Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
v lid. interakci se směňují hodnoty nejrůznějšího druhu (ideje, informace, moc, prestiž)
člověk neustále provozuje soc. barter
• Homans - v lid. chování dominuje racionální prvek, přičemž každé chování lze zpětně
rekonstruovat z hlediska ekonomické kalkulace
• nelze vztáhnout teorii soc. směny na jednání všech lidí ve všech situacích, protože někt. lidé
jsou emociální, někt. racionální (ne vše, co lidé činí, činí z důvodu očekávání odměny)
Teorie sociální identity
• lidé svou identitu odvozují od příslušnosti ke skupině i nepříslušnosti k jiným skupinám, za
kterýmžo účelem maximalizují vnímání pozitivních rysů vlastní skupiny a negativních rysů cizích
skupin (H. Tajfel)
• pojem obsahuje osobní a sociální identitu, člověk se snaží udržet pozitivní obě dvě
• tato teorie se zabývá udržením si pozitivní sociální identity (vysoké skupinové sebehodnocení)
• k jejímu zvýšení existuje mnoho cest, např. snaha zlepšit svou pozici ve skupině, porovnávání s
jinou skupinou
(Kulturní vložka)
Kulturní kapitál
• = zvláštní forma získaných předpokladů jedince nebo skupiny k dosažení určitého sociálního
statutu, která je vázaná na charakter a úroveň enkulturace
• Podle Bourdieua se jednotlivci a skupiny snaží o začlenění do vyšší vrstvy, která se vyznačuje
specifickými kulturními rysy (chováním, tradicemi, jazykem, apod.).
• např. romové nemají kulturní kapitál, protože se nedostanou do majoritní společnosti.
Nedostanou se tam, protože nemají kulturní kapitál —> kulturní deprivace
Sociální kapitál
• = schopnost využívat sociálních sítí k dosažení výhodnějších pozic
• Objem sociálního kapitálu, kterým člověk disponuje, je dán velikosti sítě kontaktů, které je