Otázky 2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- svět je dnes jako globální vesnice propojen
- člověk si vybírá takové noviny, které odpovídají jeho názorové orientace i zde lze uplatnit teorie dvoustupňové komunikace a názorových vůdců (média již neovlivňují příjemce přímo, ale skrz názorové vůdce, zejména odborníky)
- negativní rysy médií: snižují vkus veřejnosti, omezují fantazii
- pozitivní rysy médií: informují, jsou kulturní a sociální, výchovně-vzdělávací, politické, obchodní
Média lze chápat jako: Okno(na vlastní oči), zrcadlo(představa věrného odrazu), filtr(gatekeeping), ukazatele, platforma, plátno(falešný obraz)
Společenské funkce médií
a) informovat – poskytovat informace o událostech a podmínkách ve světě
b) kontinuita (přenos kulturního dědictví)
c) korelace (vytváření vzájemných vztahů mezi jednotlivými částmi společnosti) – vysvětlování, komentování významů událostí
d) zábava – prostředek uvolnění
e) získávání (mobilizace) – využití masové komunikace pro účely politické a komerční propagandy
Typologie médií
- nejstarší jsou média tištěná: knihy, noviny, letáky
periodická (alespoň 2x ročně) x neperiodická
dle dosahu: lokální, regionální, celostátní, nadnárodní
dle obsahu: zpravodajské deníky, tituly společenského a životního stylu
- média elektronická (s vysílaným signálem)
dle dosahu: lokální, celoplošná, nadnárodní
dle diverzity programu: širokospektrální x specializovaní (hudební, sportovní kanál)
soukromá x veřejné služby
34) Informační funkce médií. Gatekeeping, agenda setting.
- informační funkci představuje v současných médiích takový důležitý mediální žánr, jakým je zpravodajství
- prostřednictvím zpravodajství jsme informováni o mnoha událostech společenského života
- politické zpravodajství nám prezentuje komunikaci mezi politickými institucemi x stejně jako všechny mediální produkty je také konstrukcí reality => teorie masové komunikace analyzuje faktory, které působí na produkci zpráv:
„gatekeeping“ (hlídání brány) – spočívá ve výběru událostí gatekeeperem (hlídačem, vrátným), které se stanou zprávami – aby se událost stala zprávou, měla by být:
- jednoznačná (čím jasnější a jednoznačnější je událost, tím spíš bude vybraná pro zpravodajství)
- negativní
- překvapivá x souznění – buď je neočekávaná x zpráva, kterou si publikum přeje, očekává
- významná, frekvence, variace, vztah k elitním národům/osobám, personifikace, práh pozornosti
Celkem 12 faktorů
gatekeeping - „proces výběru informací vpuštěných do médií“
Gate Keeper – editoři zpracovávají jen 10 % materiálu, který dostanou od zpravodajských agentur, výběr probíhá na základě předpokladu, co uspokojí publikum => editor se tedy rozhoduje velmi subjektivně
agenda setting (nastolování témat) – vliv masových médií na publikum