Zkouška - shrnutí na 58 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ve vztahu k soc. věku vnímáme život jako životní cyklus = společensky očekávaný sled podstatných
životních změn a událostí představujících střídání jednotlivých etap:
dětství do 12 let
mládí = dospívání = adolescence 12-20 let (12 15 let = puberta)
dospělost 21-60 let; stáří = třetí věk (stařecký věk od 75)
○
tyto etapy souvisí se socializací a výchovou
○
mezi jednotlivými etapami existují přechodové rituály (např. prokázat odvahu)
○
tři úrovně dospívání:
fyzické (v poslední době se zrychluje velmi rychle (třináctiletí vypadají dospěle))
psychické (zrychluje se pomalu)
sociální (zrychluje se také pomalu)
Geneticky předávané vlastnosti a schopnosti
Dvě základní otázky: 1. Nakolik jsou vlastnosti a schopnosti dány geneticky?
2. Nakolik vlastnosti a schopnosti deterministicky určují lidské chování?
○ potomci se podobají rodičům (např. chytří rodiče 70 % šance, že se jim narodí chytré dítě, a naopak)
○ rovněž jednovaječná dvojčata žijící samostatně si jsou velmi podobná (mnohem více než dvojčata
dvouvaječná)
○ zajímavá je adopce: kriminalita adoptivního otce se projevuje statisticky významně při kriminální zátěži
adoptivního syna v prostředí, ve kterém vyrůstá
○ adoptované děti vyrůstající v dětském domově jsou výrazně poškozeny pro další život (např. méně
samostatné)
○ čím později je dítě adoptováno, tím je význam adopce a kladný vliv na dítě menší
○ ze 70 % jsou naše vlastnosti a schopnosti podmíněny genetickými dispozicemi
○ zbytek tvoří např. sociální učení, sociální prostředí, sociální interakce
o