TP otázky ke zkoušce, zpracované cca
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
K zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku – může např. určit,
že některé činnosti lze provozovat v určitých časech a na určitých
místech nebo je zakázat úplně
Pořádání veřejných akcí (kulturních, sportovních…)
K zajištění udržování čistoty ulic a veřejných prostranství, k ochraně
životního prostředí
Podle stanovení zvláštního zákona
Okruh zájmů, pro které je vyhláška vydána, musí být v souladu se zákonem a
musí se vztahovat k výkonu samosprávy
B. Kraje
Kraje nemohou zasahovat do samostatné působnosti obcí – mezi vyhláškou kraje
a vyhláškou obce není žádný právní vztah
U krajských vyhlášek není přesně vymezen okruh působnosti – musí se
jednoduše týkat samostatné působnosti kraje, musí upravovat záležitosti
v zájmu kraje
2. Legislativní působnost ve státní správě – přenesená působnost
Podzákonný, výkonný a nařizovací charakter
Vydávání nařízení na základě výslovného zmocnění – odvozený právní akt
Sekundární, podzákonný právní předpis
Cílem je konkretizace a provedení určité právní regulace
10
Pravomoc svěřena radě obce a kraje
A. Obce
Nařízení obce vázáno zákonem i jinými právními předpisy
Obce s rozšířenou působností (tzv. „malé okresy“) – jejich nařízení má větší
územní působnost, nemá ale vyšší právní sílu
B. Kraje
Nařízení kraje vázáno zákony a jinými předpisy
Schvalování, platnost a účinnost
A. vyhlášek a nařízení obcí
Pravomoc podepisovat svěřena starostovi – podepisuje spolu s místostarostou
Podmínkou platnosti je vyhlášení – musí alespoň 15 dní viset na úřední desce (ta musí
být i na internetu)
Platnosti nabývá předpis vyhlášením = 1. den vyvěšení na úřední desce