SZZ navazující magisterské - psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
9. Emoce a temperament. Aspekty emočních procesů a stavů. Teorie emocí. Klasifikace emocí.
Teorie temperamentu.
10. Motivace. Potřeby (teorie, klasifikace), zájmy (klasifikace). Hodnoty, ideály. Motivy
(klasifikace). Aspirace, aspirační úroveň. Charakterové vlastnosti, vůle, volní procesy a
vlastnosti. Mravní vědomí, morální usuzování. Morálka.
11. Frustrace, frustrační tolerance. Pojem psychická deprivace. Stres. Náročné životní situace.
12. Obecná charakteristika stadia předškolního dětství a stadia školního dětství. Vývoj
poznávacích procesů, rozvoj vývoj osobnosti (sebepojetí a sebehodnocení, emocionalita, vývoj
morálky, volní procesů a autoregulace, vývoj zájmů). Socializace dítěte.
13. Obecná charakteristika období pubescence a adolescence. Časové vymezení, změny
tělesné, psychické a sociální. Socializace v období pubescence a adolescence. Výběr povolání.
str. 2/3
14. Obecná charakteristika období mladé dospělosti. Rozvoj poznávacích procesů. Socializace v
období mladé dospělosti (vztah k normám, morální usuzování, přijetí mužské a ženské role).
Partnerství, manželství, rodičovství.
15. Vnější podmínky jako determinanty vývoje dětí a dospívajících (vliv rodinné atmosféry a
jednotlivých členů rodiny, vztahy vrstevníků, působení školy, vlivy mimoškolní, typy rodičovské
výchovy a její optimalizace).
16. Psychohygiena učitele a žáka. Kategorie zdraví, adaptace a maladaptace. Syndrom
vyhoření.
17. Psychologie poznávací a diagnostické činnosti pedagoga. Sociometrie. Psychologická
anamnéza. Pedagogicko-psychologická charakteristika žáka.
18. Psychodidaktika. Učení a kognitivní rozvoj (vytváření návyků, osvojování vědomostí a
dovedností, “intelektové” učení): vytváření soustav představ a pojmů; učeni se řešení
problémů; senzomotorické učení a dovednosti; psychologická problematika strukturování
učiva, vyučovacích a učebních strategií.