Státnice-společný-základ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
s přírodou“ znamená: žij ve shodě se světovým rozumem, který řídí běh tohoto světa
Pomocí metodické skepse René Descartes dokazuje, že: existuje pochybující subjekt
První vtělení nesmrtelné duše směřuje dle Platóna: vždy do lidského těla
Jean-Paul Sartre chápe člověka: za absolutně zodpovědného za to, čím je
Hérakleitos svůj princip, který řídí veškeré dění, dynamiku v tomto světě, nazval: logos
Arthur Schopenhauer navrhuje následující možnosti pro zmírnění trvalého utrpení člověka ve světě: pěstovat umění, filosofii a žít asketicky
Albert Camus ve své filosofii navrhuje následující východisko z absurdní situace, nepřehlédnutelného chuchvalce náhod v našem životě: přijmout ji za svou a hrát její hru
John Locke staví svou filosofii na následujícím tvrzení: poznání má svůj původ pouze ve zkušenosti, po narození je
člověk Tabula rasa
Arthur Schopenhauer buduje svou filosofii na tvrzení, že svět je: vůlí
Friedrich Nietzsche buduje svou filosofii na tvrzení, že v základu lidské existence tkví: vůle k moci
Filosofii Davida Huma není možno zařadit pod jeden z pojmů: racionalista
Francouzští atheističtí existencialisté odvíjí úvahy o lidské existenci od: popisu absurdní situace
Epikúrovo pojetí slasti lze nejlépe vystihnout následující tezí: slast je stav, kdy nepociťujeme žádnou bolest těla ani žádné utrpení duše
Mezi dimenze výchovných stylů nepatří: motivace, druhá možnost je kontrola požadavků
Který vývojový psycholog popisuje profesní orientaci člověka?: D. E. Super
Mezi sekundární potřeby nepatří: bezpečí, další možnosti jsou: láska, štěstí, vzdělání
Učivo, celkový projekt výuky a jejího průběhu označuje pojem: kurikulum, dalš možnost jsou učební osnovy
Jeden z typů výzkumného problému je: kauzální
Mezi díla J.A. Komenského nepatří: Pojednání o lidském rozumu, O pedantismu
Učební pomůcky tzv.dárky vytvořil: F. Fröbel
Mezi základní pedagogické disciplíny dělené dle obsahu zkoumání nepatří: psychopedie
Vyberte z uvedených zkratek jednu, která je názvem konkrétního vzdělávacího projektu realizovaného Evropskou unií v rámci evropské dimenze ve vzdělávání: EURYDICE
Pokud si jedinec osvojuje poznatky, aniž si to uvědomuje, nazývá se takovýto edukační proces: EP non-intencionální
Základními kvalitami charakterizujícími pedagogovu osobnost není: pedagogovy kontakty s okolím
Mezi základní funkce výchovy nepatří: potlačování kázeňských problémů
Která z uvedených výchov nepatří do základních složek výchovy: výchova alternativní
Typickým znakem malotřídní školy je: žáci dvou či více ročníků vyučováni společně
Termíny waldorfská, montessoriovská, freinetská, jenská a daltonská škola patří do oblasti: alternativního školství
Mezi úkoly obecné pedagogiky nepatří: kritické zhodnocení historického dědictví pedagogiky
Vyberte jeden z termínů, který nepatří do skupiny základních pedagogických prostředků výchovy: společnost
Předmětem pedagogiky není: mnohostrannost
Mezi základní pedagogické rysy nepatří: explorativní a explantační charakter
Který z následujících termínů nepatří do oblasti pedagogických výzkumů: personalisace
Který z následujících výroků je pravdivý. V pedagogice je třeba zachovat základní pravidla pedagogického postupu: od známého k neznámému
Mezi základní čtyři formy výchovně-vzdělávací práce nepatří: výchova občanská
Filip Melanchton a Johannes Sturm jsou představitelé výchovy: reformace
Které z tvrzení je správné: Herbert Spencer: ve spise Výchova rozumová, mravní a tělesná charakterizoval cíl výchovy jako přípravu pro život
Studium založené na samoučení podle vlastního programu (program na 1 měsíc) je charakteristiké pro: daltonskou školu Heleny Parkhurstové
Spis Úvaha o budoucí volné škole, kde se nechal inspirovat myšlenkami L. N. Tolstého, napsal: Josef Úlehla
Dílo Velké obnovení věd napsal: Francis Bacon
Za hlavní období mravního rozvoje jedince považuje J.J.Rousseau věk: 15 – 20 let
Rukověť vzdělání pro německé učitele napsal: A. Diesterweg
Ekkerhart von Braunmuhl je představitelem pedagogiky: antipedagogiky
Říšským školním zákonem (Hasnerovým) z roku 1869: byla zavedena povinná školní docházka do 14 let
Dílo Moje Srdce patří dětem napsal: V.A.Suchomlinskij
Příprava světských kněží probíhala ve středověku ve školách: katedrálních v sídlech biskupů
Antroposofie je východiskem školy: waldorfské
Současníkem J.A.Komenského je: J. Locke
Pojmy čtyř formálních stupňů ve výuce (jasnost, asociace,systém, metoda) zavádí: J.F. Herbart
Pro který směr pedagogiky jsou charakteristické následující myšlenky: „Nejvyššíhodnotou této pedagogiky je člověk,cílem výchovy je rozvoj jeho individuality. Ve výchovném procesu hrají důležitou roli nejen činitelé racionální, ale též iracionální,citové prožitky.Ve škole je proto důležitý citlivý přístup pedagoga, klima třídy, radost“: pedagogika existencialistická
Pokud si jedinec osvojuje poznatky záměrně a vědomě, nazývá se takovýto edukační proces: EP intencionální
Základními kvalitami charakterizujícími pedagogovu osobnost není: pedagogův vztah k vyučované látce
Mezi základní funkce výchovy nepatří: potlačování problémového chování žáků
Termíny Niemarkova a Bloomova taxonomie řadíme do oblasti: cílů výchovy
Termíny škola podporující zdraví, cestující škola, škola bez ročníků patří do oblasti: alternativního školství
Vyberte jeden z termínů, který nepatří do skupiny základních pedagogických prostředků výchovy: evaluace
Který z následujících termínů nezařazujeme do oblasti pedagogických výzkumů: dedukce
Mezi základí pedagogické principy nepatří: permanentí charakter
Mezi základní čtyři formy výchovně-vzdělávací práce zařazujeme: výchova mimoškolní
Sofisté vytvořili soubor tří základních studijních oborů: gramatika, rétorika, dialektika
Jean Francois Lyotard je představitelem: postmodernistické pedagogiky
Ve středověku vznikly tyto typy škol: školy církevní, městské, univerzity, rytířská výchova
Který z uvedených pedagogů je autorem tzv. Globální metody?: Ovide Decroly
Co jsou to drogy: mají psychotropní účinek a mohou způsobit závislost
Když nejsi schopen pomoci u nehody: efekt přihlížejícího
Kdo se nezabýval mravní výchovou: Piaget
Pedagogika zabývající se mravní výchovou: obecná didaktika, školní pedagogika, teorie výchovy, obecná didaktika a pedagogika
Dokument, který nejpřesněji vymezuje osnovu, cíle, obsah vzdělávání: kurikulum, standard vzdělávání, učební osnovy
Mezi SPU (specifické poruchy učení) nepatří: dysfagie
Jak se nazývá pedagogická zásada doporučující, aby cíle, požadavky, učivo, organizační formy, metody atd... byly přizpůsobeny žákům – jejich věku, vyspělosti, nadání, povaze, individuálním zvláštnostem, kognitivnímu stylu, stupni pokročilosti atd: Zásada přiměřenosti
Pokud prováníme selekci žáků na základě jejich výkonů např. pomocí testů IQ nebo na základě známek, jedná se o: kvantitativní diferenciaci
Vynalezl metodickou skepsi: Descartes ¨
Co je WHO: světová zdravotnická organizace, jedna z institucí patřící pod OSN
Psychologie – dělení nezahrnuje celý život – asi Piaget
O čem je formativní cíl výchovy (???)
