: v mladším školním věku, další možnosti jsou krátce před nástupem do školy, v pubertě a již v batolecím věku

  192. Sebepojetí je na počátku dětství: nestabilní tříští odporujících si názorů

  193. Podle zrcadlové teorie sebehodnocení dítě: přijímá názory rodičů

  194. Symbiotický vztah spolužáků má za následek: nesamostatnost, další možnost je návyk spolupráce

  195. Přechod k formálním myšlenkovým operacím je podmíněn hlavně: rozvojem abstrakce

  196. Zralost charakteru se projevuje: ohledem na sociální důsledky vlastního chování

  197. Hlavím požadavkem optimální výchovy je: stanovení a důsledné uplatňování jasných pravidel

  198. Kolik kusů ovoce a zeleniny má sníst člověk za den: minimálně 5 porcí denně

  199. Jas se vypočítá index BMI?: BMI = tělesná váha (kg)/ tělesná výška na druhou (m)

  200. U kolika procent ztráty vody dochází u člověka k dehydrataci? 2%

  201. Kdo je autorem citátu: “Každý z nás v životě alespoň jednou onanoval. Kdo tvrdí že ne, onanuje dosud.”: Sigmund Freud

  202. Pro jakou alternativní školu je typická výuka v tzv. Epochách? Waldorfská škola

  203. Integrace znamená: Přístupy a způsoby zapojení žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání a do běžných škol

  204. Vývoj je výslednicí střetů: genetiky, prostředí a tendencí já subjektu

  205. Mezi obecné zákony vývoje nepatří: zákon stáleho postupu k vrcholnému stavu duševních možností

  206. U novorozenců je od počátku aktivní: vestibulární kinestetický a kožní analyzátor

  207. Duševní úroveň kojence je nejlépe patrná: z úrovně fyzických projevů

  208. Po odloučení nepozná kojenec rodiče: po 2-3 týdnech

  209. Deprivací se rozumí: dlouhodobé neuspokojování psychických potřeb

  210. První asociace vštípených představ jde pozorovat: již v batolecí fázi

  211. Představa batolat, že všechno někdo stvořil je: artificialismus

  212. Strach u batolat je vyvolán: novou nejistou situací

  213. Nezdravý vzdor je nejspíš výsledkem: necitlivého přístupu vychovatelů

  214. Myšlení se v raném dětství rozvíjí zvláště: senzomotorickou manipulací

  215. Pocity zahanbení nebo pokoření při napomínání nastávají: již v batolecím věku

  216. Stimulační (povzbuzující) výchova představuje mino jiné: využívání přirozené dětské představivosti a nápodoby

  217. Rozvoji vnímavosti u dětí napomáhá především: zadávání úkolů k pozorování

  218. K rozvíjení záměrné pozornosti přispívá učitel především: dovedností upoutat pozornost

  219. Převaha mechanické paměti u dětí vyplívá zvláště z: dosud malé zásoby poznatků

  220. K vyšší úrovni myšlení přispíváme především: uspořádaností předávaných poznatků

  221. Úroveň sebepoznání bývá u dětí nejvýše: povrchně černobílá

  222. Prožívání se v průběhu dětství puberty vyznačuje: postupným přechodem od lability ke stabilitě a zpět

  223. Sebepojetí je obvykle u dětí: již relativně stabilním východiskem projevů

  224. Maladaptace je označení pro: nepřizpůsobené jednání

  225. V dospívání oslabuje koncentraci pozornosti především: hormonální změny v organismu

  226. !! Přechod k formálním myšlenkovým operacím je podmíněn hlavně: rozvoj abstrakce

  227. Zralost charakteru se projevuje: ohledem na sociální důsledky vlastního chování

  228. Podstatným znakem počátku puberty je: fyziologické změny nutící akceptovat sexuální roli

  229. Autoritativní výchova nejčastěji: neurotizuje (trpí neurózou-psychicka porucha)

  230. Návyk odvracení se od problémů, může vést až k: narkomanii a alkoholismu

  231. Užití obranných mechanizmů je spojeno se zátěží: hraniční

  232. Hl. požadavkem optimální výchovy je: jasné stanovení a důsledné uplatňování pravidel

  233. Žákovský postoj je: hodnotící vztah k sobě samému i k okolnímu světu, navenek se projevující tendencemi reagovat na situace, učitele, rodiče, spolužáky

