Vypracované otázky ke zkoušce 2018
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- McManus – 7 základních ekonomických vztahů:
-
investoři a mateřská společnost – investoři očekávají finanční zisk, vliv nebo prestiž
-
mateřská společnost a média – mateřská společnost rozděluje finanční prostředky, ustavuje politiku média a vybírá nejvyšší vedení společnosti, může odvádět zisky média
-
média a zpravodajská redakce – vedení média najímá šéfredaktora, stanovuje rozpočet, cílovou skupinu a obecnější zpravodajskou politiku
-
zpravodajské zdroje a zpravodajská redakce – z perspektivy směny spolupracují informační zdroje
s reportéry, dokud věří, že jejich myšlenky získají zvýhodňující přístup k veřejnosti
-
inzerenti a média – inzerenti platí za pozornost publik, kterou jim médium doručuje na základě statistických odhadů popisujících velikost, bohatství a věk spotřebitelů
-
spotřebitelé zpravodajství a redakce zpravodajství – vztah je založen na směně, pozornost příjemce je směněna za informaci
-
spotřebitelé zpráv a široká veřejnost – to, jakým způsobem jsou informace získané ze zpravodajství využitelné ve společnosti, ovlivňuje, jak příjemce vnímá médium a zda se bude ke zpravodajství média vracet
- vztah mezi médii a společností -> formulace požadavků na jejich činnost (charakter normativních teorií):
představy každodenních příjemců zpráv
-
provozní kodexy mediálních společností
součást mediálního vzdělávání (mediálních pracovníků i široké veřejnosti)
-
legislativní úpravy a regulační mechanismy spojené s fungováním regulačních orgánů
profesionální mediální kritika nebo profesně etické kodexy profesních sdružení (u nás např. Syndikátu novinářů ČR)
33. Komunikace; pojem masové komunikace. Média, masová média. Typologie masových médií.
- komunikace = přenos informací pomocí jazyka – důraz na ovlivnění obsahu zprávy během přenosu od sdělovatele k příjemci informace (informační šum)
- sdělování informací (slovní/nonverbální):
intelektuální – důraz na objektivnost sdělení
emotivní
- komunikace slouží k řešení základních problémů a rozvíjení aktivit života lidské společnosti -> zprostředkovává koordinaci aktivit mezi lidmi, oživuje zkušenosti z minulosti, umožňuje plánování budoucnosti, překonává izolovanost jedinců, spolupůsobí při socializaci člověka a rozšiřuje lidské vědění
- masová společnost (název od 19.stol.) – centralizace byrokratického státu, odcizování člověka od jeho prvotních sociálních skupin (rodina, obec), nárůst snahy najít si novou identifikaci s velkými sociálními skupinami (rasa, národ -> vznik moderního nacionalismu), ztráta pocitu zodpovědnosti jedince za činnost velkých formálních organizací, víra v rozum, neustálý vývoj k lepšímu
- masové sdělovací prostředky
- vlastníci považováni za příslušníky společenské a mocenské elity