Posttraumatická stresová porucha (PTSD) je charakteristická: časovou prodlevou mezi prožitou traumaatickou událostí a začátkem potíží
Komparativní psychologie se zabývá: studiem podobnosti psychiky zvířat a lidí
Současné teorie učení přímo vycházejí: z konstruktivismu
Mezi typy představivosti nepatří: normativní (pravidelná)
Pojem netholismus označuje: závislost na internetu v jakékoliv formě
Zvládání školní zátěže žáky neusnadňuje: rozsah studijních textů v učebnici
Při krizové intervenci (I laické) u deprese je nutné: vyvarovat se jakéhokoliv hodnocení, kritizování, bagetalizace či srovnávání s jinými lidmi
Z hlediska fází výuky bývají rozlišovány metody výuky: motivační, expoziční, fixační, diagnostické, aplikační
Jak se zachováme, když poskytujeme první pomoc postiženému v bezvědomí, který je zasažen elektrickým proudem: nejprve izolujeme od proudového zdroje
Mezi druhy paměti nepatří: kreativní
Pojem craving označuje: silnou touhu pociťovat účinky psychoaktivní látky, s níž měla osoba dříve zkušenost
Pozorování je: výzkumná metoda
Do profesní volby by neměly zasahovat: ambice rodičů
Mezi aplikační oblasti psychologie jako vědní disciplíny nepatří: naivní psychologie
Aspirace jsou v psychologii chápány jako: snaha něčeho dosáhnout
Jízda na kole je produktem učení: senzomotorického
Mezi příčiny únavy nepatří: inteligence
Pro autokratický výchovný styl je charakteristické: Vychovatel jednoznačně určuje pravidla podle svých rozhodnutí, zkušeností a úsudků
Tendenci podceňovat v interpretaci chování jiných lidí (anebo při jeho řízení) vlivy situací a přeceňovat vlivy dispoziční lze zařadit mezi: tzv. Atribuční chyby
Kniha života a školní tiskárna patří ke škole: moderní škole C. Freineta
Největší nebezpečí manipulace s pedagogem či pedagogickým sborem hrozí od tohoto typu agresora: kultivovaný narcisistický agresor
V jakém typu škol probíhala příprava světských kněží ve středověku: katedrální školy v sídlech biskupů
Který z uvedených termínů nepatří do skupiny základních pedagogických prostředků: učivo
Deskriptivní výzkumný problém hledá odpověď na otázku: jaké to je?
Učivo, celkový projekt výuky a jejího průběhu označuje pojem: kurikulum
Mezi fáze paměťového procesu nepatří: deklarování
Který z uvedených přístupů je typický pro kvalitativní výzkum: jedinečnost
Mezi psychologické metody nepatří: numerologie
Ve školním prostředí se dlouhodobě sociálně-emotivní naladění, zobecněné postoje a vztahy, emocionální odpovědi žáků třídy na události ve třídě odborně označují jako: klima třídy
Pojem “relativně stabilní emocionální naladěnost” vyjadřuje nejspíše: klima či atmosféru v určité sociální skupině
Mentorem rozumíme: osobu uvádějící do znalosti oboru prostřednictvím vedení v reálných situacích, provádějící supervizi
Který z těchto autorů se zabýval problematikou imitace jako sociálního učení: Albert Bandura
Základy výzkumu naučeého agresivního chování dětí experimentem s fackovacím panákem položil: Bandura
Mezi průřezová témata RVP pro ZV nepatří: Výchova ke zdraví a rodičovství
Podle Kohlberga patří do vývojového období konvenční morálky: snaha vyhovět autoritě
Koncepce trvale udržitelného rozvoje: Je takový rozvoj a míra využívání vyčerpatelných zdrojů, který budoucím generacím zachovává možnost uspokojovat jejich potřeby a rozvíjet se
Základní atribuční chybu v sociální psychologii lze charakterizovat jako: naši přirozenou tendenci přeceňovat při posuzování chování druhých osob v konkrétní situaci jejich osobnostní vlastnosti na úkor situačního kontextu
Vzdělávací na středních školách v ČR je ukončeno: maturitou nebo závěrečnou zkouškou
Základním dokumentem autoevaluace školy je: evaluační zpráva školy z vlastního hodnocení školy
Mezi klíčové kompetence žáků RVP pro základní školu nepatří: kompetence komunikační
Jak charakterizuje J. Piaget myšlení žáka v mladším školním věku? Je to: stadium konkrétních logických operací.