  234. Výživa ve vztahu k civilizačním nemocem je typická: nadměrným energetickým příjmem, vysokým příjmem nasycených tuků, cholesterolu, soli a současně nedostatkem nenasycených mastných kyselin, vlákniny, ovoce a zeleniny

  235. Pro divergentní řešení problémů je charakteristické hledání: více řešení

  236. Obecná teorie učení a vyučování se nazývá: didaktika

  237. Mezi vývojové mezníky jednotlivých fází psychického vývoje jedince nepatří: ekologické mezníky

  238. Gamblerství je příkladem: psychické závislosti

  239. Mezi specifické poruchy učení patří: dyskalkulie

  240. Aspirační úroveň je nízká když: to, čeho chceme dosáhnout, je vzhledem k našim schopnostem málo

  241. Sumativním hodnocením rozumíme: hodnocení, jehož smyslem je získat konečný celkový přehled o dosahovaných výkonech

  242. Fáze formálních logických operací se v myšlení dětí dle J.Piageta objevuje: Kolem 13. nebo 11. roku

  243. Do klasifikace dyslalie dle rozsahu nepatří: dyslalia kontextová

  244. Ideognostická dyskalkulie se projevuje: poruchou v chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi

  245. poruchou v chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi: tvoří samostatnou skupinu jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami

  246. Mezi refrakční vady nepatří: strabismus

  247. Středně těžká mentální retardace je dána: IQ 49 – 35

  248. Individuální vzdělávací plán je zpracováván: před nástupem žáka do školy, nejpozději však 1 měsíc po nástupu žáka do školy

  249. Termín “hyperbulie” znamená: kvantitativní poruchu vůle

  250. Karel Herfort byl: lékař, zakladatel české dětské psychiatrie

  251. Převod z výchozího jazykového kódu do cílového, který zajišťuje tlumočník znakového jazyka, prochází obvykle: třemi fázemi, tj. recepcí, translací, produkcí

  252. Výchovně vzdělávací proces etopedie zahrnuje fáze: prevence, intervence, resocializace

  253. Teorie kulturního kapitálu se zabývá: rovnými šancemi, resp. znevýhodněním v přístupu ke vzdělání

  254. Filozofie výchovy se zabývá: smyslem, cílem a účelem, koncepcí a pojetím výchovy

  255. Mediace je: vyjednávání a uzavření dohody s pomocí vyškoleného zprostředkovatele

  256. Akční výzkum je charakteristický: cílenou kontrolou proměnných

  257. Pojem sekularizace označuje: zesvětštění

  258. Termín stochastický zákon v sociálních vědách znamená: pravděpodobnostní zákon

  259. Tradiční pohled na deviantní chování, označovaný jako morální: vymezuje ve společnosti zcela jasná, pro všechny lidi srozumitelná pravidla, a jiné chování považuje za nepřípustné, deviantní, bez ohledu na okolnosti

  260. Sociální normy chápeme jako: soubor psaných i nepsaných předpisů ovlivňujících chování lidí

  261. Zakladatelem prvních mateřských škol v Německu v roku 1837 je: F. Fröbel

  262. Etapa formálních operací Piagetovy teorie duševního vývoje se týká kognitivního vývoje: dospívajících

  263. Svalová nerovnost se zmírňuje: protahováním tonického a zpevňováním fázického svalstva

  264. Co je to autorita: vážnost, úcta, respekt bez ohledu na majetek a …

  265. Co je to školní matrika: evidence jenom žáků NEBO evidence všech fyzických osob ve škole

  266. Co je to offovské intstrumentárium: je soubor hudebních nástrojů, které se též označují jako lehko ovladatelné, dětské

