Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• obraz muže a ženy je sociální a kulturní konstrukcí
• skryté kurikulum - skryté vedení ke genderové roli
• genderová role - soubor zjevných i skrytých pravidel určujících chování, myšlení, cítění,
oblečení, partnerské vztahy apod. Utvrzují se v rodině, vzdělávacím systému i v
celospolečenské atmosféře
• genderová analýza - diagnostikuje rozdíly, užívá vědního oboru genderové statistiky
• genderová rovnost - rovnost v právech, povinnostech a příležitostech mezi pohlavími k
odstranění přímé i nepřímé diskriminace
• promítnutí i do generalizovaných sociálních pozic a rolí spojených s genderem (žena, muž, otec,
matka, babička, řidička, učitelka, manžel/ka, tchyně/tchán)
• když výkon role neplní očekávání sociálního okolí:
• nízké ztotožnění s rolí
• odlišně si roli definuje
• nekonzistentnost role = rozdílná očekávání (role studenta – student sám, profesoři, rodiče)
• sociální role = nástroj sociální kontroly a ovlivňování
• konflikt rolí – např. role matky a studentky
• sexismus - předsudek nebo diskriminace z důvodu pohlaví.
• genderová role nevyhovuje:
• biologicky (transsexuálové dnes více mužů než žen - 5 versus 2 na 100, 000)
• společensky (feministická hnutí)
•
Věk
○
významná charakteristika člověka
○
je to primárně biologický proces
○
rozlišujeme:
1. věk chronologický (kalendářní) a
2. věk biologický (vyjadřuje faktický stav organismu),
3. sociální věk je vztahován:
• k soc. postavení (s urč. věkem očekáváme, že člověk dosáhne prac., os., postavení,
pokud se tomu vymyká, svůj soc. věk předbíhá nebo za ním zaostává)
• ke stupni prestiže (záleží na kultuře např. v Japonsku existuje princip seniority, u nás