Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• schemata událostí = scénáře; sled kroků
• Subjektivita percepce v důsledku chyb:
■
Autoprojekce - dotváření obrazu projekcí svých zejména záporných vlastností nebo
nedostatků
■
Haló-efekt - jednostranné zobecnění určité výrazné vlastnosti (zvl. výřečnosti, oblečení či
vzhledu) nebo prvního dojmu
■
Sociální a individuální stereotypy hodnocení - vnímání a hodnocení na základě
zavedených, často zkreslených a předsudečných schémat vnímání a hodnocení, např.
národů, ras, vlastností apod.
■
efekt mírnosti a shovívavosti - člověka, který je mi sympatický, hodnotím mírně a
shovívavě a nabývám přesvědčení, že se mi podobá
2) Komunikativní stránka
○ předávání a přijímání informací mezi aktéry spol. vztahu; ze všech podnětů selektuji jen některé
• soc. komunikace = výměna nebo přenos informací
• někt. myslitelé zdůrazňují, že je podstatou spol. vztahů
• pro lidskou komunikaci oproti zvířatům je charakteristické, že je symbolická (vystupuje
prostřednictvím symbolů znaků nesoucích urč. symbolický význam) zefektivnila se a dosáhla
vyšší úrvně
z
13
60
Sociologie práva 1.semestr Kristýnka Tranů
• znak = zákl. prostředek komunikace, který označuje urč. objekt a ztělesňuje jeho význam
•
podle druhů znaků dělíme komunikaci na:
o verbální (slovní)o neverbální - patří sem mimika (grimasy jsme schopni vytvořit až 7 000 různých
výrazů v obličeji), gestika (gesta), haptika (řeč dotyků např. způsob podání
ruky), řeč těla (postoje), oční kontakt (délka pohledu, klopení
očí), piktogramy(obrázkové symboly např. dopr. značky) a další neverbální znaky
např. noty
•
v běžné řeči získáme až 70 % z neverbální komunikace
•
význ. momenty komunikace
• situace komunikace fyzikální (hluk na ulici), psychické (rozladění) a sociokulturní podmínky