Přednášky SP
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
o jako nositele univerzalizovaných zobecněných sociálních rolí
∙ např. role studenta, muže teenagera, učitele, advokáta
- sociální začlenění se aktivuje podle aktuálních sociálních kontextů, v nichž se člověk nachází - každý člověk má mnoho tváří, žije současně mnoho životů
Společenský vztah probíhá ve třech oblastech (dimenzích):
- v oblasti perceptivní (sociální percepce) – aktéři ve společenském vztahu neustále vnímají vývoj vztahu
- v oblasti komunikativní (sociální komunikace) – mezi aktéry se realizuje neustálá výměna informací - v oblasti interaktivní (sociální interakce) – mezi aktéry dochází k neustálé výměně podnětů a reakcí na ně
Sociální percepce (kognice)
- ve společenském vztahu se zúčastnění neustále vnímají
∙ ostatní aktéry
∙ sami sebe (své pocity, obraz sebe apod.)
∙ sociální situaci, ve které se nacházejí a kam vztah směřuje
- jde o psychologický proces, jehož výsledek je podmíněn:
∙ sociálně psychologickou erudicí (SQ + EQ)
∙ sociokulturními okolnostmi percepce
∙ aktuálními psychickými stavy a aktuální sociální situací (rozvod, rozčilení, dopravní nehoda; nezaměstnaný, důchodce)
- percepce je podmíněna dostupností a kvalitou informací
∙ tři zdroje informací
▪ na základě vlastní zkušenosti (sám divákem)
▪ zkušenosti zprostředkované od jiných lidí (zkušenost je ale často nesdělitelná)
▪ informace přímo od vnímaného člověka nebo od aktérů vnímané situace
19
Sociologie práva K. K. a kolektiv
- základní mechanismy sociální percepce
o identifikace – z vnějších projevů identifikuji vlastnosti vnímaného jedince
o asociace – z určitého jednání asociuji na vlastnosti jedince
o empatie – vcítění do situace jiného
o recipatie – charakterizuji si vyvolávané pocity a ptám se proč jsou takové
- sociální percepce – vytváření si obrazu druhého člověka
∙ dvě poznávací operace:
▪ nejprve selekce – výběr z dílčích podnětů
▪ potom interference (skládání, provázání obrazů)
První dojem např. při jízdě vlakem (Zavřeme oči)
1) Zaujmeme citový postoj (sympatický, působí chladně, smutně apod.)
2) Celkově hodnotíme typově (elegán, frajer, dobrodruh, podvodník apod.)
3) Vyvození závěrů z příznaků (vrásky- starostlivý, velké ruce – pracovitý apod.)
4) Asociujeme (připomíná mi kolegu, jednu učitelku, spolužáka apod.)
→ První dojem bývá obvykle bez protikladů, do 4 minut.
- sociální schémata – organizování dojmů
- přes jedinečnost jedinců a událostí existují podobnosti
- kategorizace jedinců podle pozorovatelných znaků
∙ schémata sebe sama – své nejdůležitější charakteristiky
∙ schémata soc. rolí lidí určitých kategorií – lékař, úředník, milenec, student
∙ schémata pro soc. skupiny – vystihují skupinu či kategorii lidí – autostereotypy a heterostereotypy