Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
občané obce jsou základem personálního složení obce
Právo na samosprávu
b.
Nositel práva na územní samosprávu a jeho subjekt
-
podle čl. 8 Ústavy je zaručena samospráva územních samosprávných celků a čl. 100 odst. 1
pak stanovuje, že nositelem je územní společenství občanů
-
v čl. 101 odst. 3 Ústava charakterizuje ÚSC jako veřejnoprávní korporace, které mohou mít
vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu
-
korporace k úkonům nepotřebuje zákonné zmocnění pro každý jednotlivý případ
-
Ústava zdůrazňuje povahu samostatného spravování ÚSC, které je druhem veřejné moci vůči
osobám jí podléhajícím
-
členství v korporaci přitom nezávisí na vůli členů
-
co se týká veřejnoprávnosti dané korporace, tak ta se projevuje ve formě právní existence
ÚSC, která je dána přímo z Ústavy (čl. 99) a ze zákona (§1 zákona o obcích) – další znaky
plynoucí ze zákona o obcích a ze zákona o krajích jsou např. ukládání povinnosti cestou
obecně závazné vyhlášky nebo sankcí v podobě pokut, ale i omezení při využívání majetku,
který musí být účelné a hospodárné v souladu se zájmem daného ÚSC a úkoly, které pro něj
plynou ze zákona
Zastupitelská forma výkonu práva na samosprávu
-
podle čl. 101 odst. 1 a 2 Ústavy ČR je samospráva vykonávána zastupitelstvem
-
podle zákona o obcích je však samospráva vykonávána také obecná radou a formou místního
referenda
Záruky práva na samosprávu před zásahy státní moci
-
mezi základní pravidla, která v tomto směru stanoví Ústava, je třeba zařadit zejména
následující:
• podle čl. 100 odst. 1 a čl. 101 z práva na samosprávu vyplývá právo samostatně