Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




(7) 12. a 13. Příprava na hodinu - Magma

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

• Hovořili jste již o tom, která skupina nerostů je nejrozšířenější v zemské kůře? Která to je?

• Uměli byste vysvětlit, v čem spočívá rozdíl mezi magmatem a lávou?

• Hovořili jste již o tom, jak se nazývají horniny vzniklé z magmatu / co to jsou vyvřelé horniny? Kterou skupenskou přeměnou by mohlo dojít ke vzniku hornin z roztaveného magmatu? Uváděli jste si již, do kterých 3 skupin podle místa vzniku se vyvřelé horniny třídí?

• Slyšel už někdo z vás o tzv. horkých skvrnách, kde se nacházejí?

• Jakým způsobem se magma dostane na zemský povrch? Musí to být vždy láva vylitá v tekutém stavu? Mohla by se na zemský povrch dostat i nějakým způsobem v pevném stavu?

• průběh na podkladu tabulek a obrázků z prezentace:

- charakteristika jednotlivých skupin vyvřelých hornin podle místa vzniku a typu magmatu, důraz především na okem pozorovatelné určovací znaky

- otázky a úkoly žákům:

• Které horniny budou tuhnout rychleji? Hlubinné, které tuhnou pod zemí, kde je vyšší teplota nebo výlevné, tuhnoucí na povrchu při nižší teplotě?

• Na obrázku porovnejte velikost či okem viditelnost jednotlivých krystalů nerostů u žuly, jakožto zástupce hlubinné vyvřeliny, a u čediče, zástupce výlevné vyvřeliny.

• Dostane se na povrch snadněji magma, které je tekutější nebo magma, které je méně tekuté?

• Porovnejte, zda je světlejší čedič nebo žula.

• odpovídají na položené otázky a úkoly z paměti nebo s pomocí svých učebních materiálů z minulých hodin

• poslouchají, sledují obrázky v prezentaci, zapisují si do struktury zápisu, odpovídají na položené otázky; případně reagují, kdyby jim nebylo něco srozumitelné

• poslouchají, sledují tabulky a doplněné obrázky příkladů hornin v prezentaci, odpovídají na doplňující otázky a úkoly; pokud pro ně není něco zřejmé, dají to najevo

• rozhovor opakovací

• výklad, vysvětlování, popis, rozhovor vyvozovací, práce s textem, projekce statická, grafické činnosti

• – | | –, pozorování

• – | | –

• – | | –

• – | | –

5 min

20 min

3 min

• sešity žáků, případně učebnice

• – | | –,

psací potřeby,

prostředky k prezentaci, tabule s křídou

• – | | –

Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků Metoda

Forma

Organizace výuky

Čas

Poznámky

pomůcky

fixace

4 min

diagnóza

3 min

• otázky a úkoly:

- Co je to magma? Za jakých tlakových a teplotních podmínek vzniká?

- Popište složení magmatu.
Uveďte jeho teplotní rozsah.

- Ve kterých místech zemského tělesa
magma vzniká?

- Co je to láva? Vysvětlete rozdíly mezi magmatem a lávou.

- Co jsou to vyvřelé horniny?
Uveďte rozdělení vyvřelých hornin.

- Kterými dvěma způsoby se může dostat láva
na zemský povrch?

- V čem spočívá hlavní viditelný rozdíl mezi hlubinnou a výlevnou vyvřelinou a v čem mezi horninou vzniklou z čedičového magmatu a žulového magmatu?

Témata, do kterých materiál patří