  267. Co je to ontodidaktika: provádí didaktickou interpretaci systému nových vědeckých poznatků

  268. Označte, co rozumíte pod pojmem regulátor učení: působení učitele na učební činnosti žáka

  269. Německý pedagog W. Brezinka rozčlenil předmět pedagogiky do tří oblastí. Pokuste se správně určit jeho pojetí pedagogiky: pedagogika jako věda, filozofie výchovy, pedagogika jako praktický návod výchovy

  270. Co znamená termín vědecká verifikace? : ověření zkoumaných ověření (lol, spíš bych řekl dat)

  271. Termín antipedagogika znamená: koncepci, která odmítá výchovné působení dospělého na dítě

  272. Co rozumíme pod pojmem princip subsidiarity? : rozdělení kompetencí a odpovědnosti v oblasti školství na regionální úroveň

  273. Pokuste se určit, co znamená termín anxiozita: úzkostnost žáka

  274. Jaký je základní didaktický princip tzv. učící se společnosti (learning society)? : princip celoživotního učení

  275. Co rozumíte pod pojmem étos školy? : jedná se o společné sdílení hodnot, postojů a vize školy jejími aktéry

  276. Vyberte správnou definici tzv. Rámcového vzdělávacího programu: Dvoustupňový kurikulární dokument

  277. Jaké fakulty tvořily součást středověkých univerzit? : artistická, lékařská, právnická, teologická

  278. Jaký význam ve výchově zaujímá ideál tzv. Kalokagathia?: harmonický soulad těla i ducha

  279. Reformní pedagogika či Hnutí nových škol vzniklo koncem 19. století mj. jako reakce na tehdy fungující didaktický systém. Dokážete určit o jaký systém se jedná? Herbartismus

  280. Vyberte, do jakých skupin kategorizujeme výukové cíle: kognitivní, afektivní, psychomotorické

  281. Co je předmětem studia filozofie výchovy: zabývá se smyslem, cílem a účelem, koncepcí a pojetím výchovy

  282. Vyberte z nabízených možností, co znamená termín referenční skupina: žák se identifikuje s určitou sociální skupinou

  283. Vyberte z možností, co znamená zkratka ISCED: mezinárodní systém klasifikace vzdělávání

  284. Co v pedagogické terminologii znamená tzv. burnout effect? syndrom vyhoření učitele

  285. Co rozumíme pod termínem vzdělávací standard? : minimální žádoucí/přijatelná úroveň vzdělání žáka

  286. Jak lze charakterizovat termín funkční negramotnost?: neschopnost využít znalosti čtení, psaní a počítání v základních psychomotorických dovednostech

  287. Co je základ nebo co spojuje existencionalisty: Absurdita

  288. Porucha pozornosti: Hypoprosexie

  289. Ve které zóně nechává člověk své kamarády: osobní, intimní, veřejná

  290. Kolik by měl dospělý člověk vypít denně tekutin: nejméně 2,5l denne

  291. Na co nejčastěji umírají dospělí lidé v ČR: Kardiovaskularni onemocnění

  292. Jaka je doporucena aerobni zatez pri cviceni (nebo neco takovyho): 30min aerobni zateze v rozmezi 60 – 90% zatizeni

  293. Magické číslo ke krátkodobé paměti -7/+2

  294. Pri urceni skupiny (nakou instituci) je: formalni, neformalni, pracovni

  295. Vitamíny s antioxidačním účinkem - proti nádorům: A, E, C

  296. Kdo napsal eseje o pedaismu a o výchově: Michael de Montaigne

  297. Školní tiskárna: Moderní škola célestina Freineta

  298. Bolnow, Březinka, Schiller: existencionalistická pedagogika

  299. Kdo byl prvním profesorem pedagogiky na Karlově Univerzitě: Gustav Adolf Linder

  300. Linhart a Gertruda napsal: Johann Heinrich Pestalozzi

  301. kteří tvůrci vytovřili projektovou metodu: John Dewey a William Kilpatirck

  302. Jezuitský řád založil: Ignác z Loyoly

  303. Myslitel ve svém díle pojednává o harmonii víry a rozumu a rozlišuje poznání lidská, které je zprostředkováno rozumem, poznání božské, které je zjevné: Tomáš Akvinský