Jak zajistíme zprůchodnění dýchacích cest? Záklonem hlavy
Biologicky plnohodnotná strava obsahuje: sacharidy, bílkoviny, tuky, vitaminy, minerální látky a vodu
Jev, charakterizovatelný jako zaměřenost pozornosti pouze na určité podněty a “nevnímání” podnětů jiných, nazýváme: selektivita pozornosti
Nominální proměnnou můžeme vyhodnocovat: procentuálním zastoupením sledované skupiny
Mezi poradenská zařízení v resortu MŠMT nepatří: diagnostické ústavy
Mezi kognitivní procesy nepatří: vědomí
Když při logickém usuzování postupujeme od obecnějších tvrzení k jejich konkrétní aplikaci, hovoříme o: dedukci
Pro vliv biologických predispozic na formování psychiky jedince neplatí: vliv genetických predispozic je zcela klíčoý a jiné faktory jsou pro vývoj člověka téměř nepodstatné
Mezi průřezová témata RVP ZV nepatří: kulturní výchova
Jak by se dala nejlépe zvládnout vzdorovitá reakce batolete: odpoutáním pozornosti jinou zajímavou činností či podnětem
Správně formulovanou hypotézou je tvrzení: pomoc rodičů na škole na venkově je vyšší než pomoc rodičů škole ve městech
Co uchovává implicitní dlouhodbá paměť: dovednosti a emoční obsahy
Jako hypostres označujeme zátěž: kterou je jedinec schopen zvládnout bez výrazných negativních důsledků somatických i psychických
Povinná školní docházka je uzákoněna: ve školském zákoně 561/2004
Při sedavém způsobu života dochází ke svalovým dysbalancím, které se mj. Projevují: ochabováním svalstva v oblasti mezilopatkové, břišní a hýžďové
Jak se označuje fáze kognitivního vývoje typická pro předškolní děti: fáze názorného, intuitivního myšlení
Přečtěte si úlohu: “Navrhněte způsob, jak motivovat žáky 6. třídy k četbě doporučené literatury.” Tato úloha patří do taxonomie úloh, vyžadující: tvořívé myšlení
Ve volném čase platí, že: nepřímá výchova je zpravidla důležitější než výchova přímá.
Který z následujících psychických jevů či procesů není možné chápat jako adaptační mechanismus: vědomí
Orientace na univerzální etické principy (spravedlnost, důstojnost, rovnost) je podle L. Kohlberga znakem: postkonvenční morálky
Mezi základní psychologické vědy: pedagogická psychologie
John Locke staví svou filozofii na následujícím tvrzení: poznáníí má svůj původ pouze ve zkušenosti
Ústřední kategorií díla Viktora Emila Frankla je: smysl života
Které z násldujících tvrzení neplatí pro autoritu učitele: jádrem učitelské autority je vlastnost, se kterou se člověk narodí
Který z uvedených autorů se zabýval problematikou tzv. “sociálního prostoru?” Kurt Lewin
Nástrojem k sebereflexi, který obsahuje popis, analýzu a interpretaci situací z perspektivy učitele, je: učitelův deník
Schopnost přenášet pozornost z jednoho podnětu na druhý se nazývá: vigilita pozornosti
Při vyšetřování šikany bychom neměli: vyslechnout poškozeného, obviněného a svědka dohromady
Myšlenkovou operaci, která využívá dřívějších návyků a postupů u nových předmětů a jevů, nazval Piaget: asimilace
Dlouhodobým trendem v oblasti vzdělávání dospělých v České republice je: nízký počet účastníků ve vzdělávání dospělých a vysoká ekonomická náročnost
Naše vnímání se snaží o co nejjednodušíí uspořádání různývh prvků do jasného celku. Jak bývá tento základní fakt nazýván: zákonem pregnantnosti
Pedagogickou komunikaci můžeme nejpřesněji vymev užzit jako: vzájemnou výměnu informací mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu
Podle L. Kohlberga patří do vývojového období konvenční morálky: orientace na autoritu, právo a řád
Učitel klade žákovi otázku: “A když se zeptám, když řeknu kultura, co vás napadne, co si pod tím pojmem představíte?.” Z hlediska typologie učitelských otázek je tato otázka položena jako: otevřená otázka vyšší kognitivní náročnosti
Kompetencí školské rady není schvalovat: rozpočet školy
Učení se bez opakování a posilování, kdy občas stačí jediný kontakt s důležitým podnětem nazýváme: imprinting
Určete typ otázky dle otevřenosti: “Jaký je váš názor na zařizování tříd pro nadané děti?.................” : Otevřená
Skinnerův pokus s holuby v “problémové skříňce” ilustruje učení “instrumentální”
Hodnotovou orientaci zaměřenou na příjemnost a požitky života, vyhýbající se aktivně nepříjemnostem nazýváme: hedoistickou
Kognitivím vývojem dítěte se zabýval: Piaget
Autorem výroku “Dejte mi na výchovu tucet zdravých dětí a já vám zaručím, že z každého z nich vyhovám specialistu, jakého náhodně zvolím – lékaře, právníka... bez ohledu na jeho talent, sklony I bez ohledu na vlastnosti jeho předků” je: Watson
Příčinou frustrace je: překážka bránící dosažení cíle jedince
Normativní pojetí didaktiky je orientováno na: cíle, hodnoty, jichž má být vzděláním dosaženo na základě ideálu nebo shody většiny
Brainstorming je: jedna z technik rozvíjející tvořivé myšlení mající širší použití např. Nyní ve vyučování jako aktiviziační prvek
Prevencí vzniku osteoporózy je: trvalý dostatek vápníku ve stravě již od dětského věku
Mezi základní emoce nepatří: rozpaky
Výchova v užším slova smyslu je označení pro: Výchovu a vzdělávání
Vyberte nejjednodušíí pojem týkající se vnímání: požitek
Nejnebezpečnější složkou cigaretového kouře je: dehet
Která z uvedených zásad není zařazována mezi základních devět pedagogických principů: permanentní charakter
Schopnost vcítit se do emocí druhých je: empatie
Pavlovovy experimenty se psy jsou příkladem jakého typu učení? Klasického podmiňování
Psychologie jako odborná disciplína se nezabývá: minulými životy
Z hlediska sociální psychologie školní třída není: primární sociální skupina
Zákonitostmi lidského vnímání se v dějinách psychologie zabývala hlavně: gestalt (celostní, tvarová) psychologie
Mezi samosprávné územní instituce řízení školství v ČR podle zákona o vzdělávání, patří: kraj
