Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• potomci se podobají rodičům (např. chytří rodiče mají 70 % šanci, že se jim narodí chytré dítě, a
naopak)
• rovněž jednovaječná dvojčata žijící samostatně si jsou velmi podobná (mnohem více než
dvojčata dvouvaječná)
• rovněž zajímavá je adopce kriminalita adoptivního otce se projevuje statisticky významně při
kriminální zátěži adoptivního syna v prostředí, ve kterém vyrůstá
• adoptované děti vyrůstající v dětském domově jsou výrazně poškozeny pro další život (např.
jsou méně samostatnější), čím později je dítě adoptováno, tím je její význam a kladný vliv na
dítě menší
• ze 70 % jsou naše vlastnosti a schopnosti podmíněny genetickými dispozicemi, zbytek tvoří
např. soc. učení, soc. prostředí, soc. interakce
• genetické dispozice však samy o sobě nevedou nutně k asociálnímu chování, ale genetická
vloha zvyšuje pravděpodobnost, že na chování budou mít vliv vnější činitelé, bez nichž by se
deviantní chování neuskutečnilo (genetická dispozice zvyšuje práh citlivosti na vlivy vnějšího
prostředí, potom se to přirovnává k biosociální interakci podobenství zámku naše genetické
dispozice, a klíče je prostředí a situací)
• Teorie biosociální interakce - přirovnání zámku (to zděděné) a klíče (prostředí a situace)
Rasa
• pojem rasy by se měl používat v uvozovkách, je to citlivá tematika, pojem rasa je definován
antropologií a biologií nehodnotícím způsobem
• sociologie pokud mluví o „rase“, užívá ji v antropologickém smyslu nebo v přeneseném významu
jako komplex jazykových, kulturních nebo náboženských znaků, tedy chápe ji v podstatě
jako etnicitu
• antropologicky patří všechny „rasy“ (uvádí se 3 – 30 základních „ras“) ke stejnému druhu homo