  304. Bernard Bolzano představitel české NO, napsal: Vědosloví

  305. Mezi metody pedagogiky patří: - historicko - srovnávací metody

  306. Základy pedagogiky, jako systematické vědy o výchově mládeže i dospělých položil svými pedagogickými spisy: Jan Amos Komenský

  307. Předmětem pedagogiky je: Výchova

  308. Do subdisciplín speciální pedagogiky nepatří: Floropedie

  309. Pedagogická evaluace se zabývá: hodnocením jevů edukační reality

  310. Vertikální členění pedagogických disciplín vychází z: věku vychovávaného jedince (předšk, vysokošk, prim šk) NEBO horizont- z obsahu ped. Disciplíny (obecná, dějiny ped, srovnávací ped, didak, spec ped)

  311. Obecná pedagogika je: základní pedagogická disciplína

  312. Obecná pedagogika se zabývá: pedagogickými jevy a zákonitostmi u obecného hlediska

  313. Jaký je praktický význam pedagogiky: spočívá v poskytování nepřeberného množství podnětů pro všechny školské i výchovné pracovníky, rodiče, i pro ty, kteří se výchovnými problémy zabývají

  314. Co nepatří do základních pedagogických jevů (principů): zákonitosti výchovy

  315. Co nepatří k pedagogickým principům: princip samostatnosti

  316. Pod pojem „pedagogické zaujetí“ řadíme: pedagogickou angažovanost, klidný a aktivní pedagogický přístup k látce, práci a žákům

  317. Pedagogicky adaptované prostředí zahrnuje: prostředí přírodní i společenské, které působí na rozvoj jedince pozitivním i negativním způsobem

  318. Podmínky výchovy: jsou soubor činitelů, které ovlivňují průběh a výsledky vyučovací činnosti učitele

  319. Výchova je: záměrné působení na osobnost jedince s cílem dosáhnout změn v různých složkách osobnosti

  320. Vnitřní podmínky výchovy zahrnují: fyzické a psychické předpoklady jedince

  321. Vnější podmínky výchovy zahrnují: Čas, velikost školy, její vybavení, pravidla a kurikulum školy, školní zázemí, učivo, řízení výchovného procesu, vyučující, třída žáků

  322. Výchovné prostředí: Stimuluje zdravý a plný rozvoj člověka, hodnoty a sociální vztahy

  323. Disfunkční podmínky představují: všechny formativní účinky, které jsou převážně rušivé, negativní

  324. Které metody řadíme mezi intencionální (přímou) výchovu v rámci mimoškolní výchovy: kurzy, přednášky, semináře, diskuse

  325. Hlavní funkcí výchovně vzdělávací soustavy je: rozvoj subjektu, svobodné harmonické rozvíjení dětí, mládeže a dospělých

  326. Mezi složky výchovy nepatří: výchova humanistická

  327. Funkce výchovy je: plný rozvoj lidské osobnosti, rozvíjet všechny ve všem všestranně

  328. Do funkce výchovy nepatří: rozvoj osobnosti v ekonomických oblastech

  329. Při výchově je účasten: vychovávaný, vychovávající a obsah toho, čemu se vyučuje a učí

  330. O výchově platí, že je: je to celoživotní permanentní proces

  331. Co do forem výchovy nepatří: výchova k samostatnosti

  332. Jak byla dříve chápána výchova: jako výchova pouze zdravých jedinců

  333. Mnohostranná orientace jako hlavní rys výchovy znamená: rozvíjet jedince v jednotlivých oblastech kultury

  334. Mezi obecné rysy výchovy nepatří: pedocentrický charakter

  335. Mezi složky výchovy nepatří: výchova proti rasismu a xenofobii

  336. Co nepatří do autokratického stylu výchovy: jisté a lhostejné chování učitele

  337. Která z etap výchovného procesu není správně: řízené učení

  338. Co nepatří do výchovných cílů: cíle intencionální x funkcionální

  339. Co je to intencionální edukace (výchova): přímá výchova

  340. Autoritativní výchova: nedostatečně respektuje žákovu osobnost, pedagog je absolutní autoritou

  341. Vnitřní podmínky výchovy zahrnují: nutnost respektovat individuální tempo žáka, výrazný vliv temperamentu

  342. Normativní charakter pedagogiky: stanovuje určité normy, cíle, ideály a vzory, ke kterým má výchova a vzdělání směřovat

  343. Terciární vzdělávání je určeno pro: bakalářský a magisterský studijní program, VOŠ a doktorský studijní program

  344. Vzdělání je: výsledek vzdělávání; osvojené vědomosti, dovednosti, postoje, hodnoty a normy

  345. Učební styl je: individuální způsob osvojování poznatků

  346. Pro zvládající učení („mastery learning“) je typické že: každý jedinec bez ohledu na vrozené vlastnosti má možnost zvládnout stejné množství látky pokud mu k tomu je poskytnut dostatek prostoru a času

  347. Pojem „vyučování“ znamená: systematická výchovně‐vzdělávací činnost ve vyučovací jednotce

  348. Alternativní škola je: každá škola, který se něčím liší od standardních běžných škol

  349. Kdo je považován za negramotného: každý jedinec, který neumí číst a psát

  350. Do vztahu S – S (tj. vztahy mezi dvěma subjekty) řadíme: vztahy mezi lidmi

  351. Do speciální didaktiky (metodiky) nepatří: teorie výchovy

  352. Edukačním procesem se myslí: činnost lidí, při níž nějaký subjekt učí a jiný subjekt mu toto učení zprostředkovává

  353. Socializace je: postupné začleňování jedince do společnosti

  354. Co nepatří do koncepce učení: učení v užším slova smyslu

  355. Edukační proces je: je jakákoliv činnost jejímž prostřednictvím nějaký subjekt vyučuje nebo se nějaký subjekt učí

  356. Co obsahuje didaktický trojúhelník: učitel, učivo, žák

  357. Kdo není vychovávaný jedinec: lektor

  358. Aprobace je: způsobilost učitelů vyučovat na určitém stupni nebo typu školy

  359. Pedeutologie je: teorie, která se zabývá problematikou povolání učitele

  360. Pojem „edukátor“ lze přiřadit k: výchovným činitelům

  361. Kompetence učitele zahrnuje: připravenost učitele vyrovnat se s nároky, které jsou na něj kladeny

  362. Psychické předpoklady: zahrnují schopnosti a nadání pro určitou činnost ve výchovně vzdělávacím procesu

  363. RVP: shrnuje vědomosti, dovednosti, schopnosti, postoje a hodnoty

  364. Hromadné sdělovací prostředky zahrnují: masmédia, která ovlivňují výchovně-vzdělávací proces negativně i pozitivně

  365. Didaktická technika je: veškeré zařízení a přístroje

  366. Co to je andragogika: vzdělávání dospělých jedinců v ekonomicky produktivním věku

  367. Co rozumíme pod pojmem „kurikulum“: vzdělávací program, projekt, plán; průběh studia a jeho obsah

  368. Jak definujeme pojem „heteroedukace“: vzdělávání, které je řízeno jinými lidmi, než samotným studentem

  369. Co to je distanční vzdělávání: vzdělávání, při němž účastníci studují samostatně a s vyučujícím komunikují přes média

  370. Šikana je: jakékoliv násilné jednání vůči žákům (psychické i fyzické)

