Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázky 2017

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (324 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- svět je dnes jako globální vesnice propojen

- člověk si vybírá takové noviny, které odpovídají jeho názorové orientace  i zde lze uplatnit teorie dvoustupňové komunikace a názorových vůdců (média již neovlivňují příjemce přímo, ale skrz názorové vůdce, zejména odborníky)

- negativní rysy médií: snižují vkus veřejnosti, omezují fantazii

- pozitivní rysy médií: informují, jsou kulturní a sociální, výchovně-vzdělávací, politické, obchodní

Média lze chápat jako: Okno(na vlastní oči), zrcadlo(představa věrného odrazu), filtr(gatekeeping), ukazatele, platforma, plátno(falešný obraz)

Společenské funkce médií

a) informovat – poskytovat informace o událostech a podmínkách ve světě

b) kontinuita (přenos kulturního dědictví)

c) korelace (vytváření vzájemných vztahů mezi jednotlivými částmi společnosti) – vysvětlování, komentování významů událostí

d) zábava – prostředek uvolnění

e) získávání (mobilizace) – využití masové komunikace pro účely politické a komerční propagandy

Typologie médií

- nejstarší jsou média tištěná: knihy, noviny, letáky

 periodická (alespoň 2x ročně) x neperiodická

 dle dosahu: lokální, regionální, celostátní, nadnárodní

 dle obsahu: zpravodajské deníky, tituly společenského a životního stylu

- média elektronická (s vysílaným signálem)

 dle dosahu: lokální, celoplošná, nadnárodní

 dle diverzity programu: širokospektrální x specializovaní (hudební, sportovní kanál)

 soukromá x veřejné služby

34) Informační funkce médií. Gatekeeping, agenda setting.

- informační funkci představuje v současných médiích takový důležitý mediální žánr, jakým je zpravodajství

- prostřednictvím zpravodajství jsme informováni o mnoha událostech společenského života

- politické zpravodajství nám prezentuje komunikaci mezi politickými institucemi x stejně jako všechny mediální produkty je také konstrukcí reality => teorie masové komunikace analyzuje faktory, které působí na produkci zpráv:

 „gatekeeping“ (hlídání brány) – spočívá ve výběru událostí gatekeeperem (hlídačem, vrátným), které se stanou zprávami – aby se událost stala zprávou, měla by být:

- jednoznačná (čím jasnější a jednoznačnější je událost, tím spíš bude vybraná pro zpravodajství)

- negativní

- překvapivá x souznění – buď je neočekávaná x zpráva, kterou si publikum přeje, očekává

- významná, frekvence, variace, vztah k elitním národům/osobám, personifikace, práh pozornosti

Celkem 12 faktorů

gatekeeping - „proces výběru informací vpuštěných do médií“

Gate Keeper – editoři zpracovávají jen 10 % materiálu, který dostanou od zpravodajských agentur, výběr probíhá na základě předpokladu, co uspokojí publikum => editor se tedy rozhoduje velmi subjektivně

agenda setting (nastolování témat) – vliv masových médií na publikum

Témata, do kterých materiál patří