Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
kterých jednáme
2. oblast komunikativní (výměna informací mezi aktéry spol vztahu)
3. oblast interaktivní (nejdůležitější, vzájemné ovlivňování aktérů)
z
12
60
Sociologie práva 1.semestr Kristýnka Tranů
1) Perceptivní stránka
= Soc. – psychol. proces VNÍMÁNÍ okolí
• Ve společenském vztahu zúčastnění aktéři neustále vnímají:
■
ostatní aktéry
■
sami sebe (své pocity, obraz sebe apod.)
■
sociální situaci, ve které se nacházejí a kam tato spěje
• Jde o sociálně psychologický proces, jehož výsledek je podmíněn:
-
sociálně psychologickou erudicí (SQ + EQ)
-
sociokulturními okolnostmi percepce
-
aktuálním psychickým stavem a sociálním postavením
(rozvod, rozčilení, dopravní nehoda; nezaměstnaný, důchodce)
• Percepce je podmíněna dostupností a kvalitou informací
• Tři zdroje informací:
■
na základě vlastní zkušenosti (sám divákem)
■
zkušenosti zprostředkované od jiných lidí (zkušenost je ale často nesdělitelná)
■
informace přímo od vnímaného člověka nebo od aktérů vnímané situace
Základní mechanismy sociální percepce:
■
identifikace - z vnějších projevů identifikuji vlastnosti vnímaného jedince,
■
asociace - z určitého jednání asociuji na vlastnosti jedince,
■
empatie - vcítění se do situace jiného,
■
recipatie - charakterizuji si vyvolávané pocity a ptám se proč jsou takové.
• Sociální percepce - vytváření si obrazu druhého člověka
• Dvě poznávací operace:
- nejprve selekce – výběr z dílčích podnětů
- potom interference (skládání, provázání obrazu)
Sociální schemata - organizování dojmů
kategorizace jedinců podle pozorovatelných znaků
• schemata sebe sama - své nejdůležitější charakteristiky
• sch.soc.rolí lidí urč. kategorií (lékař, úředník, student)
• sch. pro soc. skupiny - vystihují skupiny či kategorii lidí - autostereotypy a heterostereotypy