Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vypracované otázky ke zkoušce 2018

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (102.53 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- vznik telegrafu a telefonu -> rychlejší přenos informací

- 1. masmédium = tisk (15.st., masový charakter až v 19.st.), dále rádio, dnes hlavně TV a internet

- současný svět: „globální vesnice“

- teorie dvoustupňové komunikace a názorových vůdců – masmédia neovlivňují většinu jedinců přímo, ale prostřednictvím názorových vůdců -> sdělovací prostředky působí na ně a oni tyto informace zprostředkují svému okolí

- Merton – 2 skupiny názorových vůdců:

  • lokální – zajímají se o místní záležitosti, starousedlíci

  • kosmopolitní – zajímají se o problémy širšího světa

34. Informační funkce médií. Gatekeeping, agenda setting

- viz otázka 32

35. Objektivita, vyváženost a nestrannost zpravodajství

- nejvíce zdůrazňované požadavky na zpravodajství:

  • objektivita

- Westerstahl – 2 základní složky: faktičnost (pravdivost a relevance) a nestrannost (vyváženost a neutrální prezentace)

- porušení: předpojatost/stranění (bias) zprávy -> 4 základní formy: záměrná/nezáměrná a otevřená/latentní

  • angatovaná podpora (partisanship) – záměrné a otevřené stranění -> editorial, komentářová strana, placená inzerce, dopisy čtenářů

  • propaganda – skrytá forma záměrného stranění

  • nezáměrná předpojatost (unwrittingbias) – otevřená, ale nezáměrná předpojatost při selekci témat, událostí a zpravodajských úhlů pohledu

  • ideologie – skrytá, ale nezáměrná předpojatost, zakotvená ve zpravodajských textech (může být odhalena jen podrobnou interpretací a argumentací)

  • vyváženost

  • nestrannost

36. Média v ČR. Tištěná média. Elektronická média. Nákladovost (čtenost), sledovanost, poslechovost

a) Tištěná média:

- největší význam pro politickou komunikaci: především celostátní deníky a zpravodajské týdeníky

- prodej stále klesá -> meziročně ve srovnání s předchozím rokem se průměrná denní prodej snížil o 66 000 kusů, což je 7%

- čtenářem alespoň 1 časopisu v ČR je 84 % občanů ČR ve věku 12-79 let, tj. téměř 7,4 mil. Osob

- denní tisk: Blesk, MF DNES, Deník, Právo, AHA, Lidové noviny, Hospodářské noviny

- celostátní zpravodajské týdeníky: Reflex, Týden a Respekt

- absence „seriózního“ deníku a hyperkomercionalizace

b) Elektronická média:

- pol. 90. let – duální systém -> 2 kategorie médií: veřejnoprávní a soukromoprávní (komerční)

  • veřejnoprávní zřizovány na základě zákona – základním zdrojem financí jsou tzv. koncesionářské poplatky a mají za úkol naplňovat tzv. veřejnou služby, samoregulace (vázáni při vysílání Kodexem)

- Kodex ČT – přijatý v r. 2003, základní zásady naplňování veřejné služby v oblasti TV vysílání závazné pro ČT a její pracovníky, zřídil tzv. Etický panel (poradní orgán generálního ředitele ČT na pomoc při posuzování otázek vyplynuvší z uplatňování Kodexu), Rada ČT (členové voleni PS)

Témata, do kterých materiál patří