Politologie výpisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
33. Komunikace, pojem masové komunikace. Média, masová média. Klasifikace masových médií.
- komunikace = přenos informací pomocí jazyka
- rozlišení na sdělování informace na intelektuální a emotivní, slovní a nevýslovné
- masová společnost = char.centralizace byrokratického státu a odcizováním člověka od jeho prvotních soc.sk.
- masové sdělovací prostředky = snaha cíleně ovlivnit nálady ve společnosti
- komunikátor = ne jedinec, ale specializovaná org.s vysokou dělbou práce a nákladným tech.vybavením
- 1.masmédiem = tisk, postupně přichází rádio, dnes nejvíce TV a internet
- tisk známý od 15.st., skutečný masový charakter až v 19.st. předpoklad zlacinění tisku, vyšší gramotnost
- růst volného času růst významu masových prostředků (TV)
- vynález telegrafu a telefonu vyšší rychlost přenosu zpráv
- současný svět ozn.jako globální vesnice
- teorie dvoustupňové komunikace a názorových vůdců: masmédia neovlivňují většinu jedinců přímo, ale prostřednictvím názorových vůdců 2 hl.sk.názorových vůdců podle Mertona: lokální x kosmopolitní
- klasifikace masmédií viz otázku č.36
34. Informační funkce médií. Gatekeeping. Agenda setting.
- informační fci představuje zpravodajství teorie masové komunikace analyzuje faktory, kt.působí na produkcí zpráv gatekeeping = hlídání brány = výběr událostí, kt.se stanou zprávami
- Galtung a Holomboe-Rugeová: 12 faktorů (zpravodajských hodnot), kt.z událostí mohou vytvořit zprávu:
a) frekvence – časové rozpětí
b) práh pozornosti
c) jednoznačnosti
d) význam – např.přímý důsledek
e) souznění – splňuje očekávání
f) překvapení
g) kontinuita – pokud se dostala už jednou, může znova
h) variace – např. zahraniční politika
i) vztah k elitním národům
j) vztah k elitním osobám – mocné národy a osobnosti
k) personifikace – osoby slouží k identifikaci
l) negativita
- gatekeeper = řada pracovníků mediální org.odpovědných za výběr informací
- zprávy jsou inspirovány mýty Luleho 7 mýtů: a) oběť, b) obětní beránek, c) hrdina, d) dobrá matka, e) podvodník, f) jiný svět, g) potopa
- nastolování témat (agenda setting) má 3 hlavní oblasti = mediální, veřejnou a politickou vzájemné vztahy
- Shaw a McCombs: problematika nastolování témat pro pol.arénu platí, že je realitou z 2.ruky, většinou známe jen ty aspekty politiky, kt.jsou považovány za zaznamenáníhodné
- rámování (framing) + vypíchnutí (priming) 2.úroveň nastolování agendy
- český tým vztahy mezi veřejnou a mediální agendou:
a) mediální pastýř = veř.agenda ovlivněna tou mediální, naopak ne
b) dialog = obě se ovlivňují navzájem
c) intaktní = neovlivňují se vůbec
d) vox populi = veřejná agenda ovlivňuje mediální
35. Objektivita, vyváženost a nestrannost zpravodajství
- objektivita podle Westerstahla 2 zákl.složky: faktičnost + nestrannost
- faktičnost = složena z kritérií pravdivosti (faktická, věcná správnost výpovědi, její přesnost a úplnost) + relevance (vychází z normat.očekávání, z požadavků a potřeb publika, ukazatelů reálného světa)
- nestrannost = jak jsou informace zpracovány, složena z kritérií vyváženosti (rovný/proporční přístup aktéru do zpráv, rovnocenné předvádění a hodnocení) + neutrální prezentace (nehodnotící zpracování, vyhnutí se explicitním a implicitním hodnotícím prvkům)
- Trampota: časté porušení požadavků objektivity = předpojatost/stranění (bias) s McQuailem rozlišují 4 základní formy předpojatosti podle hledisek záměrná/nezáměrná a otevřená/latentní:
a) angažovaná podpora = záměrné + otevřené
b) propaganda = záměrné + skryté
c) nezáměrná předpojatost (unwritting bias) = nezáměrná + otevřená (při selekci témat aj.)
d) ideologie = nezáměrná + skrytá (těžko odhalitelná)