Mezi mimointelektové příčiny žákovského neúspěchu nepatří: rozumové nadání žáka
Sociální skupina neovlivňuje své členy přímo: jednáním jiné skupiny
Ostrakismus je: fáze šikanování, které spočívá většinou ve slovním napadání, agresor “sonduje” půdu
Aktivitou rozumíme: pedagogický pojem, který bývá rezervován jen pro tu skupinu činností, při nichž musí člověk projevit vyšší úroveň iniciativy, samostatnosti, úsilí, být celkově efektivnější a výkonnější
Do Kretschmerovy typologie dle tělesné konstituce nepatří: plastik
Správné pořadí vývoje sociální skupiny je: formování, bouření, normování, optimální výkon, ukončování
Smluvní teorií o původu státu se zabývvají ve svých spisech: J. Locke a J. J. Rousseau
Šikanování je: Asymetrický, samoúčelný typ agrese
Schopnost chápat vlastní emoce, emoce druhých, pracovat s nimi, dovedně komunikovat a orientovat se v mezilidských vztazách označujeme jako: sociální inteligenci
Relativně nejlépe je pedagogickým působením ovlivnitelný: styl učení
Výchovou v užším slova smyslu a jejími metodami, formami a prostředky se primárně zabývá: teorie výchovy
Disciplína pedagogiky zabývající se primárně učením a vzděláváním dospělých v ekonomicky aktivním věku se odborně nazývá: andragogika
Na kterých stupních školství v ČR se realizuje program Zdravá Škola?: mateřská škola, základní škola (nebo všechny stupně)
Který významný český filozof neodděluje filozofii od teologie a mluví o tzv. Pansofii?: J. A. Komenský
Asertivitu můžeme definovat: (sebeprosazování, nenásilně projevené sebevědomí, troufalost): způsob jednání, kterým člověk vyjadřuje a prosazuje upřímně, otevřeně a přiměřeně situaci své myšlenky, názory, postoje, city jak pozitivního, tak negativního charakteru
Autoritativní výchova znamená: styl výchovy typický častým používáním rozkazů, trestů, malým porozuměním pro potřeby a zájmy dětí a potlačování jejich iniciativy- NEUROTIZUJE
Burnout efekt je: A ztráta zájmu o práci, eroze profesionálních postojů, které se především projevují u pracovníků tzv. pomáhajících profesí (poradci, pedagogové, sociální pracovníci)
Činnostní pojetí vyučování: je charakterizováno jako takové vyučování, „...v němž majíj žáci dostatek příležitostí aktivně se podílet na vlastním vzdělávání, samostatně se projevovat, získávat nové vědomosti vlastní činností, řešit úkoly...“
Porucha vnímání (percepce), obvykle součást syndromu specifických poruch učení je: dysgnozie
Fenomenografie je: jeden ze směrů pedagogického kvalitativního výzkumu
Co je hermeneutická pedagogika? (umění výkladu, interpretace, porozumění; vysvětlení jen pro zasvěcené;teorie snažící se spojovat mimohudební obsah s danými hudebními postupy): pedagog. směr, vycházející z hermeneutické filozofie, která zdůrazňuje významnost výkladu (interpretace) a porozumění textům. Patří do oblasti duchovědné pedagogiky.
Inovativní škola: A v české pedagogice nový termín označující školy, v nichž se uplatňují nějaké inovace ve vzdělávání, tj. odlišnosti od standardních vzdělávacích obsahů, forem učení, vztahů mezi učiteli a žáka aj.
S dělením osobností podle temperamentu podle tělesných šťáv přišel: Galén
Mezi OBECNÉ ZÁKONY VÝVOJE nepatří: zákon stálého postupu k vrcholnému stavu duševních sil
K prvním asociacím představ dochází: počátkem batolecí fáze
Představa, že “všechno někdo stvořil” se nazývá: artificializmus
Citlivost na hodnocení vzniká: v mladším školním věku, další možnosti jsou krátce před nástupem do školy, v pubertě a již v batolecím věku
Sebepojetí je na počátku dětství: nestabilní tříští odporujících si názorů
Podle zrcadlové teorie sebehodnocení dítě: přijímá názory rodičů
Symbiotický vztah spolužáků má za následek: nesamostatnost, další možnost je návyk spolupráce
Přechod k formálním myšlenkovým operacím je podmíněn hlavně: rozvojem abstrakce
Zralost charakteru se projevuje: ohledem na sociální důsledky vlastního chování
Hlavím požadavkem optimální výchovy je: stanovení a důsledné uplatňování jasných pravidel
Kolik kusů ovoce a zeleniny má sníst člověk za den: minimálně 5 porcí denně
Jas se vypočítá index BMI?: BMI = tělesná váha (kg)/ tělesná výška na druhou (m)
U kolika procent ztráty vody dochází u člověka k dehydrataci? 2%
Kdo je autorem citátu: “Každý z nás v životě alespoň jednou onanoval. Kdo tvrdí že ne, onanuje dosud.”: Sigmund Freud
Pro jakou alternativní školu je typická výuka v tzv. Epochách? Waldorfská škola
Integrace znamená: Přístupy a způsoby zapojení žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání a do běžných škol
Vývoj je výslednicí střetů: genetiky, prostředí a tendencí já subjektu
Mezi obecné zákony vývoje nepatří: zákon stáleho postupu k vrcholnému stavu duševních možností
U novorozenců je od počátku aktivní: vestibulární kinestetický a kožní analyzátor
Duševní úroveň kojence je nejlépe patrná: z úrovně fyzických projevů
Po odloučení nepozná kojenec rodiče: po 2-3 týdnech
Deprivací se rozumí: dlouhodobé neuspokojování psychických potřeb
První asociace vštípených představ jde pozorovat: již v batolecí fázi
Představa batolat, že všechno někdo stvořil je: artificialismus
Strach u batolat je vyvolán: novou nejistou situací
Nezdravý vzdor je nejspíš výsledkem: necitlivého přístupu vychovatelů
Myšlení se v raném dětství rozvíjí zvláště: senzomotorickou manipulací
Pocity zahanbení nebo pokoření při napomínání nastávají: již v batolecím věku
Stimulační (povzbuzující) výchova představuje mino jiné: využívání přirozené dětské představivosti a nápodoby
Rozvoji vnímavosti u dětí napomáhá především: zadávání úkolů k pozorování
K rozvíjení záměrné pozornosti přispívá učitel především: dovedností upoutat pozornost
Převaha mechanické paměti u dětí vyplívá zvláště z: dosud malé zásoby poznatků
K vyšší úrovni myšlení přispíváme především: uspořádaností předávaných poznatků
