Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




(7) 12. a 13. Příprava na hodinu - Magma

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

závislost tekutosti magmatu na obtížnosti jeho dostupování se na zemský povrch;

klasifikace – typy magmatu, vyvřelé horniny podle místa vzniku a typu;

analogie – obdoba tuhnutí magmatu jako například tuhnutí roztavené směsi železa, uhlíku a jiných prvků v oceli

5. Mezipředmětové vztahy

vertikální: prvouka, přírodověda (základní poznatky o horninách) – přírodopis (rozvoj poznatků o horninách)

horizontální: Př – F (fyzikální vlastnosti geologického prostředí a magmatu – teplota, tlak, změny skupenství, barva, velikosti hornin)

Př – Ch (látkové složení magmatu, chemické vzorce)

Př – Z (oblasti výskytu horských skvrn, sopky vyvrhující útržky lávy)

Př – ČJ (cizí slova – viskozita, pyroklastika, pegmatit; význam slova magma jako nadřazený slovu láva)

Př – M (úměrnosti fyzikálních faktorů; prostorová orientace – spodní, svrchní část; použití logických symbolů –, =, →)

6. Praktický dopad: využití vyvřelých hornin ke stavebním a dekoračním účelům

C. Scénář výuky:

Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků Metoda

Forma

Organizace výuky

Čas

Poznámky

pomůcky

Úvod

5 min

motivace

2 min

• přivítání se s žáky

• zápis do třídní knihy

• rozdání struktur zápisu k prezentaci

• seznámení s tématem a cíli hodiny

• stojí u lavic

• sedí v lavicích, komunikují

• pomáhají s rozdáváním, poslouchají

• sedí v lavicích, poslouchají

• rozhovor úvodní

• vysvětlování

• výklad

• hromadná
– frontální

1 min

1 min

1 min

2 min

• třídní kniha

• struktury zápisu, do sešitů žáků

Hlavní

část:

35 min

opakování

5 min

expozice

20 min

shrnutí

3 min

• otázky a úkoly kladené žákům:

- Na které hlavní části lze rozlišit zemské těleso?

- Kolik km má mocnost zemská kůra oceánská a kolik kontinentální? Do kolika km hloubky pod povrchem sahá zemský plášť? Do kolika jádro?

- Co je to litosféra a do kolika km hloubky pod zemským povrchem sahá? Jak se nazývá vrstva, po které se pohybují litosférické desky?

- Ke kterým jevům, projevující se na zemském povrchu, dochází v místech, kde se desky o sebe třou, narážejí do sebe, nebo kde se podsouvá jedna deska pod druhou?

- Co je to zemětřesení, kde vzniká a jak se šíří?
Uveďte alespoň 3 významné zemětřesné oblasti ve světě a 3 v ČR.

• průběh na podkladu prezentace:

- výklad pojmů; vysvětlování procesů:

magma, složení a teplota magmatu, místo vzniku magmatu; rozdíl mezi magmatem a lávou; typy magmatu, vyvřelé horniny podle místa vzniku a typu; horké skvrny; způsob dostupování lávy na zemský povrch související se skupenstvím

- otázky žákům:

• Máte již nějakou představu, co by to mohlo být magma? Co se vám pod tímto pojmem vybaví?

• Dokázali byste objasnit, co je to tavenina? Vysvětlili byste rozdíl mezi roztokem a taveninou? (souvisí to se skupenstvím)

Témata, do kterých materiál patří