Zkouška - shrnutí na 58 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• ve východních zemích se naopak mluvilo o totalitní kontrole (přílišná sociální kontrola)
• v současné době neexistuje „velký bratr“, ale spousta „malých bratrů“, kteří nás pozorují, aniž o tom
víme (např. internet, platební karty)
silná sociální kontrola je např. v Singapuru (např. nesmí se plivat na ulici, pít
nápoje s vysokým obsahem cukru), u nás mezi světovými válkami u Bati,
zahraniční firmy (jak se zaměstnanci oblékají, jaký je jejich životní styl),
v Číně (počet dětí, sexualita: neuvažovalo se o různosti pohlaví, muži i ženy
chodili stejně oblečení)
Strukturální funkcionalismus
- pozornost věnována zejména mechanismům, pomocí kterých sociální systém určuje jednání svých členů
- sociální kontrola má homeostatickou funkci vzhledem ke společnosti
- teorie socializace je stoupenci strukturálního funkcionalismu rozpracována jako nauka o tom, jak
kontrolovat vývoj osobnosti podle potřeb systému
Konsensuální směr
- předpokládá, že základem sociálního řádu je nepsaná úmluva, podle níž se lidé více či méně vědomě
zavazují, že budou dodržovat pravidla umožňující vzájemné soužití. Protože jsou odkázáni jeden na
druhého, snaží se maximalizovat výhody, které z této skutečnosti plynou, a minimalizovat nevýhody.
Filozofickým základem je teorie společenské smlouvy.
Parsons: Sociální řád je založen na určitém minimálním konsensu ohledně základních hodnot. Jen za této
podmínky se sociální řád může reprodukovat.
Teorie konfliktu
- jakákoli forma soužití vyhovuje jen části zúčastněných. Ostatní jsou k účasti v daném sociálním řádu
donuceni, i když to pro ně není někdy vůbec výhodné; každý sociální řád privileguje jisté skupiny lidí a
diskriminuje ostatní. Odlišné zájmy způsobují střety a konflikty, které jsou nedílným symptomem dané
společnosti, příčinou jejího vývoje, změny či zániku.
Interpretativní sociologie
- přesunuje zájem společnosti od velkých sociálních skupin i od velkých ideologií ke každodennímu životu
lidí. Společnost existuje díky tomu, že její řadoví členové svým jednáním, stále znovu, společnost vytvářejí;
k této teorii patří zejména symbolický interakcionalismus a fenomenologická sociologie
Symbolický interakcionalismus vychází z následujících premis:
1) lidské bytosti jednají na základě významu, který přikládají všem věcem, jež je obklopují
2) významy nejsou vlastností samotných věcí, ale produktem soc. interakce probíhající mezi členy spol.
3) významy nejsou stabilní, mohou být neustále pozměňovány a redefinovány v průběhu nových interakcí
…Jinými slovy, svět který nás obklopuje, je závislý na našem přístupu k němu.
Fenomenologická sociologie zkoumá svět každodennosti, svět běžných aktivit lidí, které zpravidla ani
nenapadne tázat se po tom, je-li svět skutečně takový, za jaký ho považují. Ve svém přirozeném postoji
berou věci prostě za dané, berou je tak, jak přicházejí. Za stejně samozřejmé považují i to, že druzí lidé vidí
svět právě tak jak oni.