Úroveň sebepoznání bývá u dětí nejvýše: povrchně černobílá
Prožívání se v průběhu dětství puberty vyznačuje: postupným přechodem od lability ke stabilitě a zpět
Sebepojetí je obvykle u dětí: již relativně stabilním východiskem projevů
Maladaptace je označení pro: nepřizpůsobené jednání
V dospívání oslabuje koncentraci pozornosti především: hormonální změny v organismu
!! Přechod k formálním myšlenkovým operacím je podmíněn hlavně: rozvoj abstrakce
Zralost charakteru se projevuje: ohledem na sociální důsledky vlastního chování
Podstatným znakem počátku puberty je: fyziologické změny nutící akceptovat sexuální roli
Autoritativní výchova nejčastěji: neurotizuje (trpí neurózou-psychicka porucha)
Návyk odvracení se od problémů, může vést až k: narkomanii a alkoholismu
Užití obranných mechanizmů je spojeno se zátěží: hraniční
Hl. požadavkem optimální výchovy je: jasné stanovení a důsledné uplatňování pravidel
Žákovský postoj je: hodnotící vztah k sobě samému i k okolnímu světu, navenek se projevující tendencemi reagovat na situace, učitele, rodiče, spolužáky
Výživa ve vztahu k civilizačním nemocem je typická: nadměrným energetickým příjmem, vysokým příjmem nasycených tuků, cholesterolu, soli a současně nedostatkem nenasycených mastných kyselin, vlákniny, ovoce a zeleniny
Pro divergentní řešení problémů je charakteristické hledání: více řešení
Obecná teorie učení a vyučování se nazývá: didaktika
Mezi vývojové mezníky jednotlivých fází psychického vývoje jedince nepatří: ekologické mezníky
Gamblerství je příkladem: psychické závislosti
Mezi specifické poruchy učení patří: dyskalkulie
Aspirační úroveň je nízká když: to, čeho chceme dosáhnout, je vzhledem k našim schopnostem málo
Sumativním hodnocením rozumíme: hodnocení, jehož smyslem je získat konečný celkový přehled o dosahovaných výkonech
Fáze formálních logických operací se v myšlení dětí dle J.Piageta objevuje: Kolem 13. nebo 11. roku
Do klasifikace dyslalie dle rozsahu nepatří: dyslalia kontextová
Ideognostická dyskalkulie se projevuje: poruchou v chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi
poruchou v chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi: tvoří samostatnou skupinu jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami
Mezi refrakční vady nepatří: strabismus
Středně těžká mentální retardace je dána: IQ 49 – 35
Individuální vzdělávací plán je zpracováván: před nástupem žáka do školy, nejpozději však 1 měsíc po nástupu žáka do školy
Termín “hyperbulie” znamená: kvantitativní poruchu vůle
Karel Herfort byl: lékař, zakladatel české dětské psychiatrie
Převod z výchozího jazykového kódu do cílového, který zajišťuje tlumočník znakového jazyka, prochází obvykle: třemi fázemi, tj. recepcí, translací, produkcí
Výchovně vzdělávací proces etopedie zahrnuje fáze: prevence, intervence, resocializace
Teorie kulturního kapitálu se zabývá: rovnými šancemi, resp. znevýhodněním v přístupu ke vzdělání
Filozofie výchovy se zabývá: smyslem, cílem a účelem, koncepcí a pojetím výchovy
Mediace je: vyjednávání a uzavření dohody s pomocí vyškoleného zprostředkovatele
Akční výzkum je charakteristický: cílenou kontrolou proměnných
Pojem sekularizace označuje: zesvětštění
Termín stochastický zákon v sociálních vědách znamená: pravděpodobnostní zákon
Tradiční pohled na deviantní chování, označovaný jako morální: vymezuje ve společnosti zcela jasná, pro všechny lidi srozumitelná pravidla, a jiné chování považuje za nepřípustné, deviantní, bez ohledu na okolnosti
Sociální normy chápeme jako: soubor psaných i nepsaných předpisů ovlivňujících chování lidí
Zakladatelem prvních mateřských škol v Německu v roku 1837 je: F. Fröbel
Etapa formálních operací Piagetovy teorie duševního vývoje se týká kognitivního vývoje: dospívajících
Svalová nerovnost se zmírňuje: protahováním tonického a zpevňováním fázického svalstva
Co je to autorita: vážnost, úcta, respekt bez ohledu na majetek a …
Co je to školní matrika: evidence jenom žáků NEBO evidence všech fyzických osob ve škole
Co je to offovské intstrumentárium: je soubor hudebních nástrojů, které se též označují jako lehko ovladatelné, dětské
Co je to ontodidaktika: provádí didaktickou interpretaci systému nových vědeckých poznatků
Označte, co rozumíte pod pojmem regulátor učení: působení učitele na učební činnosti žáka
Německý pedagog W. Brezinka rozčlenil předmět pedagogiky do tří oblastí. Pokuste se správně určit jeho pojetí pedagogiky: pedagogika jako věda, filozofie výchovy, pedagogika jako praktický návod výchovy
Co znamená termín vědecká verifikace? : ověření zkoumaných ověření (lol, spíš bych řekl dat)
Termín antipedagogika znamená: koncepci, která odmítá výchovné působení dospělého na dítě
Co rozumíme pod pojmem princip subsidiarity? : rozdělení kompetencí a odpovědnosti v oblasti školství na regionální úroveň
Pokuste se určit, co znamená termín anxiozita: úzkostnost žáka
Jaký je základní didaktický princip tzv. učící se společnosti (learning society)? : princip celoživotního učení
Co rozumíte pod pojmem étos školy? : jedná se o společné sdílení hodnot, postojů a vize školy jejími aktéry
Vyberte správnou definici tzv. Rámcového vzdělávacího programu: Dvoustupňový kurikulární dokument
Jaké fakulty tvořily součást středověkých univerzit? : artistická, lékařská, právnická, teologická
Jaký význam ve výchově zaujímá ideál tzv. Kalokagathia?: harmonický soulad těla i ducha
Reformní pedagogika či Hnutí nových škol vzniklo koncem 19. století mj. jako reakce na tehdy fungující didaktický systém. Dokážete určit o jaký systém se jedná? Herbartismus
Vyberte, do jakých skupin kategorizujeme výukové cíle: kognitivní, afektivní, psychomotorické
Co je předmětem studia filozofie výchovy: zabývá se smyslem, cílem a účelem, koncepcí a pojetím výchovy
