Přednášky Státověda
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
subjekty
o
podílející se na přípravě (návrhu)
se zákonodárnou iniciativou
nedisponující zákonodárnou iniciativou
poradní
orgány, které jsou složeny z odborníků, akademiků
o
projednávající a schvalující návrh
struktura orgánu
proces (čtení a hlasování)
konečné hlasování
o
vyhlašující
hlava státu
publikační – normotvorná funkce
-
formy postavené na roveň
o
delegované zákonodárství
o
rozhodnutí o právních normách pomocí prostředků přímé demokracie (referendum)
-
správa
o
obecně – zvláštní druh zřízení
trvale organizované instituce
stálá činnost
plní funkce regulace (parametry)
převažuje-li dovnitř = soukromé instituce
převažuje-li vně = veřejné instituce
o
státní správa
regulační činnost státu
charakteristika činnosti
o
výkonná
o
podzákonná (secundum et intra legem)
může se chovat pouze v intencích a v mezích zákona
(parametrech regulace)
formy
o
nařizovací
a) tvorba právních norem obsažených v odvozených
(sekundárních) pramenech práva (OOZPPř)
b) vydávání aktů aplikace práva v podobě individuálních
Státověda
K. K. a kolektiv
19
správních aktů (ISA; správních rozhodnutí)
a + b = vnější akty správy
vnitřní akty správy (VAS)
důsledek uplatňování zásady nadřízenosti a
podřízenosti
nadřízený (vyšší) orgán státní správy může (musí) řídit
podřízený (nižší) orgán státní správy (resp. státní
organizaci, ústav, zařízení)
resortní pojetí organizace a činnosti
nejsou pramenem práva
akty řízení
o
interní normativní instrukce
o
individuální služební pokyny
vliv Individuálního Správního Aktu?
o
institut správního řízení
o
organizační
takové formy činnosti, které právo orgánu: