Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázky 2017

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (324 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

prostředím/arénou, kde se odehrává na národní/mezinárodní úrovni celá řada událsotí

Média a společnost - přístupy:

a) intuitivní (každodenní) – odkazuje ke znalostem, které všichni máme ze své dlouhé zkušenosti s médii a které nám umožňují pochopit, co se děje

- z této teorie vychází naše schopnost činit logická rozhodnutí, utvářet si vkus a činit soudy, odlišit realitu od fikce, „číst mezi řádky“

b) normativní – zkoumá předepisování toho, jak se mají média chovat (pravdivost, přesnost, objektivnost)

c) provozní – vztahuje se k praktickým představám, jimiž se řídí mediální praktici při své práci v médiích

- v případě médií to pomáhá řešit problémy např. jak vybrat zprávy, jak uspokojit publikum, jak vytvořit účinnou reklamu

d) sociálněvědní – zabývá se obecnými tvrzeními o povaze, fungování a účincích masové komunikace

normativní teorie

autoritářská teorie – masová komunikace jako nástroj státní autority, i cenzurou (polovojenské režimy apod.)

liberální teorie – svobodný tisk, cenzura je nepřípustná, z myšlenky volného trhu

sovětská teorie – média slouží dělnické třídě a jejímu vůdci, komunistické straně

teorie společenské odpovědnosti – dodržování pravdivosti, přesnosti, objektivnosti – eticá povinnost médií

další teorie

rozvojová – využití médií v zemích třetího světa pro zabezpečení rozvoje

teorie demokratické participace – reakce na vývoj médií směřující k jejich komercionalizaci a monopolizaci

33) Komunikace, masová komunikace. Média, masová média – klasifikace.

komunikace – všeobecně považována za společenský proces příznačný pro existenci a fungování lidské společnosti

- základním nástrojem komunikace je řeč, i když komunikace má současně i neverbální charakter (auditivní, čichový, hmatový, chuťový, teplotní a vizuální komunikační kanály)

Komunikační kanály – vokální, vizuální, hmatový, čichový, teplotní, chuťový

znaky komunikace:

komunikátor  adresant: mediované sdělení (text), komunikační kanál (médium) => účinek (zpětná vazba)

typy komunikace:

a) intrapersonální (osobní) – komunikace sama se sebou: přemýšlení, snění

b) interpersonální – mezi 2 až 3 lidmi

c) skupinová

d) meziskupinová

e) institucionalizovaná – např. bohoslužba, svátky

f) masová

Masová komunikace

Vyvolána potřebou rozvoje společnosti, snaha o překonání časové a prostorové omezenosti

- velký význam měl vynález knihtisku (pol. 15. st.), nicméně až tisk novin v mnohatisícových exemplářích představoval moderní masové médium; následující média: telegraf, telefon, fotografie, film, rozhlas, televize

- zatímco kdysi se komunikace odehrávala převážně ústním přímým stykem, zde informace přenášejí profesionální komunikátoři – na základě neosobních médií

Témata, do kterých materiál patří