Zkouška - shrnutí na 58 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- masmédia poskytují informace, na postoje mají ale spíše vliv interpersonální vazby a působení názorových
vůdců, dva stupně: TV vůdci okolí
- informační konzervy: sbírka zákonů, filmy, záznamová média - důležitý snadný přístup pro adresáty
- cílem právní komunikace je právní informovanost a formování mínění o právu
- faktory ovlivňující komunikaci: objektivní a subjektivní (můj zájem)
- změna právního vědomí probíhá:
adaptací (osvojení znalostí a hodnot)
pozitivací (právní charakter připsán osvojené neprávní normě)
přenášením obsahu (osvojení dílčího jednání z interpretace jiné osoby)
- efekty komunikace: informační, motivační, akční
- 3 okruhy informací:
1) základní -- v běžných společenských vztazích
2) pro výkon rolí
3) pro kvalifikovaná rozhodnutí
49.Právo, právní vědomí, právní chování
Právní vědomí tvoří obousměrný zprostředkující článek mezi objektivním právem a právním chováním;
pro část řetězce právo – právní vědomí jsou stěžejní 2 otázky:
→ v jakém rozsahu je fakt, že určité jednání je právem reglementováno,
akceptován právním vědomím společnosti?
- proč není určité chování považováno za trestný čin?
Právní vědomí je liberální a právo nestihlo reagovat / prahová hodnota pro trestnost je nevhodně
stanovena (trestný čin krádeže – 1 Kč) / příliš nová právní úprava
→ v jaké míře závažnost deliktu dle normy koinciduje
s hodnocením závažnosti dle společnosti?
- pokud chybí projev vůle jednat podle platného práva, může jít o tyto případy:
jedinec právo nezná a porušení nastává mimoprávní motvací / právo zná, ale jeho hodnotící a
postojová stránka se rozchází s obsahem práva (považuje ho za nemorální, nefunkční, nevýhodné…)