Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
(kulturní vložka)
• je jednou z forem soc. interakce
• někteří autoři ji považují za 4. soc. paradigma (3. soc. paradigmata viz výše)
• spočívá v tom, že lidé veškeré své hodnoty (hodnotami je cokoliv, materiální, ideály, ) mezi
sebou neustále směňují v podobě něco za něco
• každé soc. jednání či interakci lze pochopit dle sociální směny:
a) klasická ekonomická teorie – neustálé porovnání se zisky (homo economicus - Smith)
• zdůrazňuje exaktně kalkulující rozum a utilitarismus jako kritérium lid. jednání
• Adam Smith
• člověk neustále provádí ekonomické propočty, aby maximalizoval svůj zisk - porovnává
výdaje (náklady) versus zisky (příjmy) tzv. teorie minimaxu (s minimem úsilí maximum
prospěchu)
b) klasická soc. antropologie – Mauss, směna má symbolickou, ne ekonomickou fci (posiluje
soudržnost, chápání daru)
• sleduje v hist. vývoji člověka různé formy soc. soužití a ukazuje, že soc. soužití bylo
významně ovlivněno maximalizovat efekty (ekonomický přínos)
• Bronislav Malinovský
• soc. směna je základem soc. soudržnosti (dokud lidé obchodují, tak neválčí), soc. směna má
primárně sociální a nikoli ekonomický charakter
• popisuje instituce daru výměna darů udržuje celistvost a soudržnost společenství
• jiní antropologové (Mause /mós/) ukazují, že už v archaických společnostech dar plnil
především symbolickou funkci (darem nejsou jen hmotné předměty, ale i věci jako je výraz
respektu, uspořádání oslav, oběti), přičemž je podstatné, že dar se musí oplatit a velký dar
zavazuje
c) behaviorismus – Georg Simmel: v lid. interakci existuje vždy určitá reciprocita (neboli
ekvivalence) a na soc. interakci tedy lze pohlížet jako na směnu; zaměřil se na výstupy lid.
chování, které jsou viditelné