Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zkouška - shrnutí na 58 stran

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (524.75 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Základní mechanismy sociální percepce: 

identifikace - z vnějších projevů identifikuji vlastnosti vnímaného jedince, 
asociace - z určitého jednání asociuji vlastnosti jedince, s určitým jednáním si spojím nějaké vlastnosti 
empatie - vcítění se do situace jiného, 
recipatie - charakterizuji si vyvolávané pocity a ptám se proč jsou takové.  

 
Sociální percepci lze také definovat jako vytváření si obrazu druhého člověka: 
Dvě poznávací operace:  
- nejprve selekce – výběr z dílčích  podnětů  
- potom interference (skládání, provázání obrazu) 
 
 
 

Subjektivita percepce v důsledku chyb: 
autoprojekce - dotváření obrazu projekcí svých, zejména záporných vlastností nebo nedostatků 
haló-efekt - jednostranné zobecnění výrazné vlastnosti (výřečnosti, oblečení, vzhledu) nebo prvního dojmu 
sociální a individuální stereotypy hodnocení - vnímání a hodnocení na základě zavedených, často 
zkreslených a předsudečných schémat, např. národů, ras, vlastností apod. 
efekt mírnosti a shovívavosti – u člověka, který je mi sympatický, nabývám přesvědčení, že se mi podobá 
 
2) Komunikativní stránka 

○  předávání a přijímání informací mezi aktéry spol. vztahu; ze všech podnětů selektuji jen některé 
•  sociální komunikace = výměna nebo přenos informací 
•  někteří myslitelé zdůrazňují, že je podstatou společenských vztahů 
•  pro lidskou komunikaci (oproti zvířatům) je charakteristické, že je symbolická (vystupuje 

prostřednictvím symbolů, znaků nesoucích určitý symbolický význam), zefektivnila se a dosáhla vyšší 
úrovně 

•  znak = základní prostředek komunikace, který označuje určitý objekt a ztělesňuje jeho význam 

podle druhů znaků dělíme komunikaci na: 
a) verbální (slovní) 
b) neverbální - patří sem mimika (grimasy), gestika (gesta), haptika (řeč dotyků, př. způsob podání 
ruky), řeč těla (postoje), oční kontakt (délka pohledu, klopení očí), piktogramy (obrázkové symboly 
př. dopravní značky), další neverbální znaky např. noty 

Témata, do kterých materiál patří