  371. Princip vědeckosti znamená: v průběhu výchovného procesu musí být všechny informace vědecky podložené

  372. Princip jednotnosti: je jednotný v požadavcích i přístupech všech učitelů a vychovatelů

  373. Pedagogický princip označuje: výchovně-vzdělávací zásady ovlivňující efektivitu vzdělávací činnosti

  374. Principem aktivnosti se rozumí: pedagog soustavně vede žáka k aplikaci a praktickému využívání získaných vědomostí a dovedností

  375. Principem cílevědomosti se rozumí: jasné stanovení konečných i dílčích cílů

  376. Reliabilita: vyjadřuje pomocí statistických metod stabilitu, spolehlivost, předpověditelnost; stálost a přesnost; relativní nepřítomnost náhodných, nepravidelných chyb

  377. Experiment: ověřuje, zda předpokládaná intervenující proměnná, když ji měníme, vyvolá změny v proměnné, kterou považujeme za na ní nezávislou

  378. Mezi empirické metody patří: pozorování, experiment, dotazník, rozhovor, obsahová analýza dokumentů, techniky měření (ústní,písemné, praktické zkoušky, testy, škálování, měření v oblasti sociálních vztahů)

  379. Explorativní metody: získávají informace z výpovědí samotné sledované osoby, problematická validita výzkumu

  380. Validita: je schopnost výzkumného nástroje zjišťovat nebo měřit právě to, co je záměrem výzkumného pracovníka

  381. Pojmem hypotéza rozumíme: podmíněný výrok o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými

  382. Kvalitativní výzkum: využívá relativně menší množství zkoumaných

  383. Proměnná je: soubor empiricky definovaných znaků jevu a jeho projevů, na základě jejich vztahů lze konstruovat hypotézy

  384. Kognitivním vývojem dítěte se zabýval: Piaget

  385. Co je to posttraumatická stresová porucha: reakce na traumatickou událost

  386. Typy lidí podle Kretschmera: pyknik, astenik=leptosom, atletik

  387. Demokratická výchova: demokratický: pedagog působí příkladem, přiměřená míra zákazů a příkazů, otevřená a důvěrná komunikace, důslednost

  388. Co je důležité udělat jako první při prvním objevení šikany? oddělit agresora a oběť

  389. Co je to bazální metabolismus?: spotřeba energie vleže, v klidu, při pokojové teplotě

  390. Kde se má správně stlačovat hrudník při resuscitaci: Uprostřed hrudníku

  391. Descartes a jeho metodická skepse: Metodická skepse=pochybnost, ale nemůžu pochybovat o tom, že pochybuju – a když pochybuju - ,,Myslím tedy jsem‘‘

  392. Věk nástupu konkrétních operací dle Piageta: 7-8 až 11-12 let

  393. Co založil Josef z Calasanzy (Kalasanský): Řád piaristů

  394. Jak se nazývá myšlení, kde je jedno konečné řešení: konvergentní

  395. Z čeho vychází kvantitativní hodnocení: pozitivizmus

  396. Co nepatří mezi šikanu: rvačka

  397. Okruhy, které nejsou v obecné pedagogice: somatopedie

  398. Dysbalance: nedostatek pohybu, jehož důsledkem jsou svalové dysbalance a jejich následkem bolest zad

  399. Jak vnímal svět Schopenhauer: dvě kategorie: svět, jak se nám jeví-svět hmotný, materiální a svět jaký je-podstata všech věcí na světě je vůle

  400. Do kolika let je brán pojem ,,dítě‘‘ dle Úmluvy o právech dítěte: dítětem se rozumí osoba mladší 18 let

  401. látky, které zabraňují nádorovému bujení: cytostatika

  402. Základní dokument evaluace školy: hodnocení školou, školní inspekcí, SWOT analýza

  403. Neschopnost koncentrovat pozornost: LMD nebo i třeba roztržitost

  404. Poměr vyslaných a vrácených dotazníků, jak se nazývá: návratnost

  405. bezpečnost na školních akcích: našla jsem že 24 hodin

  406. deindividualizace: proces redukce až ztráty pocitu vlastní individuality, též deindividuace

  407. Co je to PISA?: mezinárodní program pro hodnocení žáků, organizováno OECD, jako závazek členských států monitorovat výstupy vzdělávacích systémů

