Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Amerikanizace:
• Amerikanizace = termín popisující ovlivňování okolního světa určitými částmi kultury USA a jím
zapříčiněný posun tohoto světa směrem k jejich hodnotovým a kulturním hlediskům. Lze jí
označit za součást globalizace.
• Proces amerikanizace, nebo také westernizace, registrujeme v zemích střední a především pak
východní Evropy od konce 80. a začátku 90. let minulého století, tedy postupného pádu
komunistických režimů a rozpadu SSSR. Dochází zde k přejímání západních hodnot typických
zejména pro Spojené státy americké, k podřizování se vlivu USA a postupné demokratizaci.
Tento proces má dnes řadu odpůrců, například díky americkému konzumnímu způsobu života.
U nás tento proces probíhal zejména po Sametové revoluci v roce 1989 a byl spíše přípravou na
proces evropeizace.
• Média: V druhé polovině 20. století se díky moderní komunikaci, globalizaci a satelitní
komunikaci šířila americká kultura, televizní seriály, filmy a moderní hudba do celého světa.
Tendence k omezování vlivu amerických pořadů se objevují i v Evropské unii. Ta určuje ve
veřejnoprávních médiích vysílajích na území členských států EU podíl mezi domácí a ostatní
tvorbou, a to za účelem podpory vlastní tvorby. Za nejamerikanizovanější zemi v Evropě se
považuje tradičně Norsko následované Finskem.
• Obchod:Kromě médií je amerikanizace spojená ještě se změnou původně amerických firem v
nadnárodní. Spojené státy jako ekonomicky nejsilnější země na světě vyváží veliké množství
zboží i technologií. Společnosti jako McDonald's, Coca-Cola, Google či Microsoft se velmi
úspěšně rozšířily do všech koutů světa, ve všech zemích dodržují téměř stejnou firemní kulturu,
která vychází právě z té americké.