Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
cizích vojsk na našem území a souhlasu vyslání našich ozbrojených sil do zahraničí (čl.
39 odst. 3 a čl. 43 odst. 2 Ústavy ČR)
• patří zde také souhlas k ratifikaci mezinárodních smluv uvedených v čl. 49 odst. 2
Ústavy ČR
Působnost v základních otázkách vnitřní politiky
-
v této oblasti Ústava svěřuje značnou část působnosti Parlamentu do rukou PS – souvisí to
s propojením této působnosti s působností kontrolní
-
Ústava ČR zvláštní formy působnosti v této oblasti neuvádí, stanoví je jen obecně, neboť
přijetí každého zákona je realizací politiky na určitém úseku politického, hospodářského nebo
sociálního života
-
dále je zakotvena v §50, §82 – 85, §101 – 106 JŘPS
Kontrolní působnost
-
tato působnost se překrývá s působností v otázkách vnitřní a zahraniční politiky
-
kontrolní působnost svěřuje Ústava ČR ve vztahu k výkonné moci Poslanecké sněmovně,
která ji vykonává permanentně
-
Senát je spíše konstruován jako nástroj kontroly Poslanecké sněmovny samotné
-
kontrolní působnost spočívá zejména ve sledování, jak orgány ČR provádějí zákony, které
Parlament přijal, a v opatřeních, které napomáhají maximálnímu přiblížení stavu, který
zákonodárný orgán svými akty zamýšlel
-
dříve Parlament prováděl kontrolu ústavnosti a zákonnosti právních předpisů výkonných
orgánů – dnes je to záležitost Ústavního soudu
-
Parlament může vůči ostatním orgánům působit jen prostředky, které mu Ústava svěřuje
-
Parlament může sledovat, jak výkonné orgány postupují, získává informace o jejich činnosti a
projednává jejich zprávy – k tomu mu slouží prostředky parlamentní demokracie, které jsou:
a) citační právo, které představuje povinnost určitých funkcionářů státu dostavit se na