(7) 12. a 13. Příprava na hodinu - Magma
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
závislost tekutosti magmatu na obtížnosti jeho dostupování se na zemský povrch;
klasifikace – typy magmatu, vyvřelé horniny podle místa vzniku a typu;
analogie – obdoba tuhnutí magmatu jako například tuhnutí roztavené směsi železa, uhlíku a jiných prvků v oceli
5. Mezipředmětové vztahy
vertikální: prvouka, přírodověda (základní poznatky o horninách) – přírodopis (rozvoj poznatků o horninách)
horizontální: Př – F (fyzikální vlastnosti geologického prostředí a magmatu – teplota, tlak, změny skupenství, barva, velikosti hornin)
Př – Ch (látkové složení magmatu, chemické vzorce)
Př – Z (oblasti výskytu horských skvrn, sopky vyvrhující útržky lávy)
Př – ČJ (cizí slova – viskozita, pyroklastika, pegmatit; význam slova magma jako nadřazený slovu láva)
Př – M (úměrnosti fyzikálních faktorů; prostorová orientace – spodní, svrchní část; použití logických symbolů –, =, →)
6. Praktický dopad: využití vyvřelých hornin ke stavebním a dekoračním účelům
C. Scénář výuky:
Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků MetodaForma
Organizace výuky
ČasPoznámky
pomůcky
Úvod
5 min
motivace
2 min
• přivítání se s žáky
• zápis do třídní knihy
• rozdání struktur zápisu k prezentaci
• seznámení s tématem a cíli hodiny
• stojí u lavic
• sedí v lavicích, komunikují
• pomáhají s rozdáváním, poslouchají
• sedí v lavicích, poslouchají
• rozhovor úvodní
• vysvětlování
• výklad
• hromadná– frontální
1 min
1 min
1 min
2 min
• třídní kniha
• struktury zápisu, do sešitů žáků
Hlavní
část:
35 min
opakování
5 min
expozice
20 min
shrnutí
3 min
• otázky a úkoly kladené žákům:
- Na které hlavní části lze rozlišit zemské těleso?
- Kolik km má mocnost zemská kůra oceánská a kolik kontinentální? Do kolika km hloubky pod povrchem sahá zemský plášť? Do kolika jádro?
- Co je to litosféra a do kolika km hloubky pod zemským povrchem sahá? Jak se nazývá vrstva, po které se pohybují litosférické desky?
- Ke kterým jevům, projevující se na zemském povrchu, dochází v místech, kde se desky o sebe třou, narážejí do sebe, nebo kde se podsouvá jedna deska pod druhou?
- Co je to zemětřesení, kde vzniká a jak se šíří?
Uveďte alespoň 3 významné zemětřesné oblasti ve světě a 3 v ČR.
• průběh na podkladu prezentace:
- výklad pojmů; vysvětlování procesů:
magma, složení a teplota magmatu, místo vzniku magmatu; rozdíl mezi magmatem a lávou; typy magmatu, vyvřelé horniny podle místa vzniku a typu; horké skvrny; způsob dostupování lávy na zemský povrch související se skupenstvím
- otázky žákům:
• Máte již nějakou představu, co by to mohlo být magma? Co se vám pod tímto pojmem vybaví?
• Dokázali byste objasnit, co je to tavenina? Vysvětlili byste rozdíl mezi roztokem a taveninou? (souvisí to se skupenstvím)