Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
nejvyšší státní zástupce je pouze oprávněn vydat pokyn obecní povahy ke sjednocení a
usměrnění činnosti státního zastupitelství, tzn. ne v konkrétní věci
Postavení státního zástupce a odpovědnost za výkon svěřené funkce
h.
-
povinnost státního zástupce je postupovat odpovědně, respektovat a chránit lidskou
důstojnost a lidská práva a svobody
-
státní zástupce není vybaven imunitou
-
za kárné provinění, kterým je zavinění porušení služebních povinnosti státního zástupce nebo
chování, které je v rozporu s jeho postavením a výše uvedenými povinnostmi, je státní
zástupce kárně odpovědný
72. Pojem, ústavní základy a zákonná úprava otázek územní samosprávy. Princip
samosprávy v ústavním právu. Obce a vyšší územní samosprávné celky v
ústavním právu. Ústavní základy jiných forem samosprávy (než územní).
pojem a ústavní základy
a.
-
samospráva může být politická (prostřednictvím laiků) nebo právní (spravuje někdo jiný než
stát)
-
v ústavě je zmíněna jen územní samospráva
-
souvisí s:
o
problematikou dělby moci
o
úpravou vztahů jednotlivce a státní moci
o
zakotvení cílů a hodnot, kterými je moderní stát vázán
-
myšlenka vznikla už v 19. st. – je výsledkem historického, kulturního, politického a sociálního
vývoje
-
vlastní úprava územní samosprávy je v hlavě VII. Ústavy a souvisejících ustanoveních (41/2,
79/3, 87/1 c) a k), 87/1 b)
-
3 zákl. východiska ústavní úpravy:
o
úprava základních práv a svobod jednotlivce (hlavně Listina)
čl. 21 Listiny – občané mají zaručeno podílet se na správě věcí veřejných
o
samostatná povaha obce a kraje jako určitá definovaná pospolitost (VII. hlava)