Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




(7) 12. a 13. Příprava na hodinu - Magma

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu

Téma hodiny: MAGMA

Vypracoval: Daniel Sikora

Pro třídy: 9. A a 9. B

Místo realizace: učebna

Časová dotace: 2 · 45 min

Forma výuky

normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální, samostatná práce

Prostředky výuky: počítač, promítací plátno a promítačka, ppt prezentace, struktura zápisu pro žáky k prezentaci,

učebnice Přírodopis 9 (Švecová a kol., 2007), tabule s křídou, sešity žáků, psací potřeby

Další informace (dle formy např. velikost skupin):

Zařazení do výuky dle RVP

  1. Vzdělávací oblast – Člověk a příroda

  2. Vzdělávací obor – Přírodopis

  3. Tematický celek – Neživá příroda

  4. Průřezové téma – Environmentální vzdělávání (Základní podmínky života – přírodní zdroje;

Lidské aktivity a problémy životního prostředí – změny v krajině)

A) VVC: 1. Žák vlastními slovy vysvětlí, co je to magma, popíše jeho složení a uvede přibližný rozsah jeho teploty.

2. Žák objasní, v kterých oblastech zemského tělesa magma vzniká a na jaké typy rozlišujeme magma podle místa jeho vzniku.

3. Žák vysvětlí rozdíl mezi pojmem magma a láva.

4. Žák rozliší 2 typy lávy na základě toho, jakým způsobem a v jakém skupenství se může dostat na zemský povrch.

5. Žák pozná podle vzhledu vyvřelou horninu hlubinnou od výlevné a horninu z čedičového od horniny z žulového magmatu.

B) Analýza učiva

1. Pojmy nové (nově vytvářené): magma, čedičové a žulové magma, láva, vyvřelá hornina, hlubinná a výlevná hornina,

vylití lávy, vyvrhování útržků lávy

opěrné: tavenina, hornina, teplota, tlak, křemičitany, vodní páry, sopečné plyny, zemský plášť, zemská kůra,

zemský povrch, litosféra, sopka, tuhnutí, krystaly nerostů, barva hornin

rozšiřující: horké skvrny, viskozita, pyroklastika, žilná hornina

2. Dovednosti

senzomotorické: provádění zprostředkovaného pozorování vyvřelých hornin podle obrázků z prezentace

intelektuální: vymezení pojmu magma, zacházení s pojmy tavenina, teplota, tlak, čedičové magma, žulové magma, láva, vyvřelá hornina, tuhnutí,

útržky lávy, krystaly nerostů, barva hornin; popsání složení, rozsahu teploty, místa vzniku magmatu a způsobu dostávání se lávy

na zemský povrch; klasifikování magmatu a vyvřelých hornin; srovnání magmatu a lávy, hlubinné a výlevné vyvřeliny, čedičového

a žulového magmatu; plánování pozorování vyvřelých hornin podle velikosti krystalů nerostů a barvy hornin, poznání typu hornin

3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo

4. Myšlenkové operace: srovnávání – magma a láva, hlubinná a výlevná vyvřelina, čedičové a žulové magma;

generalizace – závislost rychlosti tuhnutí magmatu na hloubce pod zemským povrchem,

Témata, do kterých materiál patří