  408. Pro co je charakteristická triáda příznaků: autismus

  409. Co za dmo má dítě , které je ochrnuto na polovinu těla: hemiplegie

  410. Organizace, která není pro neslyšící: tyfloservis

  411. Kdo se nepodílí na tvorbě IVP: pediatr

  412. Felinoterapie: kočky

  413. Jaký citát souvisí s Imauelem Kantem?: Dvě věci naplňují mou mysl vždy novým rostoucím podivem a úctou; hvězdná obloha nade mnou a mravní zákon ve mně.

  414. Aerobní cvičení: způsobilost organismu příjmat a využívat kyslík v pohybové činnosti, posiluje srdce, nejúčinnější pro spalování tuků

  415. OECD: organisation for economic co-operation and development, organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj

  416. kdo považoval školní pospolitost za důležitou: Peter Petersen

  417. Otto Friedrich Bolnow, Wolfgang Brezinka, Klaus Schaller byly představitelé jakého směru: Existencialistická pedagogika

  418. Který z následujících výroků je nepravidvý. V pedagogice je třeba zachovávat základní pravidla pedagogického postupu: od neznámého ke známemu

  419. Nejmenší zkreslení zjištěných výsledků oproti základnímu souboru u výzkumného vzorku, který je: náhodný

  420. Mezi významné zdoje bílkovin patří: mléko, mléčné výrobky, vejce, maso, ryby, luštěniny

  421. Který z uvedených pojmů nepatří k ostatním: předsudky (vybíralo se z bagetalizace, racionalizace a identifikace ještě)

  422. Cílem vzdělávání je především: rozvíjet klíčové kompetence žáků a studentů v maximální možné míře

  423. Z hlediska prostorového uspořádání třídy byla popsána tzv. Akční zóna učitele a zónna aktivní účasti žáků, kde bývá interakce mezi učiteli a žáky častější než mezi učitely a žáky sedícími jinde. V klasickém uspořádání školní třídy je tato zóna: v prvních lavicích a v centrální části školní třídy.

  424. Minimální respektování individuality vychovávaného jedince a důrazné vyžadování kázně označujeme (z hlediska postavení jedince ve výchovném procesu) jako: autoritativní výchovu

  425. Především na zkoumání mentálních a poznávacích procesů se zaměřuje: kognitivní psychologie

  426. Přečtěte si následující charakteristiku: Snaha po pozornosti a navázání kontaktu se z těchto dětí projevuje rušivým nebo násilným způsobem vůči vychovatelům, často agresí vůči druhým dětem (jako konkurentům); mohou se jevit jako vzdorovité, “neovladatelné,” ale o samotě s vychovatelem mohou působit “jako vyměněné” - hodné až přítulné. S touto charakteristikou se můžeme setkat u dětí: deprivovaných – typ sociálně provokativní

  427. Mezi základní formy sociálního učení patří: imitace

  428. Výchovné a vzdělávací strategie školy při plnění školního vzdělávacího programu jsou: promyšleně volené a řazené postupy, kterými chce škola plnit cíle vzdělání

  429. Co by měl učitel provést při řešení šikany ve třídě? Nalézt nestranné svědky

  430. Při souvislosti mezi vlivem prostředí a dědičnosti na vývoj dítěte platí jedno z následujících tvrzení: Vliv podnětů ze sociálního prostředí nepůsobí na různé jedince stejně, ale bývá modifikován I genetickou výbavou jedince

  431. Ostrakizovaný žák je: agresivní žák

  432. Zpětnou vazbu v edukačním procesu volí učitel, když chce: cíleně poskytnout informace o výstupecj vzdělacích aktivit

  433. Tzv. Malý školský zákon z r. 1922, dobovými učiteli označován jako “školský změtek,” zaváděl: povinnou osmiletou školní docházku bez úlev I pro obyvatele Slovenska a nové předměty – občanská nauka, ruční práe a nauka o domácím hospodářství (toto kdyžtak čekněte)

