Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
spíše mladí lidé)
• ke specifickým soc. rolím (s každou věkovou skupinou jsou spojovány typické soc. role
je od nich očekáváno urč. chování) člověk, který se nechová dle svého soc. věku,
vypadá komicky
4. mentální (duševní schopnost určitého věku)
○
věková struktura společnosti vyjadřuje se věkovou pyramidou
○
různé společnosti různě rychle stárnou
○
dělení společností dle zastoupení mladých a starých:
○
progresivní hodně mladých a málo starých (např. Jižní Amerika;rozvojové země)
○
stacionární stále rovnoměrný - ideální sociální stav
○
regresivní hodně starých a málo mladých (stárnoucí populace)
• sociální čas souvisí se sociálními výrobními činnostmi
• sociální stárnutí přibývá technologií a čas běží jakoby mnohem rychleji
• např. ve sportu sociální stárnutí probíhá velmi rychle, soc. stárnutí se promítá do soc. věku
• ve vztahu k soc. věku vnímáme život jako životní cyklus = společensky očekávaný sled
podstatných životních změn a událostí představujících střídání jednotlivých etap:
○
dětství do 12 let
○
mládí = dospívání = adolescence 12 20 let (12 15 let = puberta)
○
dospělost 21 60 let; stáří = třetí věk od (stařecký věk od 75)
• tyto etapy souvisí se socializací a výchovou
• mezi jedn. etapami existují přechodové rituály (např. prokázat odvahu)
• tři úrovně dospívání:
z
9
60
Sociologie práva 1.semestr Kristýnka Tranů
• fyzické v poslední době se zrychluje velmi rychle (třináctiletí vypadají dospěle)
• psychické zrychluje se pomalu
• sociální zrychluje se také pomalu
Geneticky předávané vlastnosti a schopnosti
Dvě základní otázky:
1. Nakolik jsou vlastnosti a schopnosti dány geneticky
2. Nakolik vlastnosti a schopnosti deterministicky určují lidské chování