Portfoliovy_ukol_3_-_Skolni_vzdelavaci_program
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Seminář k učitelské praxi 2 - matematika
Portfoliový úkol – školní vzdělávací program
Bc. Daniel Sikora (UČO: 430 115)
ZŠ a MŠ Písek, příspěvková organizace, Písek 184, PSČ: 739 84 (okres Frýdek-Místek)
Ve školním vzdělávacím programu (ŠVP) této školy se uvádí, že předmět
matematika se zde vyučuje jako samostatný předmět a má časovou dotaci 5 hodin týdně ve
všech ročnících, kromě 8. ročníku, kde jen 4 hodiny týdně. Vyučování probíhá ve třídě,
vyučovací jednotkou je hodina. Důraz je kladen na rozvoj logického myšlení, čemuž je
podřízena veškerá výuka. Dále je vzdělávání zaměřeno na osvojení pojmů, matematických
postupů a užití matematiky v reálných situacích. Ve vyučování se vyučující matematiky
kromě klasických metod postupně snaží zavádět do výuky i nové netradiční vyučovací
metody.
Z výchovných a vzdělávacích strategií pro rozvoj klíčových kompetencí žáků jsou zde
zahrnuty následující.
V rámci kompetencí k učení škola vede žáky k osvojování základních matematických pojmů a
vztahů postupnou abstrakcí a zobecňováním reálných jevů, k vytváření zásoby matematických
nástrojů (pojmů, vztahů, metod řešení,…); plánuje učení a hodnotí žáky způsobem, který jim
umožňuje vnímat vlastní pokrok; podporuje hledání souvislostí mezi teorií a praxí i mezi
jednotlivými předměty, vede žáky k aplikaci znalostí v ostatních vyučovacích předmětech a
v reálném životě; vede žáky k plánování postupů a úkolů, využívá prostředků výpočetní
techniky.
V rámci kompetencí k řešení problémů škola učí žáky zvolit správný postup při řešení
slovních úloh a reálných problémů (provádět rozbor problému a plánu řešení), odhadovat
výsledky; s chybou žáka pracuje jako s příležitostí jak ukázat cestu ke správnému řešení; vede
žáky k ověřování výsledků; umožňuje žákům pracovat se zdroji, v nichž si mohou ověřit
správnost svého řešení.
V rámci kompetencí komunikačních klade důraz na užívání správné terminologie a symboliky
(na formulaci a vyjadřování myšlenek a názorů v logickém sledu), na výstižné vyjadřování;
vede žáky v rámci skupinové práce k tomu, aby se zhostili role mluvčího a prezentovali
výsledky práce skupiny; vede žáky ke zdůvodňování matematických postupů.
V rámci kompetencí sociálních a personálních vyžaduje dodržování pravidel slušného
chování, sama dodržuje pravidla soužití ve třídě a tím podporuje pozitivní klima a atmosféru
bezpečí; zařazuje do výuky takové úkoly, které mohou být vykonávány individuálně, ve
dvojicích či skupinově (zadává úkol, při kterých žáci mohou spolupracovat) a s žáky
reflektuje výhody a nevýhody těchto různých způsobů; vede žáky k tomu, aby se podíleli na
utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými
lidmi přispívali k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytli
pomoc nebo o ni požádali; prostřednictvím různých technik hodnocení a sebehodnocení práce
žáků se žáci učí oceňovat práci vlastní i druhých
V rámci kompetencí občanských učí žáky respektovat názory ostatních a zodpovědně se
rozhodnout podle dané situace; společně se žáky se domlouvá na pravidlech soužití i
provozních pravidlech a vede žáky k jejich dodržování, uplatňuje důsledky při jejich
nedodržování.