Otázky 2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
prostředím/arénou, kde se odehrává na národní/mezinárodní úrovni celá řada událsotí
Média a společnost - přístupy:
a) intuitivní (každodenní) – odkazuje ke znalostem, které všichni máme ze své dlouhé zkušenosti s médii a které nám umožňují pochopit, co se děje
- z této teorie vychází naše schopnost činit logická rozhodnutí, utvářet si vkus a činit soudy, odlišit realitu od fikce, „číst mezi řádky“
b) normativní – zkoumá předepisování toho, jak se mají média chovat (pravdivost, přesnost, objektivnost)
c) provozní – vztahuje se k praktickým představám, jimiž se řídí mediální praktici při své práci v médiích
- v případě médií to pomáhá řešit problémy např. jak vybrat zprávy, jak uspokojit publikum, jak vytvořit účinnou reklamu
d) sociálněvědní – zabývá se obecnými tvrzeními o povaze, fungování a účincích masové komunikace
normativní teorie
autoritářská teorie – masová komunikace jako nástroj státní autority, i cenzurou (polovojenské režimy apod.)
liberální teorie – svobodný tisk, cenzura je nepřípustná, z myšlenky volného trhu
sovětská teorie – média slouží dělnické třídě a jejímu vůdci, komunistické straně
teorie společenské odpovědnosti – dodržování pravdivosti, přesnosti, objektivnosti – eticá povinnost médií
další teorie
rozvojová – využití médií v zemích třetího světa pro zabezpečení rozvoje
teorie demokratické participace – reakce na vývoj médií směřující k jejich komercionalizaci a monopolizaci
33) Komunikace, masová komunikace. Média, masová média – klasifikace.
komunikace – všeobecně považována za společenský proces příznačný pro existenci a fungování lidské společnosti
- základním nástrojem komunikace je řeč, i když komunikace má současně i neverbální charakter (auditivní, čichový, hmatový, chuťový, teplotní a vizuální komunikační kanály)
Komunikační kanály – vokální, vizuální, hmatový, čichový, teplotní, chuťový
znaky komunikace:
komunikátor adresant: mediované sdělení (text), komunikační kanál (médium) => účinek (zpětná vazba)
typy komunikace:
a) intrapersonální (osobní) – komunikace sama se sebou: přemýšlení, snění
b) interpersonální – mezi 2 až 3 lidmi
c) skupinová
d) meziskupinová
e) institucionalizovaná – např. bohoslužba, svátky
f) masová
Masová komunikace
Vyvolána potřebou rozvoje společnosti, snaha o překonání časové a prostorové omezenosti
- velký význam měl vynález knihtisku (pol. 15. st.), nicméně až tisk novin v mnohatisícových exemplářích představoval moderní masové médium; následující média: telegraf, telefon, fotografie, film, rozhlas, televize
- zatímco kdysi se komunikace odehrávala převážně ústním přímým stykem, zde informace přenášejí profesionální komunikátoři – na základě neosobních médií