(7) 12. a 13. Příprava na hodinu - Magma
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
• Hovořili jste již o tom, která skupina nerostů je nejrozšířenější v zemské kůře? Která to je?
• Uměli byste vysvětlit, v čem spočívá rozdíl mezi magmatem a lávou?
• Hovořili jste již o tom, jak se nazývají horniny vzniklé z magmatu / co to jsou vyvřelé horniny? Kterou skupenskou přeměnou by mohlo dojít ke vzniku hornin z roztaveného magmatu? Uváděli jste si již, do kterých 3 skupin podle místa vzniku se vyvřelé horniny třídí?
• Slyšel už někdo z vás o tzv. horkých skvrnách, kde se nacházejí?
• Jakým způsobem se magma dostane na zemský povrch? Musí to být vždy láva vylitá v tekutém stavu? Mohla by se na zemský povrch dostat i nějakým způsobem v pevném stavu?
• průběh na podkladu tabulek a obrázků z prezentace:
- charakteristika jednotlivých skupin vyvřelých hornin podle místa vzniku a typu magmatu, důraz především na okem pozorovatelné určovací znaky
- otázky a úkoly žákům:
• Které horniny budou tuhnout rychleji? Hlubinné, které tuhnou pod zemí, kde je vyšší teplota nebo výlevné, tuhnoucí na povrchu při nižší teplotě?
• Na obrázku porovnejte velikost či okem viditelnost jednotlivých krystalů nerostů u žuly, jakožto zástupce hlubinné vyvřeliny, a u čediče, zástupce výlevné vyvřeliny.
• Dostane se na povrch snadněji magma, které je tekutější nebo magma, které je méně tekuté?
• Porovnejte, zda je světlejší čedič nebo žula.
• odpovídají na položené otázky a úkoly z paměti nebo s pomocí svých učebních materiálů z minulých hodin
• poslouchají, sledují obrázky v prezentaci, zapisují si do struktury zápisu, odpovídají na položené otázky; případně reagují, kdyby jim nebylo něco srozumitelné
• poslouchají, sledují tabulky a doplněné obrázky příkladů hornin v prezentaci, odpovídají na doplňující otázky a úkoly; pokud pro ně není něco zřejmé, dají to najevo
• rozhovor opakovací
• výklad, vysvětlování, popis, rozhovor vyvozovací, práce s textem, projekce statická, grafické činnosti
• – | | –, pozorování
• – | | –
• – | | –
• – | | –
5 min
20 min
3 min
• sešity žáků, případně učebnice
• – | | –,
psací potřeby,
prostředky k prezentaci, tabule s křídou
• – | | –
Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků MetodaForma
Organizace výuky
ČasPoznámky
pomůcky
fixace
4 min
diagnóza
3 min
• otázky a úkoly:
- Co je to magma? Za jakých tlakových a teplotních podmínek vzniká?
- Popište složení magmatu.
Uveďte jeho teplotní rozsah.
- Ve kterých místech zemského tělesa
magma vzniká?
- Co je to láva? Vysvětlete rozdíly mezi magmatem a lávou.
- Co jsou to vyvřelé horniny?
Uveďte rozdělení vyvřelých hornin.
- Kterými dvěma způsoby se může dostat láva
na zemský povrch?
- V čem spočívá hlavní viditelný rozdíl mezi hlubinnou a výlevnou vyvřelinou a v čem mezi horninou vzniklou z čedičového magmatu a žulového magmatu?