Vyberte z nabízených možností, co znamená termín referenční skupina: žák se identifikuje s určitou sociální skupinou
Vyberte z možností, co znamená zkratka ISCED: mezinárodní systém klasifikace vzdělávání
Co v pedagogické terminologii znamená tzv. burnout effect? syndrom vyhoření učitele
Co rozumíme pod termínem vzdělávací standard? : minimální žádoucí/přijatelná úroveň vzdělání žáka
Jak lze charakterizovat termín funkční negramotnost?: neschopnost využít znalosti čtení, psaní a počítání v základních psychomotorických dovednostech
Co je základ nebo co spojuje existencionalisty: Absurdita
Porucha pozornosti: Hypoprosexie
Ve které zóně nechává člověk své kamarády: osobní, intimní, veřejná
Kolik by měl dospělý člověk vypít denně tekutin: nejméně 2,5l denne
Na co nejčastěji umírají dospělí lidé v ČR: Kardiovaskularni onemocnění
Jaka je doporucena aerobni zatez pri cviceni (nebo neco takovyho): 30min aerobni zateze v rozmezi 60 – 90% zatizeni
Magické číslo ke krátkodobé paměti -7/+2
Pri urceni skupiny (nakou instituci) je: formalni, neformalni, pracovni
Vitamíny s antioxidačním účinkem - proti nádorům: A, E, C
Kdo napsal eseje o pedaismu a o výchově: Michael de Montaigne
Školní tiskárna: Moderní škola célestina Freineta
Bolnow, Březinka, Schiller: existencionalistická pedagogika
Kdo byl prvním profesorem pedagogiky na Karlově Univerzitě: Gustav Adolf Linder
Linhart a Gertruda napsal: Johann Heinrich Pestalozzi
kteří tvůrci vytovřili projektovou metodu: John Dewey a William Kilpatirck
Jezuitský řád založil: Ignác z Loyoly
Myslitel ve svém díle pojednává o harmonii víry a rozumu a rozlišuje poznání lidská, které je zprostředkováno rozumem, poznání božské, které je zjevné: Tomáš Akvinský
Bernard Bolzano představitel české NO, napsal: Vědosloví
Mezi metody pedagogiky patří: - historicko - srovnávací metody
Základy pedagogiky, jako systematické vědy o výchově mládeže i dospělých položil svými pedagogickými spisy: Jan Amos Komenský
Předmětem pedagogiky je: Výchova
Do subdisciplín speciální pedagogiky nepatří: Floropedie
Pedagogická evaluace se zabývá: hodnocením jevů edukační reality
Vertikální členění pedagogických disciplín vychází z: věku vychovávaného jedince (předšk, vysokošk, prim šk) NEBO horizont- z obsahu ped. Disciplíny (obecná, dějiny ped, srovnávací ped, didak, spec ped)
Obecná pedagogika je: základní pedagogická disciplína
Obecná pedagogika se zabývá: pedagogickými jevy a zákonitostmi u obecného hlediska
Jaký je praktický význam pedagogiky: spočívá v poskytování nepřeberného množství podnětů pro všechny školské i výchovné pracovníky, rodiče, i pro ty, kteří se výchovnými problémy zabývají
Co nepatří do základních pedagogických jevů (principů): zákonitosti výchovy
Co nepatří k pedagogickým principům: princip samostatnosti
Pod pojem „pedagogické zaujetí“ řadíme: pedagogickou angažovanost, klidný a aktivní pedagogický přístup k látce, práci a žákům
Pedagogicky adaptované prostředí zahrnuje: prostředí přírodní i společenské, které působí na rozvoj jedince pozitivním i negativním způsobem
Podmínky výchovy: jsou soubor činitelů, které ovlivňují průběh a výsledky vyučovací činnosti učitele
Výchova je: záměrné působení na osobnost jedince s cílem dosáhnout změn v různých složkách osobnosti
Vnitřní podmínky výchovy zahrnují: fyzické a psychické předpoklady jedince
Vnější podmínky výchovy zahrnují: Čas, velikost školy, její vybavení, pravidla a kurikulum školy, školní zázemí, učivo, řízení výchovného procesu, vyučující, třída žáků
Výchovné prostředí: Stimuluje zdravý a plný rozvoj člověka, hodnoty a sociální vztahy
Disfunkční podmínky představují: všechny formativní účinky, které jsou převážně rušivé, negativní
Které metody řadíme mezi intencionální (přímou) výchovu v rámci mimoškolní výchovy: kurzy, přednášky, semináře, diskuse
Hlavní funkcí výchovně vzdělávací soustavy je: rozvoj subjektu, svobodné harmonické rozvíjení dětí, mládeže a dospělých
Mezi složky výchovy nepatří: výchova humanistická
Funkce výchovy je: plný rozvoj lidské osobnosti, rozvíjet všechny ve všem všestranně
Do funkce výchovy nepatří: rozvoj osobnosti v ekonomických oblastech
Při výchově je účasten: vychovávaný, vychovávající a obsah toho, čemu se vyučuje a učí
O výchově platí, že je: je to celoživotní permanentní proces
Co do forem výchovy nepatří: výchova k samostatnosti
Jak byla dříve chápána výchova: jako výchova pouze zdravých jedinců
Mnohostranná orientace jako hlavní rys výchovy znamená: rozvíjet jedince v jednotlivých oblastech kultury
Mezi obecné rysy výchovy nepatří: pedocentrický charakter
Mezi složky výchovy nepatří: výchova proti rasismu a xenofobii
Co nepatří do autokratického stylu výchovy: jisté a lhostejné chování učitele
Která z etap výchovného procesu není správně: řízené učení
Co nepatří do výchovných cílů: cíle intencionální x funkcionální
Co je to intencionální edukace (výchova): přímá výchova
Autoritativní výchova: nedostatečně respektuje žákovu osobnost, pedagog je absolutní autoritou
Vnitřní podmínky výchovy zahrnují: nutnost respektovat individuální tempo žáka, výrazný vliv temperamentu
Normativní charakter pedagogiky: stanovuje určité normy, cíle, ideály a vzory, ke kterým má výchova a vzdělání směřovat
Terciární vzdělávání je určeno pro: bakalářský a magisterský studijní program, VOŠ a doktorský studijní program
Vzdělání je: výsledek vzdělávání; osvojené vědomosti, dovednosti, postoje, hodnoty a normy
Učební styl je: individuální způsob osvojování poznatků
Pro zvládající učení („mastery learning“) je typické že: každý jedinec bez ohledu na vrozené vlastnosti má možnost zvládnout stejné množství látky pokud mu k tomu je poskytnut dostatek prostoru a času
