Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
nařízení musí být obecné (dopadat na neurčitou skupinu adresátů); je vyhlašováno ve Sbírce
zákonů
-
nařízení vlády bez vazby na zákon (tj. vedle zákona, praeter legem) a proti zákonům (contra
legem) jsou vyloučena, neboť nařízením vlády nelze měnit platný zákon
-
účinnost zákona může být závislá na vydání nařízení vlády
-
nařízení vlády zůstává platné a účinné i poté, co byl zákon zrušen nebo novelizován (je
možno se domáhat u ÚS zrušení nařízení podle čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy)
-
nařízení podepisuje předseda vlády a příslušný člen vlády (čl. 78 věta 2. Ústavy)
Normotvorba jiných ústředních orgánů
b.
-
ministerstva mohou vydávat právní předpisy (vyhlášky) – mohou tak ovšem činit pouze na
základě zákona a v jeho mezích v případě, že jsou k tomu zákonem přímo zmocněny (čl. 79
odst. 3 Ústavy ČR)
-
předpisy vydané ministerstvy a jinými ústředními správními úřady → vyhlášky
-
Vyloučeno, aby tyto předpisy obcházely zákon nebo byly v rozporu se zákonem
-
vyhláška zůstává v platnosti a v účinnosti i poté, co zákon (na jehož podkladě byla vyhláška
vydána) byl zrušen či novelizován
-
k vydání těchto podzákonných předpisů je nutné výslovné zákonné zmocnění s určením
příslušného orgánu, který vyhlášku vydá → speciální zmocnění
-
podle nálezu ÚS č. 568/2004 Sb. - zákonodárce nemůže vydat zmocnění ke zrušení
podzákonného předpisu, protože jde o svébytnou sféru výkonné moci
Kontrola normotvorby výkonných orgánů
c.-
kontrolní působnost svěřuje Ústava ČR ve vztahu k výkonné moci Poslanecké sněmovně,
která ji vykonává permanentně - kontrolní působnost spočívá zejména ve sledování, jak
orgány ČR provádějí zákony, které Parlament přijal, a v opatřeních, které napomáhají
maximálnímu přiblížení stavu, který zákonodárný orgán svými akty zamýšlel