  434. Mezi fuknce pedagogické komunikace nepatří: řízení školy

  435. Co je to ortorexie?: Patologická závislost na zdravém stravování a biologicky čisté stravě.

  436. Přiřaďte výrok vychovatele k výchovnému stylu: “Uděláš si úkoly teď nebo až večer?:” Demokratický

  437. Pozornost jedince obtížněji upoutávají podněty, které: jsou často opakované a nepodstatné

  438. Stimulační cíl tělesné výchovy ve škole spočívá v: rozvoji trvalého (celoživotního) zájmu o pohybovou aktivitu

  439. K typickým rysům prožívání v adolescenci nepatří: evidentní emocionální stabilita

  440. U kategoriálních proměnných lze zjišťovat tuto střední míru: modus

  441. Jak bývá nazývána hra, při které si děti v předškolním věku hrají “na něco?”: tematická, námětová hra

  442. Stejná slova použitá v různých situacích mohou mít poněkud odlišný význam. Obor, který se zaměřuje na vztahy mezi sdělujícícm a příjemcem v konkrétním kontextu a na záměr komunikace, se nazývá: pragmatika

  443. Sociální učení lze definovat jako (vyberte nejpřesnější vymezení): osvojování si rolí, hodnot, ideálů, sociálních potřeb, postojů, dovedností, atp.

  444. Dlouhodobé zkoumánní vývoje jedné konkrétní skupiny jedinců ve vývojové psychologii označujeme pojmem: longitudinální studie

  445. Eduard Štorch, významný spisovatel, je znám I svou pedagogickou činností, jaká je to činnost?: V období mezi světovými válkami založil pokusnou školu na pražském Libeňském ostrově, známou pod názvem Dětská Farma

  446. Mezi aplikované psychologické vědy nepatří: vývojová psychologie

  447. Který typ citové vazby (attachment) označuje následující ukázka: Tyto děti jsou během separace zdánlivě adaptované. S matkou po návratu neudržují blízký kontakt a jsou odtažité nebo se kontaktu s matkou prostě vyhýbají, jejich chování je poznamenáno nedůvěrou: vazba nejistá – vyhýbavá

  448. Naše paměť pracuje do jisté míry selektivně. Informace, které máme tendenci si zapamatovat hůře: vyvolávají emoční nebo kognitivní konflikt

  449. Křivka zapomínání vyjadřuje: Množství zapamatovaného v závislosti na čase

  450. Jaký pedagogický princip nazýváme “zlatým pravidlem vyučování?:” Princip názornosti

  451. V době nástupu do školy dítě ještě nemusí umět: Udržet soustředěnou pozornost po celou vyučovací hodinu (45 minut)

  452. V radě školy mohou být zastoupeny tyto osoby: občané obce, pracovníci školy, zletilí žáci, zákonní zástupci nezletilých žáků a další osoby

  453. Drunkorexie je: Porucha příjmu potravy s cílem snížit počet kalorií, aby si člověk mohl dovolit konzumovat více alkoholických nápojů

  454. “Pomoz mi, abych to dokázal sám” je výrok charakterizující alternativní školu: Montessori

  455. Mezi instituce státní správy řízení školství v ČR patří: Česká školní inspekce

  456. Opakem vědomí, ve smyslu bdělého prožívání, je: bezvědomí

  457. Když v nějaké situaci zdánlivě náhodně a náhle přijdeme na její řešení, můžeme hovořit o: Vhledu

  458. S pojmem asimilace souvisí jméno: Piaget

  459. Adaptační mechanismus není: Motivace

  460. Nominální proměnnou můžeme vyhodnocovat: analýzou rozptylu/faktorovou analýzou

  461. Jméno související s temrínem „sociální prostor:“ Fromm

  462. Fáze podle Piageta u předškolního dítětě: předoperační

  463. Uspořádání prvků do jasného celku: Zákon blízkosti NEBO Figury a pozadí

Témata, do kterých materiál patří