Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• působnost v základních otázkách zahraniční politiky
• působnost v základních otázkách vnitřní politiky
• působnost kontrolní
• působnost autonomní
Ústavodárná působnost
-
Parlament je de constitutione lata jediným pravidelným ústavodárným orgánem ČR – proto
nepřichází v úvahu žádná dělba této působnosti
-
Parlament je pouze omezen čl. 9 odst. 2 Ústavy ČR a čl. 1 Listiny
-
Ústavní zákony se přijímají při změnách a doplňcích ústavy a dále v případech, kdy Ústava ČR
vyžaduje použití ústavního zákona např. při změně státních hranic (čl. 11), pro zavedení
některé z forem přímé demokracie (čl. 2 odst. 2)
-
naopak v některých situacích je přijetí ústavního zákona vyloučeno – např. čl. 8 odst. 4
ústavního zákona o bezpečnosti ČR
Zákonodárná působnost
-
Parlament je jediným zákonodárným orgánem ve formálním smyslu – nedělí se s žádným
orgánem (některé orgány mají pouze právo zákonodárné iniciativy)
-
můžeme rozlišit několik způsobů, kterými Ústava ČR svěřuje Parlamentu zákonodárnou
působnost – tyto způsoby jsou:
a) nejobecněji to plyne z čl. 15 odst. 1 Ústavy ČR, podle kterého zákonodárná moc v ČR
náleží Parlamentu – to neznamená, že Parlament může přijmout zákon libovolného
obsahu (zákon musí být v souladu s Ústavou ČR a dalšími ústavními zákony); nejvíc
požadavků na obsah zákonů stanoví Listina, která vymezuje, co zákonodárce může a
nemůže
b) v řadě případů ústavní předpisy stanoví obecně požadavek přijetí zákona – v Ústavě ČR
to jsou např. ustanovení čl. 2 odst. 3 a 4 nebo čl. 78 a najdeme je také v Listině