Pojem „vyučování“ znamená: systematická výchovně‐vzdělávací činnost ve vyučovací jednotce
Alternativní škola je: každá škola, který se něčím liší od standardních běžných škol
Kdo je považován za negramotného: každý jedinec, který neumí číst a psát
Do vztahu S – S (tj. vztahy mezi dvěma subjekty) řadíme: vztahy mezi lidmi
Do speciální didaktiky (metodiky) nepatří: teorie výchovy
Edukačním procesem se myslí: činnost lidí, při níž nějaký subjekt učí a jiný subjekt mu toto učení zprostředkovává
Socializace je: postupné začleňování jedince do společnosti
Co nepatří do koncepce učení: učení v užším slova smyslu
Edukační proces je: je jakákoliv činnost jejímž prostřednictvím nějaký subjekt vyučuje nebo se nějaký subjekt učí
Co obsahuje didaktický trojúhelník: učitel, učivo, žák
Kdo není vychovávaný jedinec: lektor
Aprobace je: způsobilost učitelů vyučovat na určitém stupni nebo typu školy
Pedeutologie je: teorie, která se zabývá problematikou povolání učitele
Pojem „edukátor“ lze přiřadit k: výchovným činitelům
Kompetence učitele zahrnuje: připravenost učitele vyrovnat se s nároky, které jsou na něj kladeny
Psychické předpoklady: zahrnují schopnosti a nadání pro určitou činnost ve výchovně vzdělávacím procesu
RVP: shrnuje vědomosti, dovednosti, schopnosti, postoje a hodnoty
Hromadné sdělovací prostředky zahrnují: masmédia, která ovlivňují výchovně-vzdělávací proces negativně i pozitivně
Didaktická technika je: veškeré zařízení a přístroje
Co to je andragogika: vzdělávání dospělých jedinců v ekonomicky produktivním věku
Co rozumíme pod pojmem „kurikulum“: vzdělávací program, projekt, plán; průběh studia a jeho obsah
Jak definujeme pojem „heteroedukace“: vzdělávání, které je řízeno jinými lidmi, než samotným studentem
Co to je distanční vzdělávání: vzdělávání, při němž účastníci studují samostatně a s vyučujícím komunikují přes média
Šikana je: jakékoliv násilné jednání vůči žákům (psychické i fyzické)
Princip vědeckosti znamená: v průběhu výchovného procesu musí být všechny informace vědecky podložené
Princip jednotnosti: je jednotný v požadavcích i přístupech všech učitelů a vychovatelů
Pedagogický princip označuje: výchovně-vzdělávací zásady ovlivňující efektivitu vzdělávací činnosti
Principem aktivnosti se rozumí: pedagog soustavně vede žáka k aplikaci a praktickému využívání získaných vědomostí a dovedností
Principem cílevědomosti se rozumí: jasné stanovení konečných i dílčích cílů
Reliabilita: vyjadřuje pomocí statistických metod stabilitu, spolehlivost, předpověditelnost; stálost a přesnost; relativní nepřítomnost náhodných, nepravidelných chyb
Experiment: ověřuje, zda předpokládaná intervenující proměnná, když ji měníme, vyvolá změny v proměnné, kterou považujeme za na ní nezávislou
Mezi empirické metody patří: pozorování, experiment, dotazník, rozhovor, obsahová analýza dokumentů, techniky měření (ústní,písemné, praktické zkoušky, testy, škálování, měření v oblasti sociálních vztahů)
Explorativní metody: získávají informace z výpovědí samotné sledované osoby, problematická validita výzkumu
Validita: je schopnost výzkumného nástroje zjišťovat nebo měřit právě to, co je záměrem výzkumného pracovníka
Pojmem hypotéza rozumíme: podmíněný výrok o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými
Kvalitativní výzkum: využívá relativně menší množství zkoumaných
Proměnná je: soubor empiricky definovaných znaků jevu a jeho projevů, na základě jejich vztahů lze konstruovat hypotézy
Kognitivním vývojem dítěte se zabýval: Piaget
Co je to posttraumatická stresová porucha: reakce na traumatickou událost
Typy lidí podle Kretschmera: pyknik, astenik=leptosom, atletik
Demokratická výchova: demokratický: pedagog působí příkladem, přiměřená míra zákazů a příkazů, otevřená a důvěrná komunikace, důslednost
Co je důležité udělat jako první při prvním objevení šikany? oddělit agresora a oběť
Co je to bazální metabolismus?: spotřeba energie vleže, v klidu, při pokojové teplotě
Kde se má správně stlačovat hrudník při resuscitaci: Uprostřed hrudníku
Descartes a jeho metodická skepse: Metodická skepse=pochybnost, ale nemůžu pochybovat o tom, že pochybuju – a když pochybuju - ,,Myslím tedy jsem‘‘
Věk nástupu konkrétních operací dle Piageta: 7-8 až 11-12 let
Co založil Josef z Calasanzy (Kalasanský): Řád piaristů
Jak se nazývá myšlení, kde je jedno konečné řešení: konvergentní
Z čeho vychází kvantitativní hodnocení: pozitivizmus
Co nepatří mezi šikanu: rvačka
Okruhy, které nejsou v obecné pedagogice: somatopedie
Dysbalance: nedostatek pohybu, jehož důsledkem jsou svalové dysbalance a jejich následkem bolest zad
Jak vnímal svět Schopenhauer: dvě kategorie: svět, jak se nám jeví-svět hmotný, materiální a svět jaký je-podstata všech věcí na světě je vůle
Do kolika let je brán pojem ,,dítě‘‘ dle Úmluvy o právech dítěte: dítětem se rozumí osoba mladší 18 let
látky, které zabraňují nádorovému bujení: cytostatika
Základní dokument evaluace školy: hodnocení školou, školní inspekcí, SWOT analýza
Neschopnost koncentrovat pozornost: LMD nebo i třeba roztržitost
Poměr vyslaných a vrácených dotazníků, jak se nazývá: návratnost
bezpečnost na školních akcích: našla jsem že 24 hodin
deindividualizace: proces redukce až ztráty pocitu vlastní individuality, též deindividuace
Co je to PISA?: mezinárodní program pro hodnocení žáků, organizováno OECD, jako závazek členských států monitorovat výstupy vzdělávacích systémů
Pro co je charakteristická triáda příznaků: autismus
Co za dmo má dítě , které je ochrnuto na polovinu těla: hemiplegie
Organizace, která není pro neslyšící: tyfloservis
Kdo se nepodílí na tvorbě IVP: pediatr
Felinoterapie: kočky
Jaký citát souvisí s Imauelem Kantem?: Dvě věci naplňují mou mysl vždy novým rostoucím podivem a úctou; hvězdná obloha nade mnou a mravní zákon ve mně.
Aerobní cvičení: způsobilost organismu příjmat a využívat kyslík v pohybové činnosti, posiluje srdce, nejúčinnější pro spalování tuků
OECD: organisation for economic co-operation and development, organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj
kdo považoval školní pospolitost za důležitou: Peter Petersen
Otto Friedrich Bolnow, Wolfgang Brezinka, Klaus Schaller byly představitelé jakého směru: Existencialistická pedagogika
Který z následujících výroků je nepravidvý. V pedagogice je třeba zachovávat základní pravidla pedagogického postupu: od neznámého ke známemu
Nejmenší zkreslení zjištěných výsledků oproti základnímu souboru u výzkumného vzorku, který je: náhodný
Mezi významné zdoje bílkovin patří: mléko, mléčné výrobky, vejce, maso, ryby, luštěniny
Který z uvedených pojmů nepatří k ostatním: předsudky (vybíralo se z bagetalizace, racionalizace a identifikace ještě)
Cílem vzdělávání je především: rozvíjet klíčové kompetence žáků a studentů v maximální možné míře
Z hlediska prostorového uspořádání třídy byla popsána tzv. Akční zóna učitele a zónna aktivní účasti žáků, kde bývá interakce mezi učiteli a žáky častější než mezi učitely a žáky sedícími jinde. V klasickém uspořádání školní třídy je tato zóna: v prvních lavicích a v centrální části školní třídy.
Minimální respektování individuality vychovávaného jedince a důrazné vyžadování kázně označujeme (z hlediska postavení jedince ve výchovném procesu) jako: autoritativní výchovu
Především na zkoumání mentálních a poznávacích procesů se zaměřuje: kognitivní psychologie
Přečtěte si následující charakteristiku: Snaha po pozornosti a navázání kontaktu se z těchto dětí projevuje rušivým nebo násilným způsobem vůči vychovatelům, často agresí vůči druhým dětem (jako konkurentům); mohou se jevit jako vzdorovité, “neovladatelné,” ale o samotě s vychovatelem mohou působit “jako vyměněné” - hodné až přítulné. S touto charakteristikou se můžeme setkat u dětí: deprivovaných – typ sociálně provokativní
Mezi základní formy sociálního učení patří: imitace
Výchovné a vzdělávací strategie školy při plnění školního vzdělávacího programu jsou: promyšleně volené a řazené postupy, kterými chce škola plnit cíle vzdělání
Co by měl učitel provést při řešení šikany ve třídě? Nalézt nestranné svědky
Při souvislosti mezi vlivem prostředí a dědičnosti na vývoj dítěte platí jedno z následujících tvrzení: Vliv podnětů ze sociálního prostředí nepůsobí na různé jedince stejně, ale bývá modifikován I genetickou výbavou jedince
Ostrakizovaný žák je: agresivní žák
Zpětnou vazbu v edukačním procesu volí učitel, když chce: cíleně poskytnout informace o výstupecj vzdělacích aktivit
Tzv. Malý školský zákon z r. 1922, dobovými učiteli označován jako “školský změtek,” zaváděl: povinnou osmiletou školní docházku bez úlev I pro obyvatele Slovenska a nové předměty – občanská nauka, ruční práe a nauka o domácím hospodářství (toto kdyžtak čekněte)
Mezi fuknce pedagogické komunikace nepatří: řízení školy
Co je to ortorexie?: Patologická závislost na zdravém stravování a biologicky čisté stravě.
Přiřaďte výrok vychovatele k výchovnému stylu: “Uděláš si úkoly teď nebo až večer?:” Demokratický
Pozornost jedince obtížněji upoutávají podněty, které: jsou často opakované a nepodstatné
Stimulační cíl tělesné výchovy ve škole spočívá v: rozvoji trvalého (celoživotního) zájmu o pohybovou aktivitu
K typickým rysům prožívání v adolescenci nepatří: evidentní emocionální stabilita
U kategoriálních proměnných lze zjišťovat tuto střední míru: modus
Jak bývá nazývána hra, při které si děti v předškolním věku hrají “na něco?”: tematická, námětová hra
Stejná slova použitá v různých situacích mohou mít poněkud odlišný význam. Obor, který se zaměřuje na vztahy mezi sdělujícícm a příjemcem v konkrétním kontextu a na záměr komunikace, se nazývá: pragmatika
Sociální učení lze definovat jako (vyberte nejpřesnější vymezení): osvojování si rolí, hodnot, ideálů, sociálních potřeb, postojů, dovedností, atp.
Dlouhodobé zkoumánní vývoje jedné konkrétní skupiny jedinců ve vývojové psychologii označujeme pojmem: longitudinální studie
Eduard Štorch, významný spisovatel, je znám I svou pedagogickou činností, jaká je to činnost?: V období mezi světovými válkami založil pokusnou školu na pražském Libeňském ostrově, známou pod názvem Dětská Farma
Mezi aplikované psychologické vědy nepatří: vývojová psychologie
Který typ citové vazby (attachment) označuje následující ukázka: Tyto děti jsou během separace zdánlivě adaptované. S matkou po návratu neudržují blízký kontakt a jsou odtažité nebo se kontaktu s matkou prostě vyhýbají, jejich chování je poznamenáno nedůvěrou: vazba nejistá – vyhýbavá
Naše paměť pracuje do jisté míry selektivně. Informace, které máme tendenci si zapamatovat hůře: vyvolávají emoční nebo kognitivní konflikt
Křivka zapomínání vyjadřuje: Množství zapamatovaného v závislosti na čase
Jaký pedagogický princip nazýváme “zlatým pravidlem vyučování?:” Princip názornosti
V době nástupu do školy dítě ještě nemusí umět: Udržet soustředěnou pozornost po celou vyučovací hodinu (45 minut)
V radě školy mohou být zastoupeny tyto osoby: občané obce, pracovníci školy, zletilí žáci, zákonní zástupci nezletilých žáků a další osoby
Drunkorexie je: Porucha příjmu potravy s cílem snížit počet kalorií, aby si člověk mohl dovolit konzumovat více alkoholických nápojů
“Pomoz mi, abych to dokázal sám” je výrok charakterizující alternativní školu: Montessori
Mezi instituce státní správy řízení školství v ČR patří: Česká školní inspekce
Opakem vědomí, ve smyslu bdělého prožívání, je: bezvědomí
Když v nějaké situaci zdánlivě náhodně a náhle přijdeme na její řešení, můžeme hovořit o: Vhledu
S pojmem asimilace souvisí jméno: Piaget
Adaptační mechanismus není: Motivace
Nominální proměnnou můžeme vyhodnocovat: analýzou rozptylu/faktorovou analýzou
Jméno související s temrínem „sociální prostor:“ Fromm
Fáze podle Piageta u předškolního dítětě: předoperační
Uspořádání prvků do jasného celku: Zákon blízkosti NEBO Figury a pozadí