Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
spravovat záležitosti územního společenství občanů a vykonávat na daném území
veřejnou moc
• stát může zasáhnout do činnosti ÚSC jen tehdy, vyžaduje-li to ochrana zákona a
způsobem, který zákon stanoví (čl. 101 odst. 4)
• výhrada zákona je spjata se zásahy státu, ale současně i s vymezením působnosti
zastupitelstev ÚSC a pověřením jejich orgánů výkonem státní správy – totéž se týká
vydávání sekundárních předpisů orgány samosprávy (rovněž k tomu je třeba
zmocnění zákonem)
• právo na samosprávu je chráněno přímo Ústavním soudem (čl. 87 odst. 1 písm. c)
v podobě zvláštního typu ústavní stížnosti
-
dalším orgánem ochrany je NSS, neboť Ústava předvídá možnost ochrany práva na
samosprávu cestou kompetenčních sporu, který místo Ústavního soudu poskytuje NSS
-
novinkou je ochrana poskytována proti rozpuštění zastupitelstva – je zde možnost podání
správní žaloby proti rozhodnutí ministerstva vnitra – totéž může v případě vyslovení zániku
mandátu v rámci řízení ve věcech volebního soudnictví učinit jednotlivý člen zastupitelstva
nebo ten, za koho kandidoval
Vliv členství EU na samosprávu
-
rozvoj regionů:
• nástroj uplatňování volného pohybu zboží, osob, služeb a kapitálu
• je nejdůležitější z hlediska ekonomického rozvoje
• díky budování regionů dochází k výrazně lepšímu čerpání dotací z fondů EU +
decentralizace správy k efektivnějšímu přijímání prostředků
-
sektorové otázky:
• nutné investice samosprávy do zlepšování životního prostředí (směrnice EU obsahuje
detailní standardy pro zásobování pitnou vodou, čištění odpadních vod, sběr a
bezpečná likvidace odpadu), zlepšování školství (např. zlepšování podmínek výuky ve
školách) a pracovních příležitostí