Otázky 2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- média podle této teorie svým výběrem zpráv a témat neovlivňují přímo názory lidí (neříkají lidem, co si mají myslet), ale mají významnou úlohu při určování toho, o čem se mluví, o čem lidé přemýšlejí a jaká témata jsou vnímána publikem jako důležitá.
- zvláště v oblasti domácí politiky máme málo přímého kontaktu => ve většině případů známe jen ty aspekty politiky, které jsou považovány za zaznamenání vhodné pro přenos masovými médii
korporátní agenda - problémy a témata velkých společností a korporací
mediální agenda - problémy a témata, kterými se zabývají média (TV, rádio, noviny apod.)
politická agenda - politici, zákonodárci
veřejná agenda - problémy a témata probíraná (ať už soukromě či veřejně) členy veřejnosti
- v souvislosti s nastolováním agendy upozorňuje mediální teorie na framing (rámování) a priming (vypíchnutí)
framing (rámování) - při zdůrazňování tématu je často potřeba téma určitým způsobem zarámovat, tj. dát mu význam v takovém rámci, kterému budou lidé rozumět
priming (vypíchnutí) – spočívá ve zdůrazňování určitých podrobností
35) Objektivita, vyváženost a nestrannost zpravodajství
-nejvíce zdůrazňované požadavky na zpravodajství
- objektivita má dvě složky: faktičnost a nestrannost
faktičnost: pravdivost (faktická a věcná správnost, přesnost) + relevance (zda jsou ve zprávě obsaženy všechny informace pro událost relevantní, zda nic podstatného nechybí)
nestrannost – jak jsou informace zpracovány: zda poskytují rovný a nezkreslený pohled, zda se mohou všichni relevantní aktéři vyjádřit
- kritérium vyváženosti (znamená rovný nebo proporční přístup aktérů do zpráv)
- neutrální prezentace (tzn. nehodnotící zpracování)
- porušením objektivity je předpojatost, stranění
angažovaná podpora (záměrná)
- otevřené stranění: editorial, komentáře, placená inzerce
- skryté stranění – propaganda: informace doručená zpravodajskému médiu nátlakovou skupinou
nezáměrná předpojatost
- nezáměrné a otevřené stranění – při selekci témat, události
- nezáměrná a skrytá předpojatost – ideologie: zakotvena ve zpravodajských textech, těžko odhalitelná
36) Média v ČR
Tištěná média
- široké obsahové spektrum tištěných médií: časopisy o bydlení, kultuře, pro ženy, muže
- nejčtenější celostátní deník je Blesk, poté MF DNES, Právo
- čtené zpravodajské týdeníky: Reflex, Týden, Respekt
- české deníky nejsou s výjimkou Haló novin (KSČM) spojovány s politickými stranami x na druhé straně jsou zpravidla charakterizovány jako pravicově zaměřené (MF DNES, Lidové noviny, Hospodářské noviny) nebo levicově zaměřené (Právo)
Elektronická média
- v sektoru elektronických médií byl v polovině 90. let ustaven duální systém => dvě kategorie médií: veřejnoprávní a soukromé (komerční)