(7) 12. a 13. Příprava na hodinu - Magma
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu
Téma hodiny: MAGMA
Vypracoval: Daniel Sikora
Pro třídy: 9. A a 9. B
Místo realizace: učebna
Časová dotace: 2 · 45 min
Forma výuky
normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální, samostatná práce
Prostředky výuky: počítač, promítací plátno a promítačka, ppt prezentace, struktura zápisu pro žáky k prezentaci,
učebnice Přírodopis 9 (Švecová a kol., 2007), tabule s křídou, sešity žáků, psací potřeby
Další informace (dle formy např. velikost skupin):
Zařazení do výuky dle RVP
Vzdělávací oblast – Člověk a příroda
Vzdělávací obor – Přírodopis
Tematický celek – Neživá příroda
Průřezové téma – Environmentální vzdělávání (Základní podmínky života – přírodní zdroje;
Lidské aktivity a problémy životního prostředí – změny v krajině)
A) VVC: 1. Žák vlastními slovy vysvětlí, co je to magma, popíše jeho složení a uvede přibližný rozsah jeho teploty.
2. Žák objasní, v kterých oblastech zemského tělesa magma vzniká a na jaké typy rozlišujeme magma podle místa jeho vzniku.
3. Žák vysvětlí rozdíl mezi pojmem magma a láva.
4. Žák rozliší 2 typy lávy na základě toho, jakým způsobem a v jakém skupenství se může dostat na zemský povrch.
5. Žák pozná podle vzhledu vyvřelou horninu hlubinnou od výlevné a horninu z čedičového od horniny z žulového magmatu.
B) Analýza učiva
1. Pojmy nové (nově vytvářené): magma, čedičové a žulové magma, láva, vyvřelá hornina, hlubinná a výlevná hornina,
vylití lávy, vyvrhování útržků lávy
opěrné: tavenina, hornina, teplota, tlak, křemičitany, vodní páry, sopečné plyny, zemský plášť, zemská kůra,
zemský povrch, litosféra, sopka, tuhnutí, krystaly nerostů, barva hornin
rozšiřující: horké skvrny, viskozita, pyroklastika, žilná hornina
2. Dovednosti
senzomotorické: provádění zprostředkovaného pozorování vyvřelých hornin podle obrázků z prezentace
intelektuální: vymezení pojmu magma, zacházení s pojmy tavenina, teplota, tlak, čedičové magma, žulové magma, láva, vyvřelá hornina, tuhnutí,
útržky lávy, krystaly nerostů, barva hornin; popsání složení, rozsahu teploty, místa vzniku magmatu a způsobu dostávání se lávy
na zemský povrch; klasifikování magmatu a vyvřelých hornin; srovnání magmatu a lávy, hlubinné a výlevné vyvřeliny, čedičového
a žulového magmatu; plánování pozorování vyvřelých hornin podle velikosti krystalů nerostů a barvy hornin, poznání typu hornin
3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo
4. Myšlenkové operace: srovnávání – magma a láva, hlubinná a výlevná vyvřelina, čedičové a žulové magma;
generalizace – závislost rychlosti tuhnutí magmatu na hloubce pod zemským povrchem,