Přednášky SP
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Komunikační etiketa (rituály)
- tykání a vykání
- pozdravy (podání ruky, úklony, líbání na tvář)
- usmívání
- projevování emocí (čím severněji, tím je projevování emocí při komunikaci tlumenější, Číňané a Japonci skrývají emoce)
- bariéry – jazyk, stereotypy, etnofaulismů → nepřátelství
21
Sociologie práva K. K. a kolektiv
Komunikace mužů a žen
- ženy jsou verbálně zdatnější (den: ženy 20.000, muži 7.000 slov, lépe komunikují, lépe se vyjadřují), muži spíše tendence jednat
- otázka: „Jak bys to chtěl zařídit?“ – ženy ji berou jako výzvu k diskusi, muži chtějí jednoznačnou odpověď
- ženy spíše než muži při jednání odhalují své já, hovoří o svých osobních problémech - muži rádi přehánějí a snadno vyslovují určitá ultimáta, ženy to berou častěji vážně, nepoužívají tolik nadsázku
- muži rádi konverzují, aby se dověděli informace, ženy rády udržují dobré vztahy
Subjekty a proces komunikace
∙ komunikátor (sdělovatel)
∙ komunikant (příjemce)
∙ komuniké (obsah sdělovaného)
∙ médium (zprostředkující prostředek, např. mobil)
∙ zpětná vazba (ke kontrole pochopení)
∙ funkce komunikátora – součást rolového chování
Základní Laswelllovo schéma komunikace
∙ kdo
∙ sděluje co
∙ komu
∙ jak
∙ s jakým efektem
∙ komunikace má charakter – komunikačního aktu (jednotlivá přednáška)
∙ komunikační proces (na pokračování – více komunikačních aktů za sebou)
Informační bariéry
- hodnota informace roste s mírou neurčitosti
- čas – informaci potřebujeme v jiném čase, než ve kterém vznikla a je dostupná - prostor – informaci potřebujeme mít k dispozici na jiném místě než kde je uložena
Informační kompetence
- nevíme o zdroji, který obsahuje tu informaci
- víme o zdroji, který obsahuje informaci, ale je pro nás nedostupný (fyzicky, technicky, ekonomicky) - víme o dostupném zdroji, ale neumíme informaci najít (neznáme strukturu
- věcná kompetence – máme informaci, ale nerozumíme jí (lékařská zpráva
- informační zahlcení – informace jsou k dispozice, ale je omezená kapacita našich receptorů
Typy sociální komunikace
a) přímá (bezprostřední – nepřímá (přes médium)
b) jednostranná (jen k příjemci) – oboustranná (v obou směrech, s výměnou rolí)
c) auditivní
vizuální
audiovizuální
d) intrapersonální (vnitřní řeč)
interpersonální (diáda, vztah rovnosti nebo nadřazenosti)
skupinová (triáda, komunikační sítě – kruh, řetěz, hvězda, Y, matice)
masová
e) synchronní – asynchronní (on-line – off-line)
Ve verbálním komunikačním aktu lze rozlišit:
∙ záměr mluvčího (jak se pacient cítí)
∙ smysl sdělení pro mluvčího (dotýká se ho nějak informace)
∙ kódování mluvčím (jak se zeptá)
∙ věcný obsah sdělovaného (co ta věta znamená)
∙ dekódování příjemcem (pacient vnímá obsah té věty) např. jak se pacient cítí ∙ smysl